Ascultă Radio România Reșița Live

Casele de marcat cu jurnal electronic, obligatorii începând de azi

– este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;

Articol editat de Radio Resita, 1 noiembrie 2018, 09:30

În Reşiţa, în acest moment, nu mai există pe stoc nici măcar un singur aparat, astfel foarte mulţi comercianţi trebuie să se mulţumească doar cu o adeverinţă eliberată de distribuitori, care arată că au avut intenţia de a o cumpăra dar că n-au avut de unde.

Casele de marcat trebuiau înlocuite, la firmele mijlocii și mari, de la 1 iunie iar la 1 august, la firmele mici. Problema în momentul de față, se întinde pe mai multe sectoare, de la importatori, la firmele de distribuție, până la ANAF, de unde se obține numarul unic de indentificare a casei de marcat. S-a constatat faptul că, din punct de vedere tehnic, este aproape imposibil inlocuirea celor aproximativ 800.000, la nivel national, de case de marcat, într-un timp atât de scurt. 

Noile case de marcat, au partea electronică schimbată, înregistrând astfel toate vânzările, urmând ca la sfârșitul fiecărei luni, datele colectate să fie încărcate pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Obligativitatea folosirii caselor de marcat cu jurnal electronic a fost amânată, la jumătatea lunii mai, cu trei luni, exact din cauza întârzierilor generate de procesul de avizare şi implementare a proiectului.

Ministerul Finanțelor Publice a adoptat măsuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ şi de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018.

Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor.

Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic.

Pentru asigurarea, pe parcursul periodei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, ministrul finanțelor publice a dispus ca eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic, să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte următoarele repere metodologice:

  • în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație, nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații: prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice, nu este disponibil pe piață; termenul stabilit de distribuitor (furnizor) prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat; alte situații asemănătoare). Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului ori dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nicio sancțiune, nici măcar avertismentul,
  • aplicarea în acest mod a prevederilor legale referitoare la sancțiunile contravenționale în situația lipsei vinovăției, pe de o parte, și aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situația în care există vinovăție, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeași abordare fiind aplicabilă și ulterior acestei date, întotdeauna când situația de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăție, sau există vinovăție, dar este prima abatere a contribuabilului.
  • în situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel:
– este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;
– nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.

Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.

Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic și transmiterea zilnică a informațiilor, se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor.

Până la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 13:57

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva...

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți
Caraș-Severin: amendă de 12.000 lei pentru abandon de câini
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 09:43

Caraș-Severin: amendă de 12.000 lei pentru abandon de câini

Polițiștii din Caraș-Severin au aplicat o amendă de 12.000 de lei unui bărbat din Bocșa care și-a abandonat o cățelușă împreună cu cei...

Caraș-Severin: amendă de 12.000 lei pentru abandon de câini
„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 09:27

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor

Timișoara finalizează pregătirile pentru campania de conștientizare și prevenție „Solidaritate, nu tăcere”, organizată de Direcţia de...

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor
Legumicultorii rămân cu marfa nevândută pe câmp în 2025. Cererea pentru varză a scăzut dramatic, deși producția a fost bună
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 07:33

Legumicultorii rămân cu marfa nevândută pe câmp în 2025. Cererea pentru varză a scăzut dramatic, deși producția a fost bună

Sfârșitul sezonului legumicol 2025 aduce din nou dificultăți pentru agricultori, mulți dintre ei rămânând cu cantități mari de varză...

Legumicultorii rămân cu marfa nevândută pe câmp în 2025. Cererea pentru varză a scăzut dramatic, deși producția a fost bună
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 06:58

Arad: Numărul de turiști cazați la Moneasa crește cu 40% față de anul trecut. Stațiunea se apropie de 100.000 de vizitatori în 2025

Numărul de turiști cazați în stațiunea Moneasa crește cu 40% față de anul trecut, estimările pentru 2025 indicând 100.000 de vizitatori....

Arad: Numărul de turiști cazați la Moneasa crește cu 40% față de anul trecut. Stațiunea se apropie de 100.000 de vizitatori în 2025
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 06:58

Cererea de lemn de foc a crescut în 2025 din cauza preţurilor mărite la ceilalţi combustibili. Ocolul Silvic asigură cantităţi suficiente de material lemnos pentru populație în sezonul rece

Creșterea prețurilor la combustibili a determinat tot mai mulți locuitori să se orienteze spre încălzirea cu lemn de foc, iar solicitările au...

Cererea de lemn de foc a crescut în 2025 din cauza preţurilor mărite la ceilalţi combustibili. Ocolul Silvic asigură cantităţi suficiente de material lemnos pentru populație în sezonul rece
Actualitate joi, 20 noiembrie 2025, 18:21

DSP Timiș lansează primul demers județean pentru prevenirea burnout-ului în rândul personalului medical

Direcția de Sănătate Publică Timiș a lansat prima inițiativă județeană dedicată prevenirii burnout-ului în rândul personalului medical,...

DSP Timiș lansează primul demers județean pentru prevenirea burnout-ului în rândul personalului medical
Actualitate joi, 20 noiembrie 2025, 15:42

102 dispariții în Caraș-Severin în 2025: toate persoanele găsite în siguranță

În primele nouă luni ale anului 2025, județul Caraș-Severin a înregistrat 102 dispariții de persoane, majoritatea plecări voluntare. Dintre...

102 dispariții în Caraș-Severin în 2025: toate persoanele găsite în siguranță