Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

Pianistul Mircea Tiberian a murit!
Poveşti de viaţă sâmbătă, 18 octombrie 2025, 16:26

Pianistul Mircea Tiberian a murit!

Pianistul de jaz Mircea Tiberian a murit la un hotel din Galaţi, după ce, vineri seară, susţinuse un recital în oraş. El avea 70 de ani....

Pianistul Mircea Tiberian a murit!
„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”
Poveşti de viaţă joi, 9 octombrie 2025, 08:00

„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”

„Când am să mor, să mă îngropi în lumina ochilor tăi„, este începutul unei poezii a lui Grigore Vieru și pornind de la aceste...

„Adrian Pintea era Hamlet. Ştia atât de bine să biciuiască verbul, fiindcă era un actor hărăzit de Dumnezeu”
In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii
Poveşti de viaţă miercuri, 8 octombrie 2025, 18:25

In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii

Unul dintre cei mai mari virtuosi care a ajuns în casele tuturor românilor prin intermediul Radio România este Ion Voicu care venea pe lume pe 8...

In memoriam, Ion Voicu – unul dintre primii cinci violonişti ai lumii
Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10
Poveşti de viaţă luni, 6 octombrie 2025, 14:24

Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10

Una dintre personalitățile care au marcat viața culturală și gazetărească a județului Caraș-Severin este Mircea Cavadia. Greu de ignorat,...

Mircea Cavadia, sub titlul „Dimensiunile creației”75/10
Poveşti de viaţă sâmbătă, 4 octombrie 2025, 16:07

Cum ar fi fost Florian Pittiș azi, la 82 de ani?

„Mi-a rămas în minte teribil de bine unul dintre dialogurile lui Platon în care se spunea: «Nu mă interesează părerile filosofice ale...

Cum ar fi fost Florian Pittiș azi, la 82 de ani?
Poveşti de viaţă sâmbătă, 4 octombrie 2025, 13:19

Laudatio in memoriam, Mircea Albulescu #91

O mare voce care a ajuns în casele românilor prin intermediul Radio România este Mircea Albulescu, cel care spunea: ‘’Radioul este locul unde...

Laudatio in memoriam, Mircea Albulescu #91
Poveşti de viaţă vineri, 26 septembrie 2025, 22:10

La mulți ani, Miklos Bacs!

Aniversatul zilei, Miklos Bacs, este unul din marii mentori contemporani, un om, o viziune, un caracter! Dealtfel, Școala ’’Miklos Bacs’’,...

La mulți ani, Miklos Bacs!
Poveşti de viaţă vineri, 26 septembrie 2025, 22:09

Ștefan Iordănescu, Pater Familias de Socolari, la 67 de ani!

Cu siguranță nu își asumă rolul de unul din ultimii romantici ai teatrului românesc, nu-I place să i se vadă lacrima și nici să recunoască...

Ștefan Iordănescu, Pater Familias de Socolari, la 67 de ani!