Cel mai mare muzeu de locomotive cu abur în aer liber din Europa, care se găseşte în cartierul Triaj din municipiul Reşiţa este pregătit să primească în patrimoniul său, pe lângă cele 16 exemplare de colecţie existente, din care 13 construite în urbe, alte două, remizate de prin anii 80 în depoul din Ploieşti.

Acest lucru se întâmplă cu implicarea directă a autorităţilor locale, precum şi a Ministerului Culturii şi Transporturilor pentru că anul acesta la Reşiţa va fi marcat un secol şi jumătate de la construcţia în uzinele din urbe a primei locomotive cu abur, care constituie şi piesa centrală a muzeului din municipiul de pe Bârzava, obiectiv unic în Europa. Este vorba despre „RESICZA”, menţionată în documente ca fiind prima locomotivă fabricată în sud-estul Europei, la Reşiţa, în anul 1872.

Povestea celor două exemplare, modelele: 230.132 şi 150.282, clasate tezaur, construite în 1932 respectiv 1961 în uzinele din Reşiţa, care momentan din lipsă de interes, zac dezafectate în arşiţă, ploaie şi vânt într-o remiză CFR, la peste 480 de kilometri de casă, dar care cu puţină bunăvoinţă ar putea să se întoarcă de unde au plecat, o aflăm de la pasionatul de locomotive Florin Lupescu, angajat al depoului Ploieşti:

Florin Lupescu

Amintim că, anul 2022 are trivalenţă istorică pentru industria constructoare de maşini din Reşiţa: se aniversează 150 de la construcţia primei locomotive cu abur de pe actualul teritoriu al României, 50 de ani, în 29 aprilie de la înfiinţarea Muzeului Locomotivelor cu Aburi în aer liber din cartierul Triaj şi 100 de ani de la edificarea fabricii de locomotive din Reşiţa, unde, în decursul a 92 de ani, au fost construite 1.461 de unităţi, modele ce au ajuns să circule atât în ţară, cât şi peste hotare, aducându-şi aportul la progresul economic al Europei din acele vremuri.

Întreaga poveste a celor două locomotive cu abur, construite la Reşiţa, dar rătăcite la Ploieşti o puteţi afla sâmbătă, 30 aprilie, în emisiunea „Oameni şi Locuri”, doar aici pe 105.6 FM, de la 15:15 în „Interferenţe pe frecvenţe”.