La mulți ani, Oana Pellea!

Când societatea românească și întreaga omenire,dealtfel, stau sub asediul unei schimbări de paradigmă, trăind tulburări morale și spirituale, necesitatea unor mentori, repere este vitală. Oameni care sunt lideri și dețin autoritatea morală spre a fi vectori de opinie, trăitori ai superbului shakesperian A FI SAU A NU FI, dar alături de ei SUNTEM și putem deveni mai buni, mai frumoși, mai curați. Un astfel de reper este aniversata zilei, doamna Oana Pellea, descendentă a marelui Amza și a Domnicăi Pellea, născută la 29 ianuarie 1962, în Bucureşti.

A absolvit, în 1984, Academia de Teatru şi Film, la clasa profesoarei Sanda Manu. În intervalul 1984-1987 a fost actriţă la Teatrul din Piatra Neamţ, iar între 1987 şi 1999 a jucat la Teatrul Bulandra din Bucureşti.

A avut întotdeauna o legătură specială cu tatăl său, de la care a moştenit nu doar talentul artistic, ci şi dragostea faţă de oameni şi de frumos.
Astăzi, Oana Pellea joacă în limbile română, franceză, engleză şi italiană, participând la numeroase producţii internaţionale, inclusiv producţia româno-franceză “Ioana d’Arc-Extrase dintr-un dosar” şi producţia teatrală francezo-canadiană “Mă tot duc”, în regia lui Marc Doré.
Este un devotat artist român, își adoră țara și își respect spectatorii și cititorii.

De altfel, doamna Oana Pellea ne mărturisește:
‘’Glumesc de multe ori şi spun că dacă ai şcoala numită România înseamnă că te vei descurca oriunde în lume… Şi e adevărat. Aici parcă e totul mai greu. Mai complicat. Mai încurcat. Ai senzaţia că trebuie să împingi vagoane ca să urneşti ceva… Şi de aici acest sentiment de construcţie pe nisip. O luăm tot timpul de la capăt…
Oriunde am merge în lumea asta mare purtăm pe tălpile sufletului nostru pământ românesc. Pe fruntea noastră e scris “român”. Nu credeţi că trebuie să facem ceva ca să devenim mândri de acest nume?
Îmi iubesc ţara atât cât îmi îngăduie ea s-o iubesc. Dacă îţi înjuri ţara de dimineaţă până seara e ca şi când te-ai înjura în oglindă
!’’
Majestatea Sa Regele Mihai I al României i-a acordat Oanei Pellea decorația Crucea Casei Regale a României la 25 octombrie 2012.

Oana Pellea este artistul care girează actul teatral contemporan asigurând permanența unei insule a libertății, o izbăvire de mediocritate și rătăcire.
Orice cuvânt aș înrola, în această mărturisire scrisă, nu poate întrupa pe deplin emoția și admirația pe care le simt asemeni unui copil care ridică cu propriul suflet cortina pentru a-și aplauda Artistul.

‘’Dacă cineva te loveşte cu rigla peste mâini atunci când înveţi să cânţi la pian, o să te rănească şi o sa te facă să urăşti pianul şi solfegiile. Dar dacă cineva te încurajează şi îţi spune că e bine, chiar dacă nu e excepţional, capeţi curaj şi teama dispare. Asta e iubirea: un exerciţiu constant’’, mărturisește distinsa noastră aniversată în cartea sa.
Cu o constantă admirație și iubire, un sincer La Mulți Ani, doamnă Oana Pellea, de aici din Banatul de Munte unde vă așteptăm cu emoție și prietenie!

