Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] Radu Bellu – românul care şi-a petrecut o treime din viaţă în tren

Pasionat de locomotivele cu abur de când se ştie, braşoveanul Radu Bellu lucrează în CFR de ani de zile şi este un mare admirator al locomotivelor. A scris peste 50 de cărţi despre ele şi a înfiinţat două muzee al locomotivelor cu aburi, la Sibiu şi Sinaia. Braşoveanul a absolvit Institutul Politehnic Bucureşti, a fost şef la patru gări: Târgu Secuiesc, Suburbiu, Predeal şi Sfântu Gheorghe, după care a lucrat în proiectare şi în serviciul tehnic al CFR ca inginer de transporturi.

[AUDIO-FOTO] Radu Bellu – românul care şi-a petrecut o treime din viaţă în tren

Articol editat de Gerhard Chwoika, 24 iunie 2022, 17:00 / actualizat: 24 iunie 2022, 21:03

Radu Bellu se trage dintr-o familie de ceferişti. Dragostea pentru căile ferate a moştenit-o de la bunicul său care şi el avea o mare pasiune pentru trenuri. „Pe mine m-a îndrăgit cel mai mult dintre toţi nepoţii, ne-a mărturisit Radu Bellu. Când pleca pe linie, mă lua cu el. Aveam 3-4 ani şi eram coada lui. Am copilărit practic în gară, ştiam toate locomotivele„. De aceea a ales Facultatea de Transporturi şi o carieră tot la Calea Ferată unde mai slujeşte şi astăzi, la vârsta senectuţii, în divizia de patrimoniu a CFR Braşov.

Aflaţi aici povestea românului care şi-a petrecut o treime din viaţă în tren:

Radu Bellu

… şi povestea expertului feroviar Radu Bellu continuă pentru că dumnealui pledează pentru dezvoltarea muzeului de locomotive de la Reşiţa. Prezent în municipiul de pe Bârzava cu ocazia simpozionului dedicat celor 150 de ani de la construirea primei locomotive cu abur în fabricile din urbe şi a amplasării simbolice a unei roţi feroviare în parcul de lângă Biblioteca germană „Alexander Tietz”, acesta ne-a mărturisit că îşi doreşte aducerea şi amplasarea în oraş, cu sprijinul autorităţilor locale a unei locomotive cu ecartament îngust de 760 mm, LA 763, fabricată în Ungaria în anul 1906. Acest exemplar este dezafectat de câţiva zeci de ani şi garat într-un depou din Bucureşti în care pe zi ce trece se degradează tot mai mult pentru că locaţia este binecunoscută ca adăpost pentru oamenii străzii. Inginerul Radu Bellu a făcut un apel către Primăria şi Consiliului Local Reşiţa, dar şi către Fundaţia UDR şi Combinatul TMK în a-i susţine demersul de a aduce la Reşiţa acest exemplar pe care doreşte să-l amplaseze alături de roata feroviară în parcul amenajat în apropierea Centrului German din oraş, transformând zona într-un nou punct de atracţie turistică, aşa cum şi curatorul Muzeului Cineastului Amator, Andrei Bălbărău susţinea că, în timp, pe raza urbei, în zone neconvenţionale, vor fi amplasate o serie de organe de maşini care, să repună într-o lumină pozitivă imaginea industrială a Reşiţei de altădată.

Radu Bellu:

Radu Bellu

Bazându-se cumva pe concursul ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, cărăşean de sorginte, expertul feroviar Radu Bellu a sugerat deschiderea la Reşiţa şi a unui muzeu al tehnicii noi, dedicat locomotivelor diesel. Conform acestuia primul diesel adus în România datează din 1938 şi a fost produs de Sulzer. Atunci statul a făcut un efort şi l-a cumpărat. Dintre locomotivele fabricate în anii ‘60 de Sulzer a mai rămas una singură. Când s-a deschis turnătoria de la Târgovişte, a fost nevoie de fier vechi şi cineva a tăiat şi topit atunci toate locomotivele cu abur Pacific. Acum mai sunt doar două din cele 100 câte au fost construite. Se poate aduce câte un exemplar din ce a însemnat tehnica nouă, a mai subliniat expertul feroviar.

La nivel naţional un muzeu strict al căilor ferate nu există. Sunt doar cel de la Sibiu, cel din Gara Sinaia, înfiinţat în 2005 cu plăci feroviare şi este Muzeul Uzinelor din Reşiţa care găzduieşte 16 locomotive produse de fabrica din urbea de pe Bârzava, a mai adăugat inginerul Radu Bellu, de la care am aflat că, primul traseu a fost cel al cărbunelui între Oraviţa şi Baziaş, iar prima linie de călători din Banat a fost pe relaţia Jimbolia-Timişoara, înfiinţată în noiembrie 1857 şi… ca o curiozitate aparte, primul român care a călătorit cu trenul a fost Petrache Poenaru, omul care a inventat stiloul cu rezervor.

