CFR SA deschide circulația feroviară pe noua variantă de traseu între Ilia și Mintia
CFR SA deschide circulația feroviară pe noua variantă de traseu între Ilia și Mintia, parte din Coridorul European Rin–Dunăre. Sectorul permite viteze de până la 160 km/h.
Articol editat de Oana Nicolae, 10 noiembrie 2025, 15:00
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA anunță că, începând de marți, 11 noiembrie, ora 15:00, se va deschide circulația feroviară pe firul I modernizat al noii variante de traseu construite între stațiile Ilia și Mintia, parte a secțiunii Gurasada – Simeria, inclusă pe Axa prioritară TEN-T 22 (Coridorul Rin-Dunăre, ramura nordică), care leagă Nürnberg – Praga – Viena – Budapesta – Curtici – Simeria – Brașov – București – Constanța.
O investiție strategică în mobilitatea feroviară europeană
Noua variantă de traseu, cu o lungime totală de 5,885 km, este cu 1,216 km mai scurtă decât linia veche și a fost construită în cadrul contractului de modernizare a Tronsonului 3 Gurasada – Simeria.
Proiectul este cofinanțat din Fondul de Coeziune, prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014–2020 și Programul Transport 2021–2027.
Scopul principal al lucrărilor este atingerea vitezelor maxime de 160 km/h pentru trenurile de călători și 120 km/h pentru trenurile de marfă, în concordanță cu standardele europene de interoperabilitate.
Trei noi poduri peste Mureș – investiție de peste 290 milioane lei
Pentru realizarea noii rute feroviare, CFR SA a construit trei poduri feroviare majore peste râul Mureș, cu o lungime totală de 1,3 km și o valoare estimată de peste 290 milioane lei:
- Podul nr. 1 – la intrarea în localitatea Brănișca, lungime 384 m;
- Podul nr. 2 – în zona Castelului Josika, lungime 435 m;
- Podul nr. 3 – la ieșirea din Brănișca spre Bretea Mureșană, lungime 486 m.
Toate cele trei poduri au fost realizate din tabliere metalice cu cuve de beton armat, fundate direct în rocă, folosind tehnologii moderne menite să reducă impactul asupra mediului. Structurile au fost asamblate pe maluri și ulterior lansate în poziția finală – o soluție de inginerie de ultimă generație.
Timp de parcurs redus și beneficii economice
Principalul avantaj al noii rute este scurtarea semnificativă a timpului de călătorie între Mintia și Ilia (16 km).
- În prima etapă, după deschiderea firului I, trenurile de călători vor parcurge distanța în 18 minute, iar trenurile de marfă în 20 de minute.
- După finalizarea lucrărilor și pe firul II (estimată pentru februarie 2026), durata se va reduce la 8 minute pentru călători și 18 minute pentru marfă.
Modernizare completă pe tronsonul Gurasada – Simeria
Contractul de reabilitare a Tronsonului 3 Gurasada – Simeria vizează modernizarea a 40,88 km de infrastructură feroviară, inclusiv:
- 17 poduri (3 peste Mureș), 27 podețe, 4 pasaje superioare și 3 pasaje inferioare;
- Lucrări civile în 9 stații de cale ferată (inclusiv halte comerciale);
- Sisteme electrice și de energoalimentare modernizate;
- Implementarea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS Nivel 2 + GSM-R).
CFR SA: „Investițiile contribuie la dezvoltarea economică regională”
CFR SA subliniază că proiectele feroviare cofinanțate din fonduri europene au un impact direct asupra dezvoltării infrastructurii și economiei regionale.
„Prin aceste investiții, îmbunătățim calitatea transportului, creștem viteza de circulație și consolidăm relațiile comerciale cu operatorii de transport. Modernizarea rețelei feroviare contribuie la relansarea economiei regionale și la integrarea României în rețeaua europeană de transport rapid”, transmite compania într-un comunicat.
Sursă: CFR SA
Urmărește-ne și pe Google News