Dispare „mirajul” Black Friday 2025: doar 15% dintre români vor cheltui mai mult decât anul trecut
Entuziasmul de altădată pentru reducerile de Black Friday pare să se estompeze în 2025.
Potrivit unui sondaj realizat de tbi bank în octombrie, doar 15% dintre români spun că vor cheltui mai mult față de anul trecut, în timp ce 22% declară că nu vor cumpăra nimic. Principala cauză: scăderea puterii de cumpărare și instabilitatea economică, factori care îi fac pe consumatori mai prudenți și mai atenți la priorități.
Articol editat de Valentina Adam, 26 octombrie 2025, 13:00
Bugete reduse și cumpărături mai raționale
Cercetarea arată că 41% dintre respondenți își reduc bugetul de cumpărături, în multe cazuri cu mai mult de jumătate față de anul trecut. Aproape 44% spun că îl vor menține la același nivel, sperând să profite de reduceri doar la produsele strict necesare.
În ansamblu, 4 din 10 români au în plan să cheltuie cel mult 700 de lei, iar alți 2 din 10 estimează un buget de până la 1.500 de lei. Doar 11% cred că vor cheltui peste 2.000 de lei de Black Friday.
Din ce surse își finanțează cumpărăturile
Sondajul mai arată că:
- 56% dintre români vor folosi economiile personale pentru cumpărături;
- 26% se bazează doar pe salariul lunii octombrie;
- 12% intenționează să apeleze la o formă de finanțare (credit sau plată în rate).
„Comportamentul consumatorilor reflectă o schimbare clară de atitudine față de cheltuielile impulsive și o orientare spre responsabilitate financiară. Românii aleg să cumpere doar ce au cu adevărat nevoie și se bazează în principal pe economii, nu pe credit. Vedem o maturizare a publicului, sub presiunea unui mediu economic imprevizibil”, explică Teodora Șaguna, Head of In-App Shopping, tbi bank.
Plata în rate și produsele preferate
Pentru cei care plănuiesc achiziții, plata în 4 rate fără dobândă este opțiunea preferată – 47% dintre respondenți o consideră cea mai avantajoasă. Alți 37% spun că vor cumpăra doar dacă dețin toată suma necesară.
În topul intereselor pentru 2025 se află:
- electrocasnicele – peste 44%;
- electronicele – peste 40%;
- produsele IT – aproape 30%.
De asemenea, 72% dintre români declară că vor cumpăra produse utile pentru casă sau uz personal, iar 32% plănuiesc să achiziționeze și cadouri de Crăciun.
Românii, sceptici față de reducerile din 2025
Mai mult de jumătate dintre cei chestionați, 53%, cred că reducerile de Black Friday 2025 vor fi mai mici decât cele de anul trecut, pe fondul creșterii TVA și al scumpirilor generale. Alți 32% spun că vor fi similare cu cele din 2024.
În privința comportamentului de achiziție:
- 41% caută cel mai mic preț pentru produsele de care au nevoie;
- 30% cumpără doar dacă prețul atinge nivelul dorit;
- 22% fac achiziția doar dacă reducerea este considerabilă.
Studiul a fost realizat de tbi bank în colaborare cu platforma iVox, în octombrie 2025, pe un eșantion de 1.011 respondenți din România. Peste 53% dintre participanți sunt bărbați, iar 30% lucrează în sectorul public.
Urmărește-ne și pe Google News