Viața în orașul fără mașini

În fiecare an, în jurul datei de 22 septembrie, orașele din întreaga lume sărbătoresc Ziua mondială fără mașini, încurajând șoferii să renunțe la mașini pentru o zi.

Evenimentul evidențiază numeroasele beneficii pe care cetățenii le au de pe urma renunțării la autoturisme – inclusiv reducerea poluării aerului și promovarea mersului pe jos și cu bicicleta într-un mediu mai sigur.

Ziua mondială fără mașini – istorie

Deși mașinile sunt cel mai popular și mai convenabil mijloc de transport în majoritatea orașelor mari, ele au dezavantaje considerabile. Oamenii au protestat împotriva utilizării mașinilor timp de decenii din mai multe motive.

În afară de zgomot și poluare, acestea sunt responsabile de creșterea numărului de decese. De asemenea, ele sunt legate de bolile de inimă și de obezitate.

În anii 1950, cultura automobilului era considerată o problemă evidentă în centrele și cartierele aglomerate ale orașelor. Țările de Jos și Belgia au avut o duminică fără mașini în 1956 și, respectiv, 1957.

În 1994, la o conferință internațională a fost distribuit un document privind reducerea dependenței de mașini. La sfârșitul anilor 1990, mai multe orașe europene au început să planifice proiecte de eliminare a mașinilor.

În 2000, s-a decis ca ziua să fie de sine stătătoare și să se desfășoare la 22 septembrie, iar orașele din întreaga lume au fost invitate să participe. Asociația de transport ecologic a inițiat Ziua fără mașini în prima marți a Săptămânii transportului ecologic.

De Ziua fără mașini, oamenii promovează mersul pe jos, bicicletele, transportul în comun și alte forme de transport durabil. De asemenea, ei se gândesc la cum ar arăta orașul lor cu mai puține mașini și la modalitățile de a face acest lucru posibil.

O configurație diferită a orașului

Orașele se construiesc în jurul conceptului de a avea mașini. O astfel de afirmație este reală, cel puțin pentru orice proiectare – sau reproiectare – de oraș, de la adoptarea masivă a vehiculelor ca soluție principală de deplasare intravilană.

Deși impactul final și reconfigurarea necesară vor varia în funcție de urbanismul fiecărui – există câteva caracteristici comune cu care societatea ar trebui să se confrunte:

Zonele suburbane îndepărtate de centrele și serviciile orașului.

Rețea de transport public insuficientă.

O proporție mai semnificativă de clădiri neorizontale.

Relocarea facilităților situate în afara orașelor, de la mall-uri la spitale.

Adoptarea de infrastructuri pentru soluții de deplasare personală, cum ar fi bicicletele, scuterele electrice și altele.

Schimbarea soluțiilor publice și private extinse prin soluții publice și private pentru mașini, cum ar fi garaje, parcări, șosele de centură etc.

Sună tentant? Renunți la mașină și primești abonament pe viață la transportul în comun

Spaniolii din orasul Murcia au avut aceasta ofertă care face parte din campania de a reduce numărul de mașini din oraș.

Guvernul i-a invitat pe cetățeni să se înscrie în acest proiect pentru a beneficia de un abonament pe viata la o noua retea de transport in comun, recent construita, asta doar daca vor renunta la masina personala.

Singura cerinta a fost ca autoturismul sa fie functional si sa aiba toate reviziile la zi. Apoi masinile erau expuse inaintea publicului. Oamenii erau invitati sa comenteze pe Facebook, sau Twitter, iar cu fiecare comentariu primit, mecanicii scoteau cate o componenta a masinii, pana cand acestea “dispareau” din oras.

Pentru orasul Murcia aceasta campanie a fost realizata pe o perioada limitată.

Viața în orașul fără mașini

În Spania, în regiunea Galiţia, acum 20 de ani, municipalitatea din Pontevedra a interzis accesul maşinilor în centrul oraşului şi le-a redat oamenilor străzile.

Pontevedra este, de foarte multă vreme, un popas pentru pelerinii care merg pe Drumul Sfântului Iacob. Acum, însă, a devenit o destinaţie şi pentru specialiştii în urbanism plini de curiozitate. Pontevedra constituie un exemplu pentru redarea oraşului pietonilor, fiind un oraş cu doar câteva maşini.

