Carburanţii aşa cum îi folosim noi azi, ca un mijloc uzual de a ne propulsa automobilul sau de a pune în mişcare diverse maşini-unelte, vapoare sau locomotive au parcurs un traseu lung şi anevoios pentru a ajunge la calitatea şi performanţele lor de acum.

În 1857, România a fost prima ţară din lume care a extras petrol şi tot prima în care s-a construit o rafinărie, la Ploieşti.

4 ani mai târziu în această epocă de început a industriei petrolului se năştea Lazăr Edeleanu, omul de ştiinţă cu o contribuţie majoră la dezvoltarea domeniului.

Plecat dintr-o familie modestă, dar cu o sete de cunoaştere nestăvilită, tânărul Lazăr munceşte din greu şi reuşeşte să ajungă student la Universitatea berlineză Friedrich-Wilhelms, fiind fascinat de domeniul chimiei practice. În timpul experimentelor pentru lucrarea sa de doctorat descoperă amfetamina, compus care va fi folosit, mai târziu, în farmacologie.

În 1908, reuşeşte să separe din ţiţei, hidrocarburile componente fără modificarea lor chimică. Procedeul de rafinare cu bioxid de sulf lichid – numit şi procedeul Edeleanu – va revoluţiona lumea petrolului dezvoltând industria carburanţilor şi lubrifianţilor. Aceasta este cea mai importantă descoperire a sa şi va fi perfecţionată în Germania pentru ca apoi să se extindă în toată lumea, aducându-i succesul profesional şi financiar. Marile companii petroliere din America, Iran, japonia, Franţa şi Germania rafinau petrol prin intermediul invenţiei sale.

Mai multe informaţii pe EU aleg România.