Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

In memoriam, Octavian Paler
Poveşti de viaţă miercuri, 2 iulie 2025, 15:33

In memoriam, Octavian Paler

„Ursitoarele erau bete, probabil, când au venit la căpătâiul meu sau, plictisite, au vrut să se amuze. Au făcut din mine un fel de acrobat...

In memoriam, Octavian Paler
Andrei Șerban, unul dintre cei mai mari regizori ai lumii, implinește 82 de ani!
Poveşti de viaţă sâmbătă, 21 iunie 2025, 15:01

Andrei Șerban, unul dintre cei mai mari regizori ai lumii, implinește 82 de ani!

5000 de spectatori la premiera lui Andrei Șerban de la Atena cu opera Turandot ovaționată minute în șir și pe black market s-a vândut un bilet...

Andrei Șerban, unul dintre cei mai mari regizori ai lumii, implinește 82 de ani!
O mare voce a Teatrului Radiofonic, Virgil Ogășanu, a împlinit 85 de ani!
Poveşti de viaţă marți, 17 iunie 2025, 18:26

O mare voce a Teatrului Radiofonic, Virgil Ogășanu, a împlinit 85 de ani!

’’Generaţia tânără are multe de învăţat şi, din păcate, nu prea mai are de la cine. Marii actori au îmbătrânit. În societatea...

O mare voce a Teatrului Radiofonic, Virgil Ogășanu, a împlinit 85 de ani!
La mulți ani, Maestre Marian Truțulescu!
Poveşti de viaţă duminică, 15 iunie 2025, 18:19

La mulți ani, Maestre Marian Truțulescu!

Pentru iubitorii artelor plastice, Ziua Banatului Montan coincide în mod deosebit cu ziua de naștere a unui mare artist plastic contemporan, Marian...

La mulți ani, Maestre Marian Truțulescu!
Poveşti de viaţă sâmbătă, 14 iunie 2025, 14:58

Lumină lină la aniversare, Ducu Darie!

Se spune că într-un suflet frumos si Dumnezeu umblă desculț… iar într-o zi de naștere ce nu mai este pământeană, un suflet frumos...

Lumină lină la aniversare, Ducu Darie!
Poveşti de viaţă vineri, 13 iunie 2025, 18:00

Prezența lui Mihai Eminescu în Banat dăinuie la 136 de ani de la moartea sa

’’El și numai el, ne-a ajutat să înțelegem bătaia inimii. El ne-a luminat înțelesul și bucuria nenorocului de a fi român. Pentru noi,...

Prezența lui Mihai Eminescu în Banat dăinuie la 136 de ani de la moartea sa
Poveşti de viaţă miercuri, 11 iunie 2025, 15:54

Artiști care au fost la Reșița, la aniversare – Andrei Măjeri!

„Mă mențin constant în orice critică” – Portret aniversar: Regizorul Andrei Măjeri „Mă mențin constant în orice critică,” afirmă...

Artiști care au fost la Reșița, la aniversare – Andrei Măjeri!
Poveşti de viaţă luni, 9 iunie 2025, 21:16

Simona Miculescu, prima româncă la conducerea UNESCO: o carieră diplomatică de excepție, prea puțin cunoscută în România

Simona Miculescu este, în prezent, românca ce deține cea mai înaltă funcție în diplomația internațională – președinta Conferinței...

Simona Miculescu, prima româncă la conducerea UNESCO: o carieră diplomatică de excepție, prea puțin cunoscută în România