Ascultă Radio România Reșița Live

Artiști care au fost la Reșița, la aniversare – Andrei Măjeri!

„Mă mențin constant în orice critică,” afirmă aniversatul zilei, tânărul regizor Andrei Măjeri, care a primit anul trecut Premiul pentru Cea mai bună Regie la Gala UNITER pentru spectacolul „Cine l-a ucis pe tata?”, o montare profundă despre relaţia tumultuoasă şi dureroasă tată-fiu.

Un regizor pe creasta valului

Artiști care au fost la Reșița, la aniversare – Andrei Măjeri!

Articol editat de Anca Bălălău, 11 iunie 2025, 15:54

Un regizor pe creasta valului

Nu știm dacă această compilație aniversară este doar o mărturie de apreciere, dar știm cu siguranță că Andrei Măjeri este unul dintre tinerii regizori români de vârf, mereu pe creasta valului în teatrul românesc contemporan.

Originile: Novaci, Gorj – Sub influența lui Brâncuși

Andrei Măjeri s-a născut pe 11 iunie 1990, în Târgu-Jiu, și a copilărit în Novaci, județul Gorj, aproape de operele titanului Constantin Brâncuși.

Parcurs academic: De la Cluj-Napoca la doctorat în teatralitate

Este absolvent de regie de teatru (licență și masterat) la Facultatea de Teatru și Film a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, unde și-a susținut ulterior și doctoratul cu tema:

„Teatralitatea endemică a grupurilor segregate. Anatomia colectivității și psihologia corpului comun”.

Debutul regizoral și afirmarea în țară

A debutat regizoral în 2014, la Teatrul Național din Cluj-Napoca, cu spectacolul Cutia Pandorei de Katalin Thuróczy.
Astăzi, la cei 35 de ani, Andrei Măjeri are un CV bogat, fiind recunoscut pentru regia sa inovatoare și implicarea activă în teatrul românesc.

Premii și recunoașteri naționale

A fost distins cu numeroase premii pentru regie și dramaturgie. Printre altele, a fost remarcat la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea, pentru spectacole precum Toate lucrurile pe care mi le-a luat Alois sau Medea’s Boys.

Estetică pop și mitologie contemporană

În calitate de regizor al spectacolului „Zeițe de categoria B”, prezentat în cadrul Festivalului Internațional New Wave Theatre organizat de Teatrul de Vest din Reșița, Măjeri propune o estetică inspirată din cultura pop, combinând actualul cu mitologia contemporană.
Spectacolul aduce un „elogiu Actrițelor cu A mare” și se joacă cu „șabloanele și categorisirile din profesiunea lui de credință.”

Regie multiperspectivală în „Cine l-a ucis pe tata?”

În spectacolul „Cine l-a ucis pe tata?” (Teatrul Metropolis, 2023), regizorul adoptă o soluție ingenioasă de multiplicare a personajului principal, redând viața personajului pe mai multe voci, cu o distribuție colectivă.

Stilul regizoral: între corporalitate și cultură contemporană

Stilul regizoral al lui Andrei Măjeri este caracterizat de:

  • Abordare vizuală puternică
  • Interes pentru corporalitate
  • Fluiditate teatrală
  • Inserarea codurilor culturale contemporane în texte clasice sau autobiografice

Critica de teatru îl consideră „un suflu proaspăt și provocator”, evidențiindu-i estetica pop și capacitatea de a transgresa limitele de gen și identitate.

Retrospectiva unei stagiuni pline

„Termin această stagiune împăcat. Nu-mi aduc aminte când am avut o clipă liberă,” spune Măjeri.
Iată o parte dintre proiectele sale recente:

  • MESIA – la Teatrul Evreiesc de Stat, cu Lorena Luchian
  • PĂDUREA ASUMAȚILOR – la Teatrul Municipal „Matei Vișniec” Suceava
  • RICHARD III – la Teatrul Regina Maria – Trupa Iosif Vulcan Oradea
  • Zeițe de categoria B, Piese de rezistență, Cine l-a ucis pe tata? – în cadrul mai multor festivaluri
  • Proiect nou: LIVADA DE VIȘINI – în lucru la Teatrul de Stat Constanța, premiera în octombrie

Măjeri mulțumește publicului și anunță:

„Ps: mici surprize vor mai fi – spectacole din iunie, un spectacol lectură, SEAS Constanța etc.”

