Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

Articol editat de Gabriel Pintilie, 12 decembrie 2014, 18:33

Eforturile societăţii civile şi a Consiliului Judeţean Caraş-Severin de salvare a căii ferate de patrimoniu, Oraviţa-Anina par să dea roade. Parlamentul European şi Comisia europeană sînt singurele instituţii capabile să finanţeze reabilitarea acesteia şi introducerea obiectivului într-un circuit continental.
O delegaţie a Asociaţiei Banatul Montan, avînd şi o împuternicire din partea Consiliului Judeţean Caraş-Severin, a prezentat, săptămîna trecută, în Comisia de Cultură a Parlamentului European, un proiect de introducere a căii ferate istorice Oraviţa-Anina pe lista monumentelor de patrimoniu industrial European.
În şedinţa extraordinară a forului judeţean, Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, au prezentat consilierilor judeţeni rezultatele deplasării la Bruxelles, la invitaţia europarlamentarului Mircea Diaconu.
„Parteneriatele între instituţiile publice şi societatea civilă reprezintă motorul succesului în ceea ce poriveşte acest tip de proiecte. Evident, pe un plan similar se situează şi parteneriatele între proiecte de acelaşi fel. De aceea, am fost deacord să creionăm un circuit al căilor ferate montane de acelaşi fel ca acesta, de la Oraviţa-Anina, cinci în total pe teritoriul european, în Slovacia, Germania, Austria, Italia şi România şi împreună să generăm un drum al monumentelor industriale de patrimoniu, care să se plieze şi pe o axă de dezvoltare economică şi socială, precum traseul Dunării”, a declarat directorul Casei de Cultură din Reşiţa, Marian Apostol, cel care a vorbit parlamentarilor europeni din Comisia de Cultură despre acest proiect.
La rîndul său, directorul Teatrului de Vest, omul de cultură Nicolae Vlădulescu spune că „această cale ferată, construită la 1874 are şanse să devină un obiectiv turistic doar dacă va intra în patrimoniul industrial european”.
Comisia Europeană, prin intermediul comisarului român Corina Creţu, a fost deja contactată în vederea sprijinirii consistente cu fonduri al acestui proiect. „Am vorbit deja la Comisia Europeană, practic Doamna Creţu este comisarul care răspunde de Regio, şi sperăm că într-un parteneriat între administraţiile publice locale, şi mă refer aici în primul rînd la Consiliul Judeţean, dar şi la primăriile Anina şi Oraviţa, şi Societatea Naţională de Căi Ferate, Regionala Timişoara, care rămîne proprietarul de drept al căii ferate, să accesăm fonduri consistente pentru această bijuterie tehnică”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Sorin Frunzăverde.
Pentru reuşita proiectului este necesar un director de proiect, „care să fie din Germania sau din Austria, pentru că, nu ştiu de ce, dar aşa are şanse mai mari”, spun Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, cei doi delegaţi ai societăţii civile care au prezentat proiectul în Parlamentul European. „Avem un răgaz de doi ani, să formulăm un proiect coerent, răgaz datorat exploatării de huilă de la Anina, care va genera trafic pe acest tronson feroviar în următorii doi ani”, mai spune Apostol. „Există posibilitatea ca în luna februarie a anului viitor, reprezentanţii celor cinci căi ferate montanistice să-şi pună semnătura pe un proiect comun, aici, la Consiliul Judeţean Caraş-Severin”, a mai spus Nicolae Vlădulescu.
În urmă cu 150 de ani, în inima Munţilor Aninei se punea în funcţiune prima cale ferată montană de pe teritoriul actual al României.
Monumentala realizare tehnică şi inginerească, supranumită „Semmeringul Bănăţean” asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa, puternice centre economice în acea perioadă.
De-a lungul existenţei sale calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile imagistice, nu numai ale Munţilor Aninei, dar şi a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat, fiind martorul tuturor perioadelor de avânt sau de decădere a acestor locuri.
Datele tehnice care descriu acest obiectiv monument istoric sunt neobişnuite chiar şi pentru zilele noastre, cu atât mai mult pentru jumătatea secolului XIX, când această realizare era de-a dreptul impresionantă. A fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2084 m, precum şi a unui număr de 10 viaducte cu lungimea totală de 843 m.
Pe cei 34 km cât măsoară lungimea totală a traseului între localităţile Oraviţa şi Anina calea ferată urcă cu 340 m.
Pe lângă faptul că avem de a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic şi istoric moştenite de la generaţiile de înaintaşi, calea ferată montană Anina-Oraviţa este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munţii Aninei, de care poate depinde relansarea economică a Munţilor Aninei şi a judeţului Caraş – Severin.

(Mario Balint)

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 15:11

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului! Sâmbătă, 22 decembrie, In jurul orei 15:00, pompierii din cadrul Detașamentului...

Autoutilitară cuprinsă de flăcări pe centura Caransebeșului
Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 11:22

Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian

România se pregătește pentru un weekend cu vreme rece și instabilă. Potrivit Administrației Naționale de Meteorologie, până duminică...

Vremea se răcește puternic în România: ploi, lapoviță, polei și ninsori în weekend. ANM avertizează și asupra unui nor de praf saharian
Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea în insolvență a constructorului
Actualitate sâmbătă, 22 noiembrie 2025, 11:21

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea în insolvență a constructorului

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea...

Primăria Timișoara caută soluții legale pentru finalizarea lucrărilor la Campusul Lenau și Colegiul Național „Ana Aslan” după intrarea în insolvență a constructorului
Pedagogie digitală în Regiunea de Vest: peste 850 de profesori din Caraş-Severin se formează pentru școala viitorului
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 21:24

Pedagogie digitală în Regiunea de Vest: peste 850 de profesori din Caraş-Severin se formează pentru școala viitorului

Într-o perioadă în care tehnologia evoluează rapid și influențează profund modul în care elevii învață, competențele digitale ale...

Pedagogie digitală în Regiunea de Vest: peste 850 de profesori din Caraş-Severin se formează pentru școala viitorului
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:34

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD

Un accident rutier grav s-a produs la data de 21 noiembrie 2025, în jurul orei 13:41, pe DN 6, în afara localității Teregova, județul...

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:26

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată

Economia județului Caraș-Severin traversează un semestru de început de an 2025 marcat de contraste puternice între principalele sectoare...

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 15:49

Oravița continuă reabilitarea blocurilor vechi: 12 imobile și o grădiniță obțin finanțare pentru consolidare seismică

Administrația locală din Oravița continuă programul de reabilitare termică și consolidare seismică a blocurilor vechi. După cele 72 de...

Oravița continuă reabilitarea blocurilor vechi: 12 imobile și o grădiniță obțin finanțare pentru consolidare seismică
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 15:49

Bugetul Casei de Cultură a Municipiului Lugoj a fost aprobat doar parțial. Consilierii cer fundamentări mai clare pentru cheltuielile de final de an

În ultima ședință extraordinară a Consiliului Local Lugoj, desfășurată la începutul săptămânii, bugetul Casei de Cultură a Municipiului...

Bugetul Casei de Cultură a Municipiului Lugoj a fost aprobat doar parțial. Consilierii cer fundamentări mai clare pentru cheltuielile de final de an