Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

Articol editat de Gabriel Pintilie, 12 decembrie 2014, 18:33

Eforturile societăţii civile şi a Consiliului Judeţean Caraş-Severin de salvare a căii ferate de patrimoniu, Oraviţa-Anina par să dea roade. Parlamentul European şi Comisia europeană sînt singurele instituţii capabile să finanţeze reabilitarea acesteia şi introducerea obiectivului într-un circuit continental.
O delegaţie a Asociaţiei Banatul Montan, avînd şi o împuternicire din partea Consiliului Judeţean Caraş-Severin, a prezentat, săptămîna trecută, în Comisia de Cultură a Parlamentului European, un proiect de introducere a căii ferate istorice Oraviţa-Anina pe lista monumentelor de patrimoniu industrial European.
În şedinţa extraordinară a forului judeţean, Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, au prezentat consilierilor judeţeni rezultatele deplasării la Bruxelles, la invitaţia europarlamentarului Mircea Diaconu.
„Parteneriatele între instituţiile publice şi societatea civilă reprezintă motorul succesului în ceea ce poriveşte acest tip de proiecte. Evident, pe un plan similar se situează şi parteneriatele între proiecte de acelaşi fel. De aceea, am fost deacord să creionăm un circuit al căilor ferate montane de acelaşi fel ca acesta, de la Oraviţa-Anina, cinci în total pe teritoriul european, în Slovacia, Germania, Austria, Italia şi România şi împreună să generăm un drum al monumentelor industriale de patrimoniu, care să se plieze şi pe o axă de dezvoltare economică şi socială, precum traseul Dunării”, a declarat directorul Casei de Cultură din Reşiţa, Marian Apostol, cel care a vorbit parlamentarilor europeni din Comisia de Cultură despre acest proiect.
La rîndul său, directorul Teatrului de Vest, omul de cultură Nicolae Vlădulescu spune că „această cale ferată, construită la 1874 are şanse să devină un obiectiv turistic doar dacă va intra în patrimoniul industrial european”.
Comisia Europeană, prin intermediul comisarului român Corina Creţu, a fost deja contactată în vederea sprijinirii consistente cu fonduri al acestui proiect. „Am vorbit deja la Comisia Europeană, practic Doamna Creţu este comisarul care răspunde de Regio, şi sperăm că într-un parteneriat între administraţiile publice locale, şi mă refer aici în primul rînd la Consiliul Judeţean, dar şi la primăriile Anina şi Oraviţa, şi Societatea Naţională de Căi Ferate, Regionala Timişoara, care rămîne proprietarul de drept al căii ferate, să accesăm fonduri consistente pentru această bijuterie tehnică”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Sorin Frunzăverde.
Pentru reuşita proiectului este necesar un director de proiect, „care să fie din Germania sau din Austria, pentru că, nu ştiu de ce, dar aşa are şanse mai mari”, spun Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, cei doi delegaţi ai societăţii civile care au prezentat proiectul în Parlamentul European. „Avem un răgaz de doi ani, să formulăm un proiect coerent, răgaz datorat exploatării de huilă de la Anina, care va genera trafic pe acest tronson feroviar în următorii doi ani”, mai spune Apostol. „Există posibilitatea ca în luna februarie a anului viitor, reprezentanţii celor cinci căi ferate montanistice să-şi pună semnătura pe un proiect comun, aici, la Consiliul Judeţean Caraş-Severin”, a mai spus Nicolae Vlădulescu.
În urmă cu 150 de ani, în inima Munţilor Aninei se punea în funcţiune prima cale ferată montană de pe teritoriul actual al României.
Monumentala realizare tehnică şi inginerească, supranumită „Semmeringul Bănăţean” asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa, puternice centre economice în acea perioadă.
De-a lungul existenţei sale calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile imagistice, nu numai ale Munţilor Aninei, dar şi a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat, fiind martorul tuturor perioadelor de avânt sau de decădere a acestor locuri.
Datele tehnice care descriu acest obiectiv monument istoric sunt neobişnuite chiar şi pentru zilele noastre, cu atât mai mult pentru jumătatea secolului XIX, când această realizare era de-a dreptul impresionantă. A fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2084 m, precum şi a unui număr de 10 viaducte cu lungimea totală de 843 m.
Pe cei 34 km cât măsoară lungimea totală a traseului între localităţile Oraviţa şi Anina calea ferată urcă cu 340 m.
Pe lângă faptul că avem de a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic şi istoric moştenite de la generaţiile de înaintaşi, calea ferată montană Anina-Oraviţa este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munţii Aninei, de care poate depinde relansarea economică a Munţilor Aninei şi a judeţului Caraş – Severin.

