Ascultă Radio România Reșița Live

Casele de marcat cu jurnal electronic, obligatorii începând de azi

– este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;

Articol editat de Radio Resita, 1 noiembrie 2018, 09:30

În Reşiţa, în acest moment, nu mai există pe stoc nici măcar un singur aparat, astfel foarte mulţi comercianţi trebuie să se mulţumească doar cu o adeverinţă eliberată de distribuitori, care arată că au avut intenţia de a o cumpăra dar că n-au avut de unde.

Casele de marcat trebuiau înlocuite, la firmele mijlocii și mari, de la 1 iunie iar la 1 august, la firmele mici. Problema în momentul de față, se întinde pe mai multe sectoare, de la importatori, la firmele de distribuție, până la ANAF, de unde se obține numarul unic de indentificare a casei de marcat. S-a constatat faptul că, din punct de vedere tehnic, este aproape imposibil inlocuirea celor aproximativ 800.000, la nivel national, de case de marcat, într-un timp atât de scurt. 

Noile case de marcat, au partea electronică schimbată, înregistrând astfel toate vânzările, urmând ca la sfârșitul fiecărei luni, datele colectate să fie încărcate pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Obligativitatea folosirii caselor de marcat cu jurnal electronic a fost amânată, la jumătatea lunii mai, cu trei luni, exact din cauza întârzierilor generate de procesul de avizare şi implementare a proiectului.

Ministerul Finanțelor Publice a adoptat măsuri legislative pentru a asigura aplicarea unui tratament preventiv stimulativ şi de îndrumare a contribuabililor, inclusiv după 1 noiembrie 2018.

Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic să se deruleze fără afectarea activității operatorilor economici și fără aplicarea de sancțiuni, dacă nu există elemente de vinovăție ale contribuabililor.

Dotarea cu noile case de marcat a crescut semnificativ în ultimele luni, iar până la sfârșitul anului se estimează că majoritatea operatorilor economici vor fi dotați cu noile aparate cu jurnal electronic.

Pentru asigurarea, pe parcursul periodei de implementare, a unei coordonări unitare a acțiunilor desfășurate de instituțiile implicate, ministrul finanțelor publice a dispus ca eventualele acțiuni de control tematic privind respectarea termenelor de dotare cu aparate de marcat cu jurnal electronic, să se realizeze cu informarea prealabilă a MFP, în baza unei proceduri care trebuie să respecte următoarele repere metodologice:

  • în situația în care organele de control derulează aceste acțiuni de tip preventiv și constată situații în care contribuabilul a realizat toate demersurile pe care le-a avut la dispoziție, iar achiziția aparatului de marcat nu a putut fi realizată din motive independente de voința acestuia, potrivit legii, contribuabilul aflat în această situație, nu poate fi sancționat nici măcar cu avertisment (exemplu de astfel de situații: prototipul (modelul) de aparat de marcat specific unei anumite activități economice, nu este disponibil pe piață; termenul stabilit de distribuitor (furnizor) prin contractul încheiat cu utilizatorul, este ulterior datei controlului realizat; alte situații asemănătoare). Organele de control practică această abordare deoarece aplicarea unei sancțiuni contravenționale presupune existența unei vinovății a contribuabilului ori dacă aceasta nu există, nu poate fi aplicată nicio sancțiune, nici măcar avertismentul,
  • aplicarea în acest mod a prevederilor legale referitoare la sancțiunile contravenționale în situația lipsei vinovăției, pe de o parte, și aplicarea pe de altă parte a avertismentului, în situația în care există vinovăție, dar este vorba de prima abatere, nu se raportează ca perioadă de aplicare la data de 1 noiembrie 2018, aceeași abordare fiind aplicabilă și ulterior acestei date, întotdeauna când situația de fapt este cea descrisă anterior, respectiv nu există vinovăție, sau există vinovăție, dar este prima abatere a contribuabilului.
  • în situația în care organele de control constată că un contribuabil este în culpă, acestea vor analiza situația de fapt a comerciantului, pot constata, de la caz la caz, cel puțin următoarele situații și pot proceda în consecință astfel:
– este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar acesta nu este fiscalizat și instalat, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen de instalare foarte scurt;
– nu este dotat cu aparat de marcat cu jurnal electronic, dar există pe piață aparate corespunzătoare activității acestuia, situație în care organul de control aplică avertismentul și stabilește un termen scurt de dotare.

Potrivit Legii prevenirii, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data expirării termenului de dotare stabilit prin planul de remediere, autoritatea/instituția publică cu atribuții de control are obligația să reia controlul, iar în situația în care se constată neîndeplinirea obligațiilor legale în termenul acordat, se aplică sancțiunile prevăzute de OUG nr.28/1999.

Conectarea aparatelor de marcat la un sistem informatic și transmiterea zilnică a informațiilor, se vor realiza după finalizarea procesului de implementare la nivelul tuturor utilizatorilor.

Până la acel moment, datele extrase din aparatele de marcat instalate se transmit lunar, electronic, prin declarație inteligentă pusă deja la dispoziția operatorilor economici

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 17:36

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara

Bănățenii își pot verifica gratuit sănătatea plămânilor în acest sfârșit de săptămână, în cadrul cele mai ample acțiuni de...

Bănățenii își pot testa gratuit sănătatea plămânilor, timp de două zile, la Timișoara
Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:34

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD

Un accident rutier grav s-a produs la data de 21 noiembrie 2025, în jurul orei 13:41, pe DN 6, în afara localității Teregova, județul...

Accident grav pe DN 6, la Teregova: un bărbat a murit și o femeie a fost preluată cu elicopterul SMURD
Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 16:26

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată

Economia județului Caraș-Severin traversează un semestru de început de an 2025 marcat de contraste puternice între principalele sectoare...

Economia Caraș-Severinului în 2025: industria se contractă puternic, exporturile scad, turismul crește, iar presiunea pe salarii rămâne ridicată
Oravița continuă reabilitarea blocurilor vechi: 12 imobile și o grădiniță obțin finanțare pentru consolidare seismică
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 15:49

Oravița continuă reabilitarea blocurilor vechi: 12 imobile și o grădiniță obțin finanțare pentru consolidare seismică

Administrația locală din Oravița continuă programul de reabilitare termică și consolidare seismică a blocurilor vechi. După cele 72 de...

Oravița continuă reabilitarea blocurilor vechi: 12 imobile și o grădiniță obțin finanțare pentru consolidare seismică
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 15:49

Bugetul Casei de Cultură a Municipiului Lugoj a fost aprobat doar parțial. Consilierii cer fundamentări mai clare pentru cheltuielile de final de an

În ultima ședință extraordinară a Consiliului Local Lugoj, desfășurată la începutul săptămânii, bugetul Casei de Cultură a Municipiului...

Bugetul Casei de Cultură a Municipiului Lugoj a fost aprobat doar parțial. Consilierii cer fundamentări mai clare pentru cheltuielile de final de an
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 13:57

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva...

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 09:43

Caraș-Severin: amendă de 12.000 lei pentru abandon de câini

Polițiștii din Caraș-Severin au aplicat o amendă de 12.000 de lei unui bărbat din Bocșa care și-a abandonat o cățelușă împreună cu cei...

Caraș-Severin: amendă de 12.000 lei pentru abandon de câini
Actualitate vineri, 21 noiembrie 2025, 09:27

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor

Timișoara finalizează pregătirile pentru campania de conștientizare și prevenție „Solidaritate, nu tăcere”, organizată de Direcţia de...

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor