Pedagogia digitală în oglindă: profesorul de la utilizator la creator
Într-o perioadă în care tehnologiile digitale modelează rapid toate domeniile de activitate, educația se află în plin proces de transformare. Integrarea resurselor digitale în activitatea didactică nu mai este doar o opțiune, ci o necesitate esențială pentru cadrele didactice care doresc să răspundă nevoilor actualei generații de elevi.
Un proiect regional pentru formarea a peste 750 de cadre didactice
Articol editat de Gerhard Chwoika, 18 noiembrie 2025, 21:24
Un proiect regional pentru formarea a peste 750 de cadre didactice
Casa Corpului Didactic Caraș-Severin, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara și cu casele corpului didactic din Timiș, Arad, Alba, Gorj, Hunedoara și Mehedinți, derulează proiectul „Pedagogie digitală pentru cadrele didactice din Regiunea Vest”, finanțat prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Obiectivul proiectului este formarea a 750 de profesori din județul Caraș-Severin în domeniul pedagogiei digitale, însă interesul ridicat a depășit așteptările: peste 850 de cadre didactice s-au înscris la programul de formare, semn al dorinței reale de actualizare a competențelor digitale.
Cum transformă programul procesul de predare-învățare
Cursurile oferite în cadrul proiectului sunt concepute pentru a sprijini profesorii să devină creatori de conținut digital, nu doar utilizatori ai unor instrumente tehnologice. Printre competențele dezvoltate se numără:
- utilizarea instrumentelor digitale în predare, învățare și evaluare;
- proiectarea de resurse educaționale deschise (OER);
- gestionarea activităților în medii de învățare online;
- integrarea platformelor digitale în scenarii de învățare interactive;
- dezvoltarea unor activități colaborative care stimulează reflecția și creativitatea.
Programul include și activități de mentorat, astfel încât participanții să poată transfera imediat în practica de la clasă competențele dobândite.
Pedagogia digitală în oglindă – spațiu de analiză, feedback și reflecție
Pornind de la ideea că feedback-ul este oglinda progresului, iar reflecția este mecanismul care transformă experiența în dezvoltare profesională, Casa Corpului Didactic Caraș-Severin organizează activitatea „Pedagogia digitală în oglindă, profesorul de la utilizator la creator”.
Evenimentul are ca scop analiza modului în care competențele formate sunt aplicate în practică și evidențierea provocărilor întâmpinate în utilizarea resurselor digitale la clasă.
Feedback-ul reprezintă un instrument esențial pentru ca procesul de formare să nu rămână un simplu transfer de informații, ci să devină un proces continuu de învățare și îmbunătățire, atât pentru cursanți, cât și pentru formatori.
Exemple practice și activități prezentate în cadrul evenimentului
Formatorii incluși în program – prof. Popa Cristina, prof. Camelia Coandă și prof. Aurica Lazarov – vor analiza secvențe autentice din activitatea cursanților, demonstrând:
- modul în care profesorii integrează platforme digitale în lecțiile lor;
- utilizarea abilităților digitale dobândite în cadrul cursurilor;
- proiectarea unor activități colaborative care încurajează schimbul de idei și reflecția;
- aplicarea creativă a resurselor digitale în învățarea de zi cu zi.
Tot în cadrul întâlnirii, câțiva dintre absolvenții programului – prof. Linca Florin, prof. Chwoika Sonia Maria și prof. Vasilescu Ana-Maria – vor prezenta jurnale de reflecție, proiecte realizate cu ajutorul aplicației Gamma, precum și exemple de povești digitale create prin platformele Storybook și Canva.
De la utilizator la creator – o nouă perspectivă asupra rolului profesorului
Evenimentul invită cadrele didactice să privească tehnologia prin două lentile complementare:
- feedback-ul, care arată modul în care sunt utilizate instrumentele digitale și cum sunt percepute strategiile didactice;
- reflecția, care permite trecerea la un nivel superior, prin adaptarea și proiectarea de resurse digitale proprii.
Această abordare transformă tehnologia dintr-un set de aplicații folosite ocazional într-un spațiu autentic de expresie pedagogică.
Un pas spre inovație în comunitatea educațională
„Acest curs a avut o miză importantă: aceea de a transforma relația profesorului cu tehnologia, de a trece dincolo de utilizarea instrumentelor digitale și de a ajunge la nivelul în care cadrul didactic devine creator de conținut, inovator și model pentru propria comunitate educațională”, a declarat pentru Radio Reşiţa prof. Viorica Gârtoi, directorul Casei Corpului Didactic Caraș-Severin.

Evenimentul se va consuma vineri, 21 noiembrie de la ora 13.00.
Urmărește-ne și pe Google News