Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

De ziua Ziua Învățătorului, 5 Iunie, îl omagiem pe Gheorghe Lazăr, fondatorul învățământului în limba română
Poveşti de viaţă joi, 5 iunie 2025, 07:00

De ziua Ziua Învățătorului, 5 Iunie, îl omagiem pe Gheorghe Lazăr, fondatorul învățământului în limba română

După icoana mamei, este drept să recunoaștem că indiferent ce ajungem în viață, icoana primului dascăl, învățătorul, o purtăm în suflet...

De ziua Ziua Învățătorului, 5 Iunie, îl omagiem pe Gheorghe Lazăr, fondatorul învățământului în limba română
Valsul este în pași de doliu, compozitorul Eugen Doga a murit
Poveşti de viaţă marți, 3 iunie 2025, 19:01

Valsul este în pași de doliu, compozitorul Eugen Doga a murit

Valsul este în pași de doliu, compozitorul Eugen Doga a murit în cea de-a doua zi de vară! ’’Am aflat cu tristețe despre decesul marelui...

Valsul este în pași de doliu, compozitorul Eugen Doga a murit
Este ziua unui artist: Radu Afrim!
Poveşti de viaţă luni, 2 iunie 2025, 19:04

Este ziua unui artist: Radu Afrim!

Este ziua unui artist, Radu Afrim, născut pe 2 iunie 1968 în Beclean, județul Bistrița-Năsăud. Aș completa că fiecare spectacol pus în...

Este ziua unui artist: Radu Afrim!
Personalitatea zilei la aniversare-Gabriel Liiceanu!
Poveşti de viaţă vineri, 23 mai 2025, 08:39

Personalitatea zilei la aniversare-Gabriel Liiceanu!

„Aleg să trăiesc, nu doar să exist”…poate de aceea socotesc orice clipă în alfabetul fiecărei zile, ore, secunde, evitând complicata...

Personalitatea zilei la aniversare-Gabriel Liiceanu!
Poveşti de viaţă marți, 20 mai 2025, 19:55

Ileana Vulpescu rămâne una dintre literele importante ale alfabetului limbii și literaturii române

„S-au năruit şi se vor nărui civilizaţii, cultura însă e ceea ce supravieţuieşte civilizaţiilor materiale, iar ea va fi etern însemnată...

Ileana Vulpescu rămâne una dintre literele importante ale alfabetului limbii și literaturii române
Poveşti de viaţă vineri, 16 mai 2025, 22:30

In memoriam, Marin Preda!

,,Ființa noastră e la discreția celorlalți, nu apari tu în ochii unuia așa cum ești, ci cum au reușit alții să sugereze o imagine despre...

In memoriam, Marin Preda!
Poveşti de viaţă joi, 15 mai 2025, 14:47

A mai plecat o actriţă, Cristina Deleanu!

Vestea tristă a zilei vine de la UNITER… A mai plecat o artistă, Cristina Deleanu, chiar de Ziua Familiei…Familia artiștilor români este în...

A mai plecat o actriţă, Cristina Deleanu!
Poveşti de viaţă sâmbătă, 10 mai 2025, 11:00

In memoriam, Valeriu Leu, un mare bănățean și român

O mare personalitate a Agorei Cetății de Foc împlinea astăzi 73 de ani, dar viața pământeană a sa a fost doar de 57 de ani. Ne-a rămas...

In memoriam, Valeriu Leu, un mare bănățean și român