Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

[FOTO] Parlamentul european şi Comisia europeană – cu trenul de la Anina la Oraviţa

Articol editat de Gabriel Pintilie, 12 decembrie 2014, 18:33

Eforturile societăţii civile şi a Consiliului Judeţean Caraş-Severin de salvare a căii ferate de patrimoniu, Oraviţa-Anina par să dea roade. Parlamentul European şi Comisia europeană sînt singurele instituţii capabile să finanţeze reabilitarea acesteia şi introducerea obiectivului într-un circuit continental.
O delegaţie a Asociaţiei Banatul Montan, avînd şi o împuternicire din partea Consiliului Judeţean Caraş-Severin, a prezentat, săptămîna trecută, în Comisia de Cultură a Parlamentului European, un proiect de introducere a căii ferate istorice Oraviţa-Anina pe lista monumentelor de patrimoniu industrial European.
În şedinţa extraordinară a forului judeţean, Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, au prezentat consilierilor judeţeni rezultatele deplasării la Bruxelles, la invitaţia europarlamentarului Mircea Diaconu.
„Parteneriatele între instituţiile publice şi societatea civilă reprezintă motorul succesului în ceea ce poriveşte acest tip de proiecte. Evident, pe un plan similar se situează şi parteneriatele între proiecte de acelaşi fel. De aceea, am fost deacord să creionăm un circuit al căilor ferate montane de acelaşi fel ca acesta, de la Oraviţa-Anina, cinci în total pe teritoriul european, în Slovacia, Germania, Austria, Italia şi România şi împreună să generăm un drum al monumentelor industriale de patrimoniu, care să se plieze şi pe o axă de dezvoltare economică şi socială, precum traseul Dunării”, a declarat directorul Casei de Cultură din Reşiţa, Marian Apostol, cel care a vorbit parlamentarilor europeni din Comisia de Cultură despre acest proiect.
La rîndul său, directorul Teatrului de Vest, omul de cultură Nicolae Vlădulescu spune că „această cale ferată, construită la 1874 are şanse să devină un obiectiv turistic doar dacă va intra în patrimoniul industrial european”.
Comisia Europeană, prin intermediul comisarului român Corina Creţu, a fost deja contactată în vederea sprijinirii consistente cu fonduri al acestui proiect. „Am vorbit deja la Comisia Europeană, practic Doamna Creţu este comisarul care răspunde de Regio, şi sperăm că într-un parteneriat între administraţiile publice locale, şi mă refer aici în primul rînd la Consiliul Judeţean, dar şi la primăriile Anina şi Oraviţa, şi Societatea Naţională de Căi Ferate, Regionala Timişoara, care rămîne proprietarul de drept al căii ferate, să accesăm fonduri consistente pentru această bijuterie tehnică”, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Caraş-Severin, Sorin Frunzăverde.
Pentru reuşita proiectului este necesar un director de proiect, „care să fie din Germania sau din Austria, pentru că, nu ştiu de ce, dar aşa are şanse mai mari”, spun Nicolae Vlădulescu şi Marian Apostol, cei doi delegaţi ai societăţii civile care au prezentat proiectul în Parlamentul European. „Avem un răgaz de doi ani, să formulăm un proiect coerent, răgaz datorat exploatării de huilă de la Anina, care va genera trafic pe acest tronson feroviar în următorii doi ani”, mai spune Apostol. „Există posibilitatea ca în luna februarie a anului viitor, reprezentanţii celor cinci căi ferate montanistice să-şi pună semnătura pe un proiect comun, aici, la Consiliul Judeţean Caraş-Severin”, a mai spus Nicolae Vlădulescu.
În urmă cu 150 de ani, în inima Munţilor Aninei se punea în funcţiune prima cale ferată montană de pe teritoriul actual al României.
Monumentala realizare tehnică şi inginerească, supranumită „Semmeringul Bănăţean” asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa, puternice centre economice în acea perioadă.
De-a lungul existenţei sale calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile imagistice, nu numai ale Munţilor Aninei, dar şi a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat, fiind martorul tuturor perioadelor de avânt sau de decădere a acestor locuri.
Datele tehnice care descriu acest obiectiv monument istoric sunt neobişnuite chiar şi pentru zilele noastre, cu atât mai mult pentru jumătatea secolului XIX, când această realizare era de-a dreptul impresionantă. A fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2084 m, precum şi a unui număr de 10 viaducte cu lungimea totală de 843 m.
Pe cei 34 km cât măsoară lungimea totală a traseului între localităţile Oraviţa şi Anina calea ferată urcă cu 340 m.
Pe lângă faptul că avem de a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic şi istoric moştenite de la generaţiile de înaintaşi, calea ferată montană Anina-Oraviţa este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munţii Aninei, de care poate depinde relansarea economică a Munţilor Aninei şi a judeţului Caraş – Severin.