Omul care s-a aflat în centrul acestei decizii a fost Miguel Fernández Lores, care era atunci – şi este încă – primar al oraşului Pontevedra. El a argumentat că da, maşinile înseamnă mobilitate şi libertate, dar sunt şi zgomotoase, murdare şi periculoase.

Iar azi, majoritatea locuitorilor oraşului se bucură că au o altă politică decât alte municipalităţi. Emisiile din oraş au fost reduse cu aproximativ 70 la sută.

80.000 de locuitori și aproape tot atâtea mașini

Lores a început să schimbe lucrurile acum 20 de ani. Pe atunci, Pontevedra era un oraş sufocat de trafic. Avea aproape 80 000 de locuitori şi aproape tot atâtea maşini. Majoritatea oamenilor îşi făceau, pe atunci, cumpărăturile cu maşina.

În ziua de azi, pietonii sunt prezenţa majoritară. Miguel Fernández Lores, primar Pontevedra: „Maşinile sunt dăunătoare pentru oraş. Ocupă prea mult spaţiu. Înainte, treceau pe aici până la 14 000 de maşini zilnic. În centrul istoric era un adevărat haos”.

Fără accidente mortale de circulație de opt ani

Manuel Omil, poliţia din Pontevedra: „În ultimii opt ani nu s-a mai înregistrat nici măcar un singur accident mortal. Înainte de asta, aveam 2 sau 3 în fiecare an”.

Oraş conservator prin tradiţie, Pontevedra l-a votat pentru postul de primar pe Lores, reprezentant al stângii, la sfârşitul anilor ’90. De atunci, el a transformat oraşul. Centrul a fost redat pietonilor în decurs de o lună.

Miguel Fernández Lores: „Când cumperi o maşină, NU cumperi şi dreptul la un loc de parcare. Asta este abordarea noastră. Sigur, oamenii se tem de schimbări. Însă majoritatea localnicilor au văzut cum s-au îmbunătăţit lucrurile şi cum a beneficiat sectorul de vânzare cu amănuntul”.

Micul comerț înflorește

La început, 3 000 de comercianţi cu amănuntul au protestat față de planurile primarului. Unii l-au dat chiar în judecată.

Inițial, omul de afaceri Miguel Lago a fost şi el împotriva acestor propuneri. Acum, însă, situaţia s-a schimbat. Vânzările au crescut nu doar în supermarketul său, iar clienţii vin acum pe jos sau cu bicicleta. Magazinele locale au profitat de pe urma conceptului „fără trafic”.

Miguel Lago, proprietar de magazin cu amănuntul în Pontevedra: „Oamenii s-au temut, desigur. Însă apoi am văzut cum s-a înfrumuseţat centrul oraşului, care era dărăpănat. Acum, tot mai mulţi oameni vor să investească aici”.

Pontevedra arată felul în care oraşele îşi pot recupera spaţiul public. Şi localnicii sprijină acest gen de proiect.

„Acum poţi să mergi fără să te temi că dă o maşină peste tine. E minunat”, spune o femeie. „E mai puţină poluare şi oraşul e mai distractiv, pentru că poţi să te plimbi fără să dai de maşini”, arată un bărbat.

Numărul locuitorilor crește

Pontevedra a ajuns un oraş mult mai atrăgător. Înainte, oamenii se mutau din el. Acum, numărul locuitorilor e în creştere.

E un succes pentru primarul oraşului.

Miguel Fernández Lores, primar în Pontevedra: „Oamenii sunt mândri de Pontevedra. Cred în viitorul acestui oraş. E probabil cel mai bun lucru care i se poate întâmpla unui primar”.

Însă, în mod surprinzător, primarului Lores îi place să şofeze. Îşi foloseşte maşina în fiecare zi, deoarece vine din afara oraşului. Spune că nu urăşte maşinile, dar consideră că locul lor e pe drumuri de ţară sau pe autostrăzi, şi nu în oraşe. Iar această filosofie a transformat Pontevedra într-un loc minunat pentru pietoni.

Cele mai citite

Related Articles