Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

In memoriam, Gheorghe Dinică: „cel mai mare «rău» al cinematografiei românești”
Poveşti de viaţă luni, 10 noiembrie 2025, 16:27

In memoriam, Gheorghe Dinică: „cel mai mare «rău» al cinematografiei românești”

Astăzi, despre cel mai iubit actor în roluri negative, Gheorghe Dinică, la 16 ani de la plecarea sa dintre noi. Finalul vieții sale a început la...

In memoriam, Gheorghe Dinică: „cel mai mare «rău» al cinematografiei românești”
La mulți ani, Mariana Mihuț!
Poveşti de viaţă vineri, 7 noiembrie 2025, 14:57

La mulți ani, Mariana Mihuț!

Aniversata zilei, doamna Mariana Mihuț, este o voce, un om care a reușit să ne exprime, să ne înțeleagă, să ne trăiască și să ne dea...

La mulți ani, Mariana Mihuț!
Personalități care au scris istoria Radio România-Olga Delia Mateescu, la aniversare!
Poveşti de viaţă joi, 6 noiembrie 2025, 21:00

Personalități care au scris istoria Radio România-Olga Delia Mateescu, la aniversare!

O mare voce a Radio România, a Teatrului Național Radiofonic, a scenei și filmului românesc, scriitor este aniversata zilei, profesor universitar...

Personalități care au scris istoria Radio România-Olga Delia Mateescu, la aniversare!
Regina Maria a României Mari sau ’’Englezoaica ce ne-a unit și iubit’’ este una dintre marile personalităţi ale românilor şi un model etern
Poveşti de viaţă miercuri, 29 octombrie 2025, 22:00

Regina Maria a României Mari sau ’’Englezoaica ce ne-a unit și iubit’’ este una dintre marile personalităţi ale românilor şi un model etern

„Amintește-ți, Poporul meu, că te-am iubit și că te binecuvântez cu ultima mea suflare” Regina Maria a României. ’’Astăzi, la...

Regina Maria a României Mari sau ’’Englezoaica ce ne-a unit și iubit’’ este una dintre marile personalităţi ale românilor şi un model etern
Poveşti de viaţă sâmbătă, 25 octombrie 2025, 14:19

Personalități care au dat voce radioului românesc- Ioan Chirilă, 100 de ani de la naștere

’’Astǎzi se împlinesc 100 de ani de la naşterea lui Ioan Chirilǎ, cel care a primit de la colegi titlul de „patriarhul presei sportive...

Personalități care au dat voce radioului românesc- Ioan Chirilă, 100 de ani de la naștere
Poveşti de viaţă miercuri, 22 octombrie 2025, 11:17

A murit omul Helmuth Sturmer, dar ne-a rămas creația artistului Helmuth Sturmer

Moare o lume din care o să lipsească ceea ce ne-a înlesnit emoții, întrebări, căutări… Moare o lume care a ținut orizontul visării peste...

A murit omul Helmuth Sturmer, dar ne-a rămas creația artistului Helmuth Sturmer
Poveşti de viaţă marți, 21 octombrie 2025, 17:47

Mari personalități românești: soprana Virginia Zeani, un secol de la naștere

Un secol de la nașterea uneia dintre cele mai mari voci ale muzicii clasice internaționale, Virginia Zeani (Zehan) a cărei data de naștere era pe...

Mari personalități românești: soprana Virginia Zeani, un secol de la naștere
Poveşti de viaţă sâmbătă, 18 octombrie 2025, 17:03

Descoperit de Nae Ionescu și ucis de un camion: Mihail Sebastian rămâne unul dintre cei mai mari dramaturgi români

„Este între spectacolul lumii şi mine o dungă de obscuritate şi una de lumină, pe care o păstrez intactă, fără sentimentul acela...

Descoperit de Nae Ionescu și ucis de un camion: Mihail Sebastian rămâne unul dintre cei mai mari dramaturgi români