Scurtă biografie:

Activitatea teatrală a Oanei Pellea cuprinde peste 30 de roluri principale, colaborând cu regizori precum Liviu Ciulei, Silviu Purcărete, Tompa Gabor, Cătălina Buzoianu, Alexandru Darie, Mihai Măniuţiu etc. Dintre rolurile sale în teatru amintim: Gasparina din “Piaţeta” de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete; Helena din “R.U.R.” de Karel Capek, regia Alexandru Darie; Helena din “Merlin” de Tancred Dorst, regia Cătălina Buzoianu; Helena din “Visul unei nopţi de vară” de W. Shakespeare, regia Liviu Ciulei; Maria din “Woyzeck”, de Georg Buchner, regia Tompa Gabor; Lucius din “Jules César” de W. Shakespeare, regia Alexandru Darie; Drussila din “Caligula” de A. Camus, regia Mihai Măniuţiu; Regina Gertrude din “Hamlet” de W. Shakespeare, regia Tompa Gabor; Regina din “Richard II” de William Shakespeare, regia Mihai Măniuţiu; Veta din “O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale; Ioana d’Arc din “Jeanne d’Arc: pieces du dossier”; bătrâna din “Scaunele” de Eugene Ionesco; Tutuca din “Mă tot duc”, potrivit site-ului www.teatrulmetropolis.ro.
Din filmografia actriţei amintim colaborările cu regizori precum Alfonso Cuaron, Oliver Parker, Szabocz Hajdu, Alexandre Aja, Jean Christophe Pitof, Alexandru Tatos, Dan Piţa, Stere Gulea, precum şi filmele “Faleze de nisip” (1983), “Acasă” (1984), “With Love, Rita” (1989), “Unde la soare e frig” (1991), “Nostradamus, Landlady” (1994), “Camera ascunsă” (2004), “Păcatele Evei” (2005), precizează site-ul www.teatrulmetropolis.ro.

În 1994, i-a fost acordat Premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă, pentru rolul din “Mephisto”, în regia lui Alexandru Darie. În 1996, în urma rolurilor Maşa din “Trei surori” de Cehov, Iulius din “Iulius Cezar” de Shakespeare, Maria din “Woyzeck” de Georg Büchner, a fost distinsă cu Premiul pentru cea mai bună actriţă, decernat de Asociaţia Internaţională a Criticilor de Teatru.

A obţinut, în 2000, Premiul pentru cariera internaţională remarcabilă, decernat de Fundaţia Culturală Română, precum şi Premiul Uniunii Teatrale din România pentru cea mai bună actriţă (rolul Catarina din “Îmblânzirea Scorpiei”, după Shakespeare, producţia lui Mihai Măniuţiu). În 2009 a obţinut, de asemenea, Marele Premiu al Festivalului Comediei Româneşti pentru cel mai bun spectacol, “Buzunarul cu pâine”, de Matei Vişniec, spectacol pe care l-a regizat şi l-a interpretat alături de Sandu Mihai Gruia.

În iunie 2009 a publicat, la Editura Humanitas, prima sa carte intitulată “Jurnal 2003-2009”.

În 2010, a primit Premiul Academiei Române, decernat pentru întreaga carieră artistică. În acelaşi an, Oana Pellea revine pe scena Teatrului Bulandra cu rolul Tanti Roz din “Oscar şi Tanti Roz”, avându-l ca autor pe Eric-Emmanuel Schmitt.
La 25 aprilie 2013, Oana Pellea a primit Premiul pentru cultură din partea publicaţiei “Forbes”, în cadrul Galei Forbes Woman – cele mai influente femei din România.

Oana Pellea a reprezentat România la mai multe festivaluri internaţionale de teatru, inclusiv la festivalul anual al Uniunii Teatrelor Europene, Festivalul Klang Bogen de la Viena, Festivalul Internaţional Francofon din Franţa şi Festivalul Americilor din Canada, potrivit cinemagia.ro.

Are colaborări cu teatrele Metropolis, Teatrul Foarte Mic, Arcub, Bulandra, în piese precum: “Mă tot duc”, de William Shakespeare (Teatrul Metropolis, Teatrul Foarte Mic), “Efectul razelor gamma asupra crăiţelor lunatice” de Paul Zindel, regia Mariana Cămărăşan (Teatrul Metropolis, Teatrul Nottara), “Idolul şi Ion Anapoda”, de G.M. Zamfirescu, regia Mariana Cămărăşan, Toma Dănilă (ArCuB), potrivit site-ului teatral.ro.

Sursa foto-Oana Pellea

Cele mai citite

Related Articles