Cea de-a V-a ediție a New Wave Theatre s-a încheiat sub sloganul: ”Suntem ființe culturale, suntem puțini, dar venim de la Reșița!
Teatrul a fost una dintre cele mai populare forme de divertisment de la greci, iar industria actoriei de astăzi este o carieră grea, dar potențial prosperă. Teatrul este o formă de socializare între oameni și aș putea spune o socializare vie, în care ne revedem cu sufletul altcuiva, al personajului care ne cheamă la o întâlnire cu noi.
Articol editat de Anca Bălălău, 1 iulie 2025, 14:03 / actualizat: 1 iulie 2025, 15:21
Sunt în viață mari întâlniri care te consumă, care te schimbă, care te fac să-ți pui ACELE întrebări. New Wave a venit în fața noastră cu sentimente de vulnerabilitate, de frică, nebunie, prietenie, iubire, renunțare, luptă, singurătate teamă de marele mister al vieții, care este sfârșitul.
Toate aceste sentimente au defilat pe scenele teatrului și ale vieții noastre, fie prin muzică, dans, tăceri sau disperări întruchipate sub cupola lacrimii umane de bucurie sau tristețe. Întrebările au fost aruncate în Univers, răspunsurile încă dospesc în sufletele spectatorilor, deloc puțini la această cea de-a V-a ediție a New Wave Theatre!
Spectacole diverse, actori cunoscuți, Maia Morgenstern, Șerban Pavlu, Vlad Zamfirescu, Richard Balint, Oana Liciu-Gogu, Adrian Titieni, Gheorghe Ifrim, Mirela Pană, Ada Milea și actori tineri extrem de talentați, regizori cu viziuni diferite, scenografi inspirați, muzicieni altruiști și originali, voluntari plini de energie, echipe tehnice care au colaborat perfect cu echipa tehnică a Teatrului de Vest, zile și nopți de muncă văzută și nevăzută.Toate acestea au făcut reverența spectatorilor timp de 9 zile.
În spatele lor s-a dus o altă luptă a președintelui de festival, Florin Gabriel Ionescu, a directorului executiv, Denisse Moise, a Vocii Festivalului New Wave Theatre, Laura Sgaverdea care a realizat zilnic emisiuni live cu protagoniștii spectacolelor pentru a promova cât mai profesionist festivalul, a selecționerului, Doru Mareș, toată această muncă omogenizată a dat fiori juriului care a avut o misiune foarte grea.
Monica Andronescu, cunoscut critic și om de litere, directorul adj. al Teatrului Nottara din București, Victor Scoradeț, critic cu vechime și tânăra Daria Ancuța, proaspăt teatrolog au reușit să selecteze cele mai bune spectacole și să le premieze.
??????? „??? ????” ?????? ??? ??? ??? ?????????
Nominalizări:
- ?????? ?? ??????? ?? ???????̆, regie, concept și text: Gabriel Sandu, Teatrul „Stela Popescu”, București
- ? ??????̆, după Gellu Naum, regie, muzică și versuri Ada Milea, Teatrul de Stat Constanța
- ??????̆ ?̦? ?????? de Teodor Mazilu, regia: Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
Premiul se acordă spectacolului ??????̆ ?̦? ?????? ?? ?????? ??????, ?????: ???????? ???, ??????? „?????? ?????̦???”, ???̂??? ????????
??????? ?????? ??? ??? ????̆ ?????
Nominalizări: - ?????? ?????????????, pentru regia spectacolului ???????/??, Palina Dabravolskaya Project, Polonia
- ?????? ???, pentru regia spectacolului ???? ?????̆ de Martin McDonagh, Teatrul Municipal Baia Mare
- ???????? ???, pentru regia spectacolului ??????̆ ?̦? ?????? de Teodor Mazilu, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
Premiul se acordă regizorului ???????? ??? ?????? ????? ????????????? ??????̆ ?̦? ?????? de Teodor Mazilu, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
??????? ?????? ??? ??? ????̆ ??????̆ ?????????̆
Nominalizări: - ??? ?????????, pentru spectacolul ??????, concept Ștefan Lupu, Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, Târgu Jiu
- ?????? ?????????????, pentru spectacolul ???????/??, Palina Dabravolskaya Project, Polonia
- ??? ?????, pentru spectacolul ? ??????̆, după Gellu Naum, Teatrul de Stat Constanța
Premiul se acordă ???? ????? ?????? ??????????? ? ??????̆ , după Gellu Naum, Teatrul de Stat Constanța
??????? ?????? ??? ??? ????̆ ??????????
