În această seară de luni, 26 aprilie, ora 22:00,  Teatrul National Radiofonic vă prezintă: „Paracliserul” de Marin Sorescu şi  „Cuvintele lui Iov” de Matei Vişniec.Două piese şi doi dramaturgi din elita dramatică a României, un regal de teatru artă.

De la ora 22:00 vom asculta „Paracliserul” de Marin Sorescu.

 Adaptarea radiofonicăşi regia artistică: Mihai Lungeanu.

Interpretează: Marcel Iureş.

Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Regia tehnică: Codrin Lazăr. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.

„Paracliserul” este o tragedie în trei tablouri, scrisă de Marin Sorescu și publicată în cadrul trilogiei dramatice intitulată „Setea muntelui de sare”. Deși piesele care o compun -„Iona”, „Paracliserul” și „Matca”- nu împărtășesc tematici sau personaje, ele au un punct comun important. Este vorba despre cele trei mari momente ale existenței umane: viața, moartea și nebunia (pierderea contactului cu realitatea). Protagonistul operei este paracliserul, cel care dă și titlul acesteia. Acțiunea are loc într-o catedrală gotică abandonată (simbol al lipsei spiritualității în lume), care transmite celor prezenți o „senzaţie de prea mult spaţiu şi prea puţin timp”. Atmosfera este sufocantă și absurdă, aceasta reprezentând un element comun al trilogiei lui Sorescu: evidențierea absurdului existențial.

Un spectacol adecvat pandemiei, interpretat de unul dintre cei mai mari actori români în viaţă, Marcel Iureş!

Înregistrare din anul 2020.

De la ora 23 vom asculta „Cuvintele lui Iov” de Matei Vişniec. Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu.

În rolul lui Iov: Ion Caramitru. Vocile cuvintelor: Janin Stavarache, Delia Nartea,  Daniela Ioniţă, Adina Lucaciu, Alexandra Spătaru. La flaut: Ionuţ Ştefănescu. Percuţii: Lucian Maxim.

Regia de studio: Janina Dicu. Înregistrări muzicale: Mihnea Chelaru. Sound design: Mădălin Cristescu. Muzica originală: George Marcu. Redactor: Oana Cristea Grigorescu.

Dramatizarea „Cuvintele lui Iov” este scrisă de Matei Vişniec cu dedicaţie pentru actorul Ion Caramitru. Arhetipul biblic al personajului Iov, reinterpretat din perspectivă contemporană, devine în piesa lui Matei Vişniec o parabolă a speranţei şi încrederii în valorile pozitive ale umanităţii.

Dacă personajul biblic e încercat de Dumnezeu în credinţa lui, Iov al zilelor noastre se confruntă cu iraţionalitatea răului şi a distrugerii pe care oamenii o provoacă semenilor lor. Iov coboară din nou treptele pierderii sale. Cuvintele, însă, cele care au construit lumea, îi alimentează lui Iov credinţa în destinul pozitiv al umanităţii şi acesta salvează încă o dată umanitatea prin credinţa în cuvintele ziditoare ale civilizaţiei.

 Înregistrare din anul 2019

Matei Vişniec este cel mai jucat dramaturg român al ultimelor decenii pe scenele teatrelor româneşti.

Piesele sale sunt montate în peste 30 de ţări din Europa, America şi Asia şi invitate în marile festivaluri internaţionale de teatru la Avignion, Bonn, Edinburgh, Teheran, Sibiu etc. Dramaturg şi poet, Matei Vişniec trăieşte în Franţa din 1987, cetăţean francez din 1993, iar de atunci scrie în limba franceză. Până la exilul francez Matei Vişniec şi-a câştigat prestigiul în literatura română ca poet şi dramaturg cu o autentică amprentă metaforică a scrisului său. În prezent este jurnalist la Radio France Internationale şi colaborator la numeroase reviste franceze, iar activitatea de jurnalist a lăsat urme în ultimul deceniu în dramaturgia sa orientată spre observarea şi comentarea noilor provocări ale Europei.

Audiţie plăcută!

Mihai Lungeanu este absolvent  al I.A.T.C. Bucureşti, secţia Regie de teatru şi film, clasa  profesorilor Radu Penciulescu, Ivan Helmer, Valeriu Moisescu, Cătălina Buzoianu.

În anul 2010 a obţinut Titlul de Doctor în arte cu menţiunea Magna cum laude, la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică I.L. Caragiale, Bucureşti.

A regizat peste 70 de spectacole la Teatrul Național Radiofonic, Radiodifuziunea Română. A fost profesor asociat la UNATC – Bucureşti, curs de teatru radiofonic pentru actori (2014-2015) și profesor asociat al U.A.T.- Târgu-Mureş, curs de teatru radiofonic şi media vizuală (2016).

Premii și nominalizări:

  • Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic: Hamlet de William Shakespeare, 2020
  • Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic: Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre de Matei Vișniec, 2010
  • Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic: Provocare de Doru Moț, 2002
  • Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic: Valsul câinilor de Leonid Andreev, 1999
  • Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol radiofonic: Prăpăstiile Bucureștilor de Matei Millo, 1994

Anca Bica Bălălău