(Mario Balint)

Spații de cazare în administrarea Direcției Silvice, de sărbători: cabane turistice în cele mai frumoase zone naturale din Caraş-Severin
Actualitate joi, 11 decembrie 2025, 10:38

Spații de cazare în administrarea Direcției Silvice, de sărbători: cabane turistice în cele mai frumoase zone naturale din Caraş-Severin

Direcția Silvică pune la dispoziția turiștilor o serie de spații de cazare aflate în circuitul turistic, ideale pentru iubitorii de natură,...

Spații de cazare în administrarea Direcției Silvice, de sărbători: cabane turistice în cele mai frumoase zone naturale din Caraş-Severin
Reșița celebrează puterea comunității: Gala Societății Civile 2025, între recunoaștere și inspirație
Actualitate miercuri, 10 decembrie 2025, 20:30

Reșița celebrează puterea comunității: Gala Societății Civile 2025, între recunoaștere și inspirație

A patra ediție a Galei Societății Civile din Caraș-Severin a reunit miercuri seară, la Reșița, zeci de organizații nonguvernamentale,...

Reșița celebrează puterea comunității: Gala Societății Civile 2025, între recunoaștere și inspirație
Prof. Şerban Negru:”Pacienții cu cancer din Caraș-Severin, epuizați de naveta zilnică la Timișoara”. Soluţia? Un spital pentru tratarea cancerului la Reşiţa
Actualitate miercuri, 10 decembrie 2025, 16:53

Prof. Şerban Negru:”Pacienții cu cancer din Caraș-Severin, epuizați de naveta zilnică la Timișoara”. Soluţia? Un spital pentru tratarea cancerului la Reşiţa

Zeci de pacienți oncologici din Caraș-Severin parcurg zilnic un drum obositor către Spitalul OncoHelp din Timișoara pentru ședințele de...

Prof. Şerban Negru:”Pacienții cu cancer din Caraș-Severin, epuizați de naveta zilnică la Timișoara”. Soluţia? Un spital pentru tratarea cancerului la Reşiţa
Caraş-Severin: Transformarea Halei Minda, proiect-pilot New European Bauhaus
Actualitate miercuri, 10 decembrie 2025, 13:56

Caraş-Severin: Transformarea Halei Minda, proiect-pilot New European Bauhaus

Transformarea Halei Minda intră într-o nouă etapă, după ce la sediul Primăriei Reșița, a fost semnat memorandumul de cooperare care introduce...

Caraş-Severin: Transformarea Halei Minda, proiect-pilot New European Bauhaus
Actualitate miercuri, 10 decembrie 2025, 13:51

Lucrările la Școala Gimnazială 30 continuă fără blocaje. Primăria Timișoara a câștigat definitiv procesul cu firma care a abandonat șantierul

Municipiul Timișoara a obținut o victorie definitivă în instanță în cazul contractului pentru continuarea lucrărilor la Școala Gimnazială...

Lucrările la Școala Gimnazială 30 continuă fără blocaje. Primăria Timișoara a câștigat definitiv procesul cu firma care a abandonat șantierul
Actualitate miercuri, 10 decembrie 2025, 08:24

Percheziții în Caraș-Severin: armă letală, cartușe și articole pirotehnice confiscate de polițiști

Percheziții în Caraș-Severin: Armă letală, cartușe și articole pirotehnice confiscate de polițiști La data de 9 decembrie 2025, polițiștii...

Percheziții în Caraș-Severin: armă letală, cartușe și articole pirotehnice confiscate de polițiști
Actualitate marți, 9 decembrie 2025, 19:36

Datorii acumulate de Spitalul Municipal din Caransebeș pentru servicii de hrană și spălătorie

Spitalul Municipal din Caransebeş se confruntă cu o situaţie financiară delicată. Motivul: firma care asigură hrana pacienţilor şi serviciile...

Datorii acumulate de Spitalul Municipal din Caransebeș pentru servicii de hrană și spălătorie
Actualitate marți, 9 decembrie 2025, 19:11

Lugojul vrea să taxeze clădirile neîngrijite: Primăria propune majorarea impozitelor cu până la 500%

Administrația locală din Lugoj a înaintat Consiliului Local un proiect de hotărâre prin care propune aprobarea regulamentului privind majorarea...

Lugojul vrea să taxeze clădirile neîngrijite: Primăria propune majorarea impozitelor cu până la 500%