Legătura cu realitatea și publicul

„Ca eu să mă pot transporta în teatru, în lumile pe care le creez, trebuie în primă fază să rezonez cu ceva, cu o temă, cu o imagine, cu o replică, poate, care mă obsedează, cu o muzică pe care o intuiesc în spectacolul respectiv și cred că sunt destul de ancorat la prezent, la stradă… Sunt destul de atent pe stradă, mă uit uneori la oameni, îmi dau seama că mă holbez prea mult la oameni. Și atunci am încredere în mine că ceea ce propun nu e nici prea criptic, nici prea codificat, nu e nici prea bătrânicios, adică încerc să găsesc o zonă de echilibru, plecând de la premisa ușor naivă, cu siguranță, că și mare parte dintre spectatori sau o bună parte dintre ei vor merge cu mine, dacă ceea ce le propunem noi e lucrat, e profesionist, e… bine făcut. Chiar dacă, poate, uneori câștigi publicul mai greu. Că mi s-a întâmplat să observ chiar un fel de ostilitate în sală față de niște lucruri pe care le-am propus, iar apoi, actorii sau spectacolul au ajuns să-i cucerească. Iar asta mi se pare extraordinar. Cum mi s-a întâmplat și să fie reprezentații care, din punctul meu de vedere, au fost impecabile și, totuși, să simt că… nu s-a dus. Și nu e o vină. Adică eu nu învinuiesc niciodată spectatorii că nu ne-au dat ce ne trebuia. Poate că n-aveau acea nevoie în acel moment, poate că nici noi n-am știut să lucrăm cu energia lor. Uneori nu se întâmplă…
Printre temele abordate în ultimul timp se află Familia. Războiul – e o temă pe care urma să o abordez în două spectacole în 2019 și pandemia le-a secerat. Corpul. Politicile corpului. Vârstele. Religia, aș spune, deși nu-i cuvântul potrivit. Am și scris recent pe Facebook despre asta, pentru că mi se pare că deja am catalogat credința și religiozitatea ca fiind ceva ridicol sau care tot timpul e reprezentat fie cu un soi de superioritate, fie pe comic. Și m-ar interesa dacă nu putem aduce pe scenă niște personalități, niște oameni vii, care aleg să creadă în ceva, în cineva. Și care nu sunt ironizați și nu sunt idioți. E o curiozitate a mea și urmează să o abordez în spectacol,’’ mărturisește artistul într-un dialog cu Monica Andronescu, prezentă și domnia sa la Reșița ca membru al juriului New Wave Theatre Festival 2024.


Măjeri spune că are încredere în propunerile sale artistice, chiar dacă uneori publicul vine mai greu alături de spectacol – iar alteori, din contră, un public ostil ajunge să fie cucerit de actori.

Temele majore ale creației: familie, corp, religie

În creația recentă, regizorul abordează teme precum:

  • Familia
  • Războiul (temă amânată din cauza pandemiei)
  • Corp și politici ale corpului
  • Religia și credința, în afara stereotipurilor comice sau superior-moralizante

Măjeri:

„M-ar interesa dacă nu putem aduce pe scenă niște personalități vii, care aleg să creadă… și care nu sunt ironizate sau considerate idioți.”

Un regizor care înobilează scena românească

La cei 35 de ani, Andrei Măjeri este un regizor care „înobilează CV-ul oricărui teatru care îl vrea pe afiș.” Absolvent de școală clujeană, asemenea lui Horia Suru, se remarcă prin erudiție, distincție și originalitate.

De la Radio România Reșița îi urăm să se păstreze constant și să nu cedeze decât în fața imperativelor de onoare și bun simț.
La mulți ani, Andrei Măjeri!

Pianistul Mircea Tiberian a murit!
Poveşti de viaţă sâmbătă, 18 octombrie 2025, 16:26

Pianistul Mircea Tiberian a murit!

Pianistul de jaz Mircea Tiberian a murit la un hotel din Galaţi, după ce, vineri seară, susţinuse un recital în oraş. El avea 70 de ani....

Pianistul Mircea Tiberian a murit!
„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”
Poveşti de viaţă joi, 9 octombrie 2025, 08:00

„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”

„Când am să mor, să mă îngropi în lumina ochilor tăi„, este începutul unei poezii a lui Grigore Vieru și pornind de la aceste...

„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”
In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii
Poveşti de viaţă miercuri, 8 octombrie 2025, 18:25

In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii

Unul dintre cei mai mari virtuosi care a ajuns în casele tuturor românilor prin intermediul Radio România este Ion Voicu care venea pe lume pe 8...

In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii
Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10
Poveşti de viaţă luni, 6 octombrie 2025, 14:24

Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10

Una dintre personalitățile care au marcat viața culturală și gazetărească a județului Caraș-Severin este Mircea Cavadia. Greu de ignorat,...

Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10
Poveşti de viaţă sâmbătă, 4 octombrie 2025, 16:07

Cum ar fi fost Florian Pittiș azi, la 82 de ani?

„Mi-a rămas în minte teribil de bine unul dintre dialogurile lui Platon în care se spunea: «Nu mă interesează părerile filosofice ale...

Cum ar fi fost Florian Pittiș azi, la 82 de ani?
Poveşti de viaţă sâmbătă, 4 octombrie 2025, 13:19

Laudatio in memoriam, Mircea Albulescu #91

O mare voce care a ajuns în casele românilor prin intermediul Radio România este Mircea Albulescu, cel care spunea: ‘’Radioul este locul unde...

Laudatio in memoriam, Mircea Albulescu #91
Poveşti de viaţă vineri, 26 septembrie 2025, 22:10

La mulți ani, Miklos Bacs!

Aniversatul zilei, Miklos Bacs, este unul din marii mentori contemporani, un om, o viziune, un caracter! Dealtfel, Școala ’’Miklos Bacs’’,...

La mulți ani, Miklos Bacs!
Poveşti de viaţă vineri, 26 septembrie 2025, 22:09

Ștefan Iordănescu, Pater Familias de Socolari, la 67 de ani!

Cu siguranță nu își asumă rolul de unul din ultimii romantici ai teatrului românesc, nu-I place să i se vadă lacrima și nici să recunoască...

Ștefan Iordănescu, Pater Familias de Socolari, la 67 de ani!