Întrebat dacă a călătorit vreodată cu avionul, Radu Bellu ne-a spus că niciodată, dar în tren şi-a petrecut o treime din viaţă şi continuă să o facă pentru că la Bucureşti merge de cel puţin două ori pe săptămână şi la noi urmează să mai ajungă atunci când vor fi aduse cele două locomotive cu abur, blocate momentan pe drumul ce leagă depoul Ploieşti de gara de sud din Reşiţa, de avize, acorduri, asigurări şi aprobări.

Surse selective: dilemaveche.ro

Surse foto: Bogdan Andrei Mihele, AGERPRES

Întreaga poveste a românului care şi-a petrecut o treime din viaţă în tren o puteţi afla sâmbătă, 25 iunie în emisiunea “Oameni şi Locuri”, doar aici pe 105.6 FM, de la 15:15, dar şi marţi, 28 iunie de la 22:15!

Ferma Vlator – Echitaţie, Hipoterapie și Turism Ecvestru în inima Banatului de Munte
Oameni și locuri vineri, 19 septembrie 2025, 17:00

Ferma Vlator – Echitaţie, Hipoterapie și Turism Ecvestru în inima Banatului de Munte

Ferma Vlator nu este doar un loc pentru animale și natură, ci o adevărată poveste de familie, creată pentru a aduce relaxare, sprijin și...

Ferma Vlator – Echitaţie, Hipoterapie și Turism Ecvestru în inima Banatului de Munte
Palatul Cultural din Reșița – simbol arhitectural și centru al tradițiilor vii din Banatul de Munte
Oameni și locuri vineri, 12 septembrie 2025, 17:00

Palatul Cultural din Reșița – simbol arhitectural și centru al tradițiilor vii din Banatul de Munte

Palatul Cultural din Reșița este o adevărată bijuterie arhitecturală și totodată singura clădire cu influențe brâncovenești din...

Palatul Cultural din Reșița – simbol arhitectural și centru al tradițiilor vii din Banatul de Munte
Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende
Oameni și locuri vineri, 29 august 2025, 17:00

Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende

Ada-Kaleh – insula legendară de pe Dunăre, acoperită de ape, dar vie în amintiri A fost odată o insulă pe Dunăre, cunoscută sub numele de...

Povestiri din paradisul pierdut al Dunării de altădată: Michael Românu – istorisiri şi legende
Bucovina – tărâm de poveste pentru călătorul însetat de artă, tradiţie, credinţă şi istorie
Oameni și locuri vineri, 22 august 2025, 15:30

Bucovina – tărâm de poveste pentru călătorul însetat de artă, tradiţie, credinţă şi istorie

Bucovina – regiune istorică între România și Ucraina Bucovina, fost ducat în perioada Imperiului Austriac, este o regiune istorică cu o...

Bucovina – tărâm de poveste pentru călătorul însetat de artă, tradiţie, credinţă şi istorie
Oameni și locuri luni, 11 august 2025, 17:19

Comunitatea For Life – zeci de proiecte care aduc școala de calitate în toată țara

Comunitatea For Life, inițiată de profesorul universitar de matematică Ovidiu Bădescu în timpul pandemiei la Reșița, este acum o forță...

Comunitatea For Life – zeci de proiecte care aduc școala de calitate în toată țara
Oameni și locuri vineri, 25 iulie 2025, 16:39

Puiu Ciasc – glasul Reșiței care unește cântecul cu sufletul pământului românesc

Puiu Ciasc este una dintre figurile discrete dar autentice ale Banatului, un om care îmbină cu firesc pasiunea pentru muzică, dragostea pentru...

Puiu Ciasc – glasul Reșiței care unește cântecul cu sufletul pământului românesc
Oameni și locuri vineri, 18 iulie 2025, 17:00

Istoria pâinii, de la focul preistoric la brutăria modernă – o călătorie în timp cu dr. ist. Livia Magina, directorul Muzeului Banatului Montan

Pâinea, unul dintre cele mai vechi și mai răspândite alimente din lume, are o istorie care se întinde pe parcursul a mii de ani. De la primele...

Istoria pâinii, de la focul preistoric la brutăria modernă – o călătorie în timp cu dr. ist. Livia Magina, directorul Muzeului Banatului Montan
Oameni și locuri vineri, 11 iulie 2025, 17:00

De la agitația Capitalei la liniștea Semenicului: Atrași de „Woodstock-ul montan”, familia Beatrice și Eugen Popescu a lăsat Bucureștiul pentru Banatul de Munte

Chiar și în secolul XXI, România păstrează zone în care timpul pare că s-a oprit, iar civilizația modernă nu a schimbat prea mult stilul de...

De la agitația Capitalei la liniștea Semenicului: Atrași de „Woodstock-ul montan”, familia Beatrice și Eugen Popescu a lăsat Bucureștiul pentru Banatul de Munte