Nominalizări: - ?̦????? ???? pentru ??????, concept Ștefan Lupu, Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, Târgu Jiu
- ?????? ???????? pentru ?????? ?? ??????? ?? ???????̆, regie, concept și text: Gabriel Sandu, Teatrul „Stela Popescu”, București
- ????? ????? pentru ????? ??????? (????? ?’??????) de Valerio Leoni, regia Valerio Leoni și Sofia Guidi, Labirion Officine Trasversali, Italia
Premiul se acordă lui ?̦????? ???? ?????? ??????, concept Ștefan Lupu, Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu”, Târgu Jiu
??????? ?????? ??? ??? ??? ?????
Nominalizări: - ?̦????? ????? pentru rolul Robinson din spectacolul ? ??????̆, după Gellu Naum, Teatrul de Stat Constanța
- ??????? ?????? pentru rolul Ionel din spectacolul ????? ???????? de Mimi Brănescu, regia Mimi Brănescu, Teatrul „Regina Maria” Oradea
- ???? ??????? pentru rolul Katurian K. Katurian din spectacolul ???? ?????̆ de Martin McDonagh, Teatrul Municipal Baia Mare
- ????????? ?????? pentru rolul Sile din ??????̆ ?̇? ?????? de Teodor Mazilu, regia: Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
Premiul se acordă actorului ????????? ?????? pentru rolul Sile din spectacolul ??????̆ ?̇? ?????? de Teodor Mazilu, regia: Cristian Ban, Teatrul „Andrei Mureșanu”, Sfântu Gheorghe
??????? ?????? ??? ??? ????̆ ??????̦?̆
Nominalizări: - ???????? ????, pentru rolul Stela, din spectacolul ?????? ?? ??????? ?? ???????̆, regie, concept și text: Gabriel Sandu, Teatrul „Stela Popescu”, București
- ?????? ?????????????, pentru spectacolul ???????/??, Palina Dabravolskaya Project, Polonia
- ??????? ??????, pentru rolul Sirena din spectacolul ? ??????̆, după Gellu Naum, Teatrul de Stat Constanța
- ????? ??????̦ ?????, pentru rolul Cati din spectacolul ????? ???????? de Mimi Brănescu, regia Mimi Brănescu, Teatrul „Regina Maria” Oradea
Premiul se acordă actriței ?????? ?????????????, pentru spectacolul ???????/??, Palina Dabravolskaya Project, Polonia
??????? ?????? ??? ??? ????̆ ??????????? – Nu se acordă
Valoarea financiară a premiilor, în cuantum total de 8.000 lei, este acoperită din finanțarea acordată de către ?????? – ??????? ????????̆ ??? ????̂???, prin ??????? ???????, și se distribuie în mod egal următoarelor premii:
Premiul pentru Cea mai bună regie, Premiul pentru Cea mai bună muzică originală, Premiul pentru Cea mai bună coregrafie, Premiul pentru Cel mai bun actor, Premiul pentru Cea mai bună actriță.
—
În semn de valorizare a perspectivelor complementare asupra actului artistic și a receptării publice, se mai acordă următoarele distincții:
??????? ?????????? – ??????̦?? ???? ??????????? pentru rolul Ion Pribeagu în spectacolul ??? ?̇?-?? ????? după Ion Pribeagu, regia Maia Morgenstern, Teatrul Evreiesc de Stat București
??????? ??????? ?? ????̦????????? ?? ???????? ?? ??????̆ ????????????? ????̆ de Yasmina Reza, regia Cristi Juncu, Teatrul Municipal „Lucia Sturdza Bulandra” București











Cel mai mare premiu al acestui festival este acela că peste o sută de oameni ne-am întâlnit seară de seară, am fost împreună, ne-am salutat timid, dar teatrul ne-a unit, ne-a transformat în ceea ce regretatul George Banu perora- ”Suntem ființe culturale, suntem puțini, dar venim de la Atena!” , după cum au afirmat Nona Rapotan și Monica Andronescu la lansarea cărții Nonei-Aplauze de hârtie, în cadrul emisiunii Boema!
Atena, de-a lungul celor 2000 de ani a luat și numele altor Cetăți Culturale, iar în perioada 21-29 iunie, fosta Cetate de Foc s-a transformat în Reșița Culturală care a trimis lumii întregi un sol de pace în vremurile noastre într-o lume de cetăţeni sărăciţi, ferecaţi în celulele unei realităţi virtuale, retraşi într-o izolare sufocantă.Într-o lume de existenţe robotizate înăuntrul unui sistem totalitar de control al şi de represiune a tuturor aspectelor vieţii.