(Mario Balint)

Adrian Torma rămâne primar la Moldova Nouă, dar cu salariu diminuat
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 15:46

Adrian Torma rămâne primar la Moldova Nouă, dar cu salariu diminuat

Prefectul de Caraș-Severin a dispus aplicarea sancțiunii disciplinare de diminuare a indemnizației cu 10%, pe o perioadă de 6 luni, a primarului...

Adrian Torma rămâne primar la Moldova Nouă, dar cu salariu diminuat
Caraş-Severin: Pește proaspăt pentru sărbători, direct de la producători
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 15:00

Caraş-Severin: Pește proaspăt pentru sărbători, direct de la producători

În perioada sărbătorilor, clienții au oportunitatea de a găsi în oferta producătorului local Puiu Roman păstrăv curcubeu crescut chiar în...

Caraş-Severin: Pește proaspăt pentru sărbători, direct de la producători
Numărul pensionarilor din Caraș-Severin, în scădere în 2025
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 14:14

Numărul pensionarilor din Caraș-Severin, în scădere în 2025

La început de decembrie 2025, în județul Caraș-Severin se aflau în plată 72.576 de pensionari, potrivit datelor prezentate de directorul Casei...

Numărul pensionarilor din Caraș-Severin, în scădere în 2025
Timișoara amenajează parcări noi și extinde spațiile verzi prin proiectul Magistrala Verde
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 13:00

Timișoara amenajează parcări noi și extinde spațiile verzi prin proiectul Magistrala Verde

Noi parcări pe Calea Șagului pentru un oraș mai verde Primăria Municipiului Timișoara va amenaja noi locuri de parcare pe Calea Șagului, pe...

Timișoara amenajează parcări noi și extinde spațiile verzi prin proiectul Magistrala Verde
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 12:41

Polițiștii din Caraș-Severin au aplicat peste 850 de sancțiuni contravenționale, pe parcursul săptămânii trecute

Controalele rutiere s-au desfășurat pe principalele drumuri din județ și au fost aplicate peste 850 de sancțiuni contravenționale. Peste 200 de...

Polițiștii din Caraș-Severin au aplicat peste 850 de sancțiuni contravenționale, pe parcursul săptămânii trecute
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 12:29

În Reșița, transportul public de călători este 100% verde!

Municipiul Reșița este singurul din țară în care transportul public de călători este 100% verde. Mijloacele de transport poluante au fost...

În Reșița, transportul public de călători este 100% verde!
Actualitate luni, 15 decembrie 2025, 09:48

A început campania umanitară „Muzică pentru Viaţă”. Comunitatea donează, viața câștigă: Reșița va avea un spital pentru bolnavii de cancer

Reșița va avea un spital pentru bolnavii de cancer. Campania umanitară „Muzică pentru Viață” a debutat astăzi, iar timp de 10 zile,...

A început campania umanitară „Muzică pentru Viaţă”. Comunitatea donează, viața câștigă: Reșița va avea un spital pentru bolnavii de cancer
Actualitate duminică, 14 decembrie 2025, 18:48

„Am cancer de col uterin, cu tumoră inoperabilă”. Povestea Marianei Ciupac din Caransebeș, o mamă care cere doar timp ca să trăiască

„Am cancer de col uterin…inoperabil”, spune încet, ca și cum încă ar spera că, dacă rostește mai încet cuvintele, boala n-o să audă....

„Am cancer de col uterin, cu tumoră inoperabilă”. Povestea Marianei Ciupac din Caransebeș, o mamă care cere doar timp ca să trăiască