Ziua Mondială a Turismului. Turismul din România cu multe minusuri

Anual, la 27 septembrie, este sărbătorită ziua mondială a turismului.

Inițiativa unei asemenea sărbători i-a aparținuţ în 1979, Organizației Mondiale a Turismului. Se atrage atenția asupra importanței turismului în dezvoltarea durabilă.

Industria călătoriilor a cunoscut o revoluţie în ultimele 6 decenii. Dacă în 1950, numărul turiştilor era estimat la 25 de milioane, cifra a ajunş în prezenţ la peste un miliard.

În 2022, aproape 11,3 milioane de persoane s-au cazat în unitățile turistice din România, în creştere cu 21,8% faţă de 2021. Dar peste 17,2 milioane de români au plecat să viziteze alte țări.

Potrivit unui raport făcut de experții în turism sustenabil, țara noastră ar putea ajunge pe primul loc dacă ar avea o infrastructură mai bună și servicii mai ieftine. Datele arată că România are chiar potențial pentru a înlocui Polonia în calitate de lider al turismului în Europa.

În 2022, turiștii români au înregistrat 86% din numărul total de sosiri în unitățile turistice cu funcție de cazare, în timp ce sosirile turiştilor străini au înregistrat doar un procent de 14%. În total, anul trecut s-au consemnat 24.319.600 de nopți de cazare în România, în creştere cu 17,8% faţă de anul 2021. Durata medie a cazărilor a fost de 2,1 zile la turiştii români şi de 2,2 zile la turiştii străini.

Pe judeţe, numărul de sosiri ale turiştilor în structuri de cazare a înregistrat valori mai mari în Municipiul Bucureşti (1.480.800 persoane), Constanţa (1.253.500 persoane) şi Braşov (1.187.400 persoane). Numărul nopților de cazare a fost mai mare în Constanţa (4.106.100), urmată de Municipiul Bucureşti (2.937.900) şi Braşov (2.212.100).

Cât cheltuiesc turiștii străini în România?

Global Payments a realizat o analiză a sumelor de bani tranzacționate cu cardul în perioada iulie-august 2022, din care a reieșit că în cele două luni de vară s-au cheltuit în România 168,8 milioane de lei, față de 155,2 de milioane, în 2021.

În total, turiștii care au vizitat România au cheltuit cu 13,6 milioane de lei mai mulți bani pe produse și servicii decât în vara anterioară. Aproape jumătate din acest surplus de capital a fost generat de turiștii străini. În lunile iulie-august 2022, ei au cheltuit cu 5,7 milioane de lei mai mult decât în aceeași perioadă din 2021.

Ce turiști străini vizitează România?

Conform Institutului Național de Statistică, cele mai multe sosiri ale turiştilor străini în structurile de cazare din România au provenit din: Germania (173.500 persoane), Israel (150.500 persoane) şi Italia (122.800 persoane).

Conform Global Payment, turiștii străini care au cheltuit cei mai mulți bani în România, în 2022, au fost britanicii, care au tranzacționat 3,8 milioane de lei în cele două luni de vară, cu aproape 700 de mii de lei mai mult decât în 2021. Germanii au lăsat și ei 2,1 milioane de lei, cu o jumătate de milion mai mult decât vara trecută, iar italienii au cheltuit 1,8 milioane de lei, cu peste 400 de mii de lei mai mult decât în aceeași perioadă din 2021.

Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) consideră că atragerea turiștilor străini în România trebuie susținută mai mult de Guvern. În opinia asociației, produsul turistic al României nu este suficient de cunoscut în străinătate.

„Incoming-ul, deci turismul receptor, unica formă de export de servicii din turism, ne arată că niciun guvern nu i-a acordat cu adevărat atenţie. Cifrele ne indică o realitate cruntă. România nu este în stare să aibă mai mult de 1,5 milioane de turişti străini. Atât am primit în 2022, pe când, anul trecut, vecina noastră Bulgaria a înregistrat peste 5 milioane de turişti străini. Această situaţie se datorează în mare parte lipsei de investiţie în promovarea externă a ţării. Cu un buget de doar 1,5 milioane de euro, nu putem concura la nivel internaţional şi a atrage turişti străini în România”, a declarat Alin Burcea, prim vicepreşedinte ANAT.

Acesta a precizat că la târgurile internaţionale nu se mai poate participa gratuit, deoarece este considerat ajutor de stat, „deci se obţine greu şi cu aprobare şi nu există nici o schemă flexibilă de coplată”, iar prima de incoming nu se prea aprobă.

„Cerem actualului ministru de resort abordarea unei politici coerente de aducere a turiştilor străini în România”, a precizat Burcea.

Potrivit ANAT, incoming înseamnă aducerea de turişti străini, export de servicii, aport valutar, un factor important pentru îmbunătăţirea imaginii României şi „fresh money” în economie.

„România este în căutare disperată de echilibru bugetar, caută surse noi de venituri şi tăieri de costuri, dar ignoră complet «fresh money». Aceste sume pot fi aduse în economia ţării cu un efort şi cu o investiţie minime în comparaţii cu alte investiţii şi cheltuieli cu mult mai multe zerouri”, susţin reprezentanţii ANAT.

În prezent, România nu beneficiază de o activitate de incoming semnificativă, iar produsul turistic al României nu este suficient de cunoscut în străinătate, precizează ANAT.

Potrivit unui raport al Comisiei Europene, turiştii români contribuie în proporţie de 86% la cheltuielile turistice realizate în România. Din păcate, banii lăsaţi de străini reprezintă doar 14% din totalul cheltuielilor turistice, o rată care plasează România la coada Europei.

Cele mai citite

Related Articles