3 iunie – Ziua mondială a bicicletei

În fiecare an, la data de 3 iunie, este marcată Ziua Mondială a Bicicletei, potrivit Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU)

Cine a inventat bicicleta?

Bicicleta este un vehicul propulsat de forța umanț cu ajutorul unor pedale, cu două roți atașate pe un cadru, una în spatele celelilalte. Pedalele sunt dispuse sub cadru, ușor accesibile picioarelor și acționează un lanț care produce tracțiune unei roți (în general cea din spate). Cel care merge pe o bicicletă se numeste biciclist sau ciclist. Acesta stă pe un scaun de bicicletă și directionează vehicului cu ajutorul unui ghidon.

Istoria bicicletei

Prima bicicletă este creditată baronului german Karl von Drais in 1818. Baronul a lucrat la un vehicul pe care la numit “Laufmaschine”. Acesta nu seamană cu bicicletele pe care le folosim astăzi, deoarece a fost făcut din lemn și nu avea pedale. Mașina necesita forța umană, folosind picioarele pentru împingerea dispozitivului. Cu toate acestea design-ul ei a ajutat mai târziu la modelele ulterioare de bicicletă.

Primul vehicul pe două roți, propulsat mecanic a fost construit în anul 1839 de catre Kirkpatrick MacMillan, un fierar scoțian, deși acreditarea este adesea disputată. Acesta are legatură și cu primul caz înregistrat a unei infracțiuni de trafic pe bicicletă, atunci când, în 1842, un ziar din Glasgow a raportat că a lovit o fetiță cu bicicleta și a fost amendat cu cinci șilingi.

Mulți oameni cred că adevărații inventatori ai bicicletei sunt Pierre și Ernest Michaux, tată și fiu. În anul 1861 Ernest Michaux a inventat prima bicicletă cu o manivelă mecanică rotativă cu pedale amplasate pe o roată frontală mărita (velocipedul). Bicicleta lor a fost proiectată la 40 de ani de la invenția realizată de Karl Drais, dar bicicleta lor includea și pedale, fapt care, desigur, a fost esențial pentru mișcarea bicicletei moderne.

În anul 1871, doi inventatori, fiecare separat, au făcut îmbunătățiri semnificative la bicicleta lui Michaux. James Starley a creat o bicicletă mai mare care se afla la distanță mai mare de sol, iar Penny Farthing a făcut prima bicicletă întra-adevăr eficientă, care cuprinde o roată din spate mică și roata din față mare, pivotante pe un cadru tubular simplu cu anvelope de cauciuc. Penny Farthing a făcut îmbunătățiri mai mari prin ajustarea dimensiunilor pneurilor frontale și din spate, precum și utilizarea de cauciuc pe roți care a contribuit la îmbunătățirea mobilității.

Bicicleta obișnuită a avut mici probleme la început. Reducând diametrul roții din față și amplasând scaunul în spate, mai departe de roata din față, au apărut problemele legate de propulsarea bicicletei, adică de folosirea eficientă a pedalelor. Aceste probleme au fost rezolvate de către John Kemp Starley (nepotul lui James Starley), J.H. Lawson și Shergold care au montat pe cadru o unitate de lanț conectată la roți din spate. Aceste biciclete au fost cunoscute ca “biciclete sigure”, datorită înălțimii joase a scaunului și o distributie a greutătii mai bună. Modelul lui Starley fabricat în anul 1885 în Coventry este adesea descris ca fiind prima bicicleta modernă.

Forma de bază a bicicletei s-a modificat foarte puțin de când a fost inventat primul model acționat de lanț în jurul anului 1885. Totuși, multe detalii s-au îmbunătățit, în special odată cu apariția materialelor moderne și a design-ului realizat pe computer. Acestea au permis o proliferare de design-uri specializate pentru mai multe tipuri de ciclism.

Încă de la început bicicleta a fost implicată pentru mai multe utilizări. În mod utilitar, bicicleta este folosită pentru transport, navetism pe bicicletă și ciclism utilitar. Poate fi folosită și de postași, paramedici, polițiști, mesageri sau cei de la livrări. Bicicleta este folosită și în scopuri recreaționale precum ciclism montan, plimbări, fitness și jocuri. Competițiile de ciclism includ diferite curse pe diferite trasee în exterior sau în interior, contra cronometru, de viteză sau de anduranță. Cele mai cunoscute evenimente de ciclism sunt “Turul Californiei”, “Giro d’Italia (Turul Italiei)”, “Tour de France (Turul Frantei)”, “Vuelta a Espana (Turul Spaniei)” si “Volta a Portugal (Turul Protugaliei)”.

Biroul de statistică al Uniunii Europene a publicat vineri, cele mai noi date referitoare la producția și comerțul din acest sector. Toate cifrele arată creșterea popularității pentru bicicleta electrică, dar și pentru cea clasică.

Anul trecut, Uniunea Europeana a exportat biciclete clasice și electrice în valoare de peste un miliard de euro, ceea ce este un plus cu aproape un sfert față de anul anterior. Importul este însă mai bine de dublul exportului, în speță 2,5 miliarde de euro, un plus de 32% față de anul anterior.

Conform datelor, majorarea se explică nu doar prin popularitatea bicicletelor în general, ci și prin faptul că a crescut și comerțul cu cele electrice, care sunt mai scumpe.

În 2022, statele membre au exportat 365.000 de biciclete electrice și au importat 1,2 milioane de unități. La capitolul biciclete clasice, exportul comunitar a fost de un milion de unități, iar importul de 5,2 milioane.

Elveția, Marea Britanie și Statele Unite sunt printre cei mai mari cumpărători ai bicicletelor clasice și electrice produse in Uniune.
De partea cealaltă, Comunitatea Europeană le importă pe cele mai multe din Taiwan, Vietnam și Cambodgia.

Cele mai citite

Related Articles