România a trecut la ora de iarnă! Ziua de 28 octombrie este cea mai lungă din an

UPDATE:

Am trecut oficial la ora de iarnă. Sâmbătă noapte, ora 4 a devenit ora 3, astfel că duminică este cea mai lungă zi cu 25 de ore. Ceasurile şi telefoanele inteligente sau orice gadget nu mai necesită schimbarea orei manual. Acestea îşi modifică ora automat.

Ar putea fi ultimul an când schimbăm ceasurile pentru că UE a lăsat la latitudinea fiecărui stat membru să aleargă dacă vrea trecerea la ora de iarnă.

Mecanismul de schimbare a orei este folosit de România din 1932, acesta fiind aplicat de peste 100 de ţări din întreaga lume.

Ora de iarnă este de fapt ora oficială standard, legată de conceptul de oră astronomică, folosită în special în emisfera nordică. Ea acoperă perioada cuprinsă între lunile octombrie a unui an şi aprilie a anului următor.

Ora de iarnă este numită astfel prin contrast cu ora de vară, al cărei scop este folosirea din plin, cât mai mult timp posibil, a luminii Soarelui, prin mutarea înapoi a orei oficiale cu o oră. Cel care s-a gândit prima dată la posibilitatea introducerii acestui tip de orar convenţional a fost un neo-zeelandez, în 1898.

——————

În acest sfârşit de săptămână s-a trecut la ora oficială de iarnă. Pentru a nu avea probleme cu noul fus orar ceasurile trebuie date înapoi cu o oră, ceea ce înseamnă că în noaptea de sâmbătă spre duminică – 27 spre 28 octombrie – ora 4.00 devine 3.00.

Din cauza acestei modificări, în mersul trenurilor vor fi operate o serie de schimbări.

Călătorii care aleg să meargă cu trenul în noaptea de sâmbătă spre duminică, trebuie să ia la cunoştinţă anumite modificări pe care CFR Călători le va opera. Astfel, trenurile vor pleca din gări după ora oficială de vară până în noaptea de 27 spre 28 octombrie, ora 4.00. În această noapte, toate garniturile care au ora de plecare din staţiile de formare după ora 4.00, vor porni la orele din mersul trenului în vigoare, respectând ora de iarnă. Pe de altă parte, trenurile aflate în circulaţie după ora 4.00, ora oficială de vară, vor opri în staţiile din parcurs stabilite, unde vor staţiona până la plecarea din orarul în vigoare după noul fus orar, iar cele care mai au de parcurs o distanţă scurtă până la staţia finală vor continua mersul până la destinaţie.

Ora de iarnă este ora oficială a oricărui stat de pe glob, cea de vară fiind cea vinovată pentru „dereglarea” ceasurilor. Însă această schimbare este făcută într-un scop nobil acela de a economisi energia electrică necesară pentru iluminatul public şi privat prin folosirea eficientă a luminii soarelui pentru activităţile curente. Potrivit Observatorului Astronomic, în România, ora de vară a fost introdusă prima oară în 1932.

Ziua de 28 octombrie este cea mai lungă din anul 2018, ea are 25 de ore. România a trecut la sistemul cu ora de vară/ ora de iarnă în 1932. Pe atunci, ora se schimbă în prima duminică a lunii aprilie, respectiv în prima duminică a lunii octombrie. Această practică a rămas valabilă până în 1943, când legea trecerii la ora de vară nu a fost în vigoare. De abia după 36 de ani, în 1979, s-a revenit la acest procedeu.

(gds.ro)