Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

Ziua în care Marin Sorescu a plecat: 8 decembrie 1996
Poveşti de viaţă luni, 8 decembrie 2025, 20:23

Ziua în care Marin Sorescu a plecat: 8 decembrie 1996

Considerat cel mai mare dramaturg român postbelic şi cel care împreună cu Nichita Stănescu, a revitalizat imaginea poeziei româneşti,...

Ziua în care Marin Sorescu a plecat: 8 decembrie 1996
In memoriam, M.J. Mihai I, ultimul rege al României
Poveşti de viaţă vineri, 5 decembrie 2025, 08:00

In memoriam, M.J. Mihai I, ultimul rege al României

„Lumea de mâine nu poate exista fără morală, fără credinţă şi fără memorie” mărturisea Regele Mihai I. Fără Majestatea Sa lumea de...

In memoriam, M.J. Mihai I, ultimul rege al României
Constantin Noica: Toată problema României nu e numai să fie, să fie în eternitate, ci şi să devină
Poveşti de viaţă joi, 4 decembrie 2025, 18:21

Constantin Noica: Toată problema României nu e numai să fie, să fie în eternitate, ci şi să devină

„Suntem niște zei proști, niște zei nemuritori care ne-am uitat destinul‘‘, spunea filosoful și eseistul, mentor spiritual al unor...

Constantin Noica: Toată problema României nu e numai să fie, să fie în eternitate, ci şi să devină
Rainer Maria Rilke, 150 de ani de la moarte
Poveşti de viaţă joi, 4 decembrie 2025, 15:15

Rainer Maria Rilke, 150 de ani de la moarte

Rainer Maria Rilke a văzut lumina zilei, acum 150 de ani, pe 4 decembrie 1875 la Praga și a trecut la cele veșnice pe 29 decembrie 1926 la vârsta...

Rainer Maria Rilke, 150 de ani de la moarte
Poveşti de viaţă marți, 2 decembrie 2025, 19:50

Adrian Pleşca (Artan) a murit la 64 de ani

Adrian Pleşca, cunoscut de întreaga țară sub numele de Artan, s-a stins din viață marți, 2 decembrie, la vârsta de 64 de ani. Fondator al...

Adrian Pleşca (Artan) a murit la 64 de ani
Poveşti de viaţă marți, 2 decembrie 2025, 12:27

Un nume al muzicii clasice mondiale: Dinu Lipatti, 75 de ani de la moarte

La 75 de ani de când s-a stins, ne reamintim că Dinu Lipatti a trăit în cel mai fast moment din existența României moderne, o perioadă...

Un nume al muzicii clasice mondiale: Dinu Lipatti, 75 de ani de la moarte
Poveşti de viaţă sâmbătă, 29 noiembrie 2025, 15:43

La mulți ani, Daniela Nane!

Astăzi, transmitem un gând frumos uneia dintre prietenele Radio Reșița, un susținător loial al Campaniei Umanitare Muzică pentru Viață,...

La mulți ani, Daniela Nane!
Poveşti de viaţă marți, 25 noiembrie 2025, 18:33

Drum lin, Ioana Mihăiescu

La câți oameni dragi pleacă, în prag de Sărbători de Iarnă aveau nevoie de un arhitect care să le reconstruiască sufletele în Rai… și...

Drum lin, Ioana Mihăiescu