Este teatrul îngrijorat de condiţia umană, aşa cum se prezintă ea în secolul 21, când cetăţeanul este manipulat de interese politice şi economice, de reţelele media şi de grupurile formatoare de opinie? Când reţelele sociale, pe cât de mult înlesnesc comunicarea, sunt o formidabilă justificare a acesteia, pentru că furnizează necesara distanţă de siguranţă faţă de Celălalt? O copleşitoare senzaţie de frică de Celălalt, de cel care e diferit, de Străin, domină gândurile şi acţiunile noastre.
Poate teatrul să funcţioneze ca un atelier de coexistenţă a diferenţelor fără să ţină seama de trauma sângerândă? Această traumă sângerândă ne îndeamnă să reconstruim Mitul. Cum spune Heiner Müller, „Mitul este un agregat, o maşină la care se pot conecta mereu alte şi alte noi maşini. El transportă energia până când viteza crescândă va face să explodeze câmpul cultural”; şi câmpul barbariei, aş adăuga eu.
Oare poate teatrul, prin reflectoarele sale, să dezvăluie traumele sociale şi să înceteze a se arăta pe sine însuși într-o lumină falsă?
Acesta este rolul unui festival și trebuie menționat numărul mare al spectatorilor tineri care s-au regăsit și ei în anumite spectacole.
Marele Peter Brook, un om a cărui operă ne-a arătat că lucrurile pot fi privite şi din altă perspectivă, perora; „Cred că toată viaţa mea firul conducător al creaţiei n-a constat nici în idei, nici în teorii, ci în descoperirea, pe care am făcut-o foarte devreme, că teatrul are o calitate pe care o împarte cu celelalte arte până la un punct: teatrul nu este o experienţă pe care o trăieşte creatorul singur (precum pictorul în faţa şevaletului) sau împreună cu câţiva apropiaţi, ci o artă pe care o experimentează toţi cei prezenţi. «Spectacol» şi «public» sunt cuvinte care dau sens ideii de teatru ca experienţă trăită şi împărtăşită. Teatrul n-are a face nici cu vre-o clădire anume, nici cu un text, nici cu actorii, nici cu forme sau stiluri. Esenţa teatrului se află într-o formă de mister numit „clipa de faţă”.E foarte important să acceptăm că există mister. Căutați…”
Cea de-a V-a ediție a New Wave Theatre, cea mai bună de până acum, și-a îndeplinit misiunea, a avut pentru prima dată și girul UNITER, dar mai ales a devenit o școală pentru tinerii spectatori și o reverență pentru spectatorii maturi care nu pătrund pentru prima dată tainele artelor spectacolului.
New Wavw-Noul Val ne-a certificat faptul că avem nevoie de noi căi narative, care să cultive memoria şi să creeze o nouă responsabilitate morală şi politică, ca să ieşim de sub dictatura multiformă a Evului Întunecat din ziua de azi.
Teatrul adevărat este locul unde oamenii se vor întâlni mereu cu ceea ce umanitatea le-a lăsat ca moştenire pentru a înţelege, mai devreme, realitatea.Teatrul este starea de a fi, de a iubi și de a emoționa!
„Cred în nemurirea teatrului. E cel mai minunat adăpost pentru cei care și-au ascuns fără să știe nimeni copilăria în buzunar și care au pornit să-și continue jocul până la sfârșitul lor”…
Cea de-a V-a ediție a Festivalului Internațional de Teatru ??? ???? a fost organizată de ??????? ?? ???? ???̦??̦?̆ și ????????? ?????̦??? ?????̦-???????, împreună cu ????? ????̂??? ???̦??̦?̆ și ?????̆??? ???????????? ???̦??̦?̆, alături de partenerii:
?????? – ??????? ????????̆ ??? ????̂???, ?????????? ???????? ????̂?, ?????? ?? ???? „Sabin Păuța” Reșița, ???? ?? ???????̆ „?????? ????” ??????????̦, ???? ??????? ???, ?????????? ?????̦????̆ ?????̦-??????? și ???????̦?? ?????????̆ ???̦??̦? ????̂??̆
Felicitări echipei Teatrului de Vest condusă de Florin Gabriel Ionescu! Felicitări directorului executiv al New Wave Theatre, Denisse Moise, un artist cu abilități de organizare de înaltă performanță. Felicitări, Laura Sgaverdea, Vocea Festivalului, pentru serialul cultural realizat LIVE la Radio România Reșița!
Parafrazând, ”Suntem ființe culturale, suntem puțini, dar venim de la Atena!”, putem spune ”Suntem ființe culturale, suntem puțini, dar venim de la Reșița!”