Ascultă Radio România Reșița Live

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

La 14 Septembrie 1926 este recepționată oficial de către Căile Ferate Române locomotiva tip E-h2, Nr. Fabricație 3, Nr. Exploatare 50.243 – Regele Ferdinand.

[AUDIO-FOTO] La 14 septembrie se împlinesc 96 de ani de la fabricarea la Reșița a primei locomotive cu ecartament normal, Regele Ferdinand

Articol editat de Gerhard Chwoika, 14 septembrie 2022, 13:34 / actualizat: 14 septembrie 2022, 19:19

Primul parcurs de probă a fost făcut la 10 Iunie 1926, pe traseul Reșița – Bocșa Montană în prezența Regelui Ferdinand, a Reginei Maria și a Principesei Ileana.

Alături de Majestățile lor au participat Prim Ministrul Alexandru Averescu, Ing. Constantin Orghidan – Director General al UDR, Ing. Adalbert Veith – Administrator delegat al Uzinelor, Ing. Ștefan Pretoianu, Director General CFR și Generalul Paul Angelescu.

În Buletinul Căilor Ferate din septembrie 1926, preluarea de către CFR a Locomotivei 50.243 – Regele Ferdinand este descrisă astfel:

În momentul în care domnul ministru al comunicațiilor strigă Trăiască Regele, al cărui nume locomotiva îl poartă, pânza – care acoperea numele Regelui gravat în litere de aur pe mașină – cade. Fanfara intonează imnul regal, toate sirenele uzinelor șueră, salve de tun izbucnesc, asistența ovaționează numele Suveranului. Locomotiva pornește elegant, ușor, condusă de personalul CFR care a luat în primire mașina. Este un moment înălțător și emoționant. În ochii multora se văd lacrimi…„.

Pasionatul de istorie feroviară, colecţionarul Bogdan Andrei Mihele pentru Radio Reşiţa:

Locomotiva 50.243 a fost prima locomotivă cu ecartament normal fabricată la noua Fabrică de Locomotive din Reșița, după inaugurarea acesteia în luna noiembrie 1922.

Aceasta a fost fabricată după proiectele locomotivei germane G-10, seria 50.100, modernizată și adaptată pentru condițiile locale.

Pentru fabricarea acesteia a fost achiziționată licența de la firma August Borsig din Berlin – Tegel.

Ea a fost proiectată pentru remorcarea trenurilor grele de marfă și a fost dotată cu supraîncălzitor tip Schmidt, regulator cu supapă tip Fritz – Wagner, frână cu aer comprimat Westinghouse, sac de nămol opus domului de apă, acționat pneumatic din cabină.

Îmbunătățirile care au fost aduse proiectului inițial de către Biroul Tehnic al Uzinelor de Fier și Domeniilor din Reșița au cuprins introducerea arderii mixte cu păcură și cărbuni prin utilizarea pulverizatorului tip Cosmovici, adoptarea supapei de siguranță de tip Pope – Coale, a injectorului de apă cu abur de emisie, a grătarului acționat din marchiza mecanicului, aplicarea tiranților de oțel la bolta focarului, nisipar acționat pneumatic etc.

Datorită acestor îmbunătățiri, locomotivele seria 50.100 se vor ridica la nivelul celor mai bune locomotive europene din acea vreme.

Locomotiva avea 5 osii motoare, cu diametrul roților de 1,4 metri, greutatea pe osie de 14,94 tf, o forță de tracțiune de 15700 kgf, iuțeala maximă de 60 km/h, fiind destinată în primul rând trenurilor de marfă, dar a fost folosită și pentru tractarea trenurilor de călători.

Acest tip de locomotive putea tracta trenuri de 1150 de tone cu viteza maximă de 60 km/h și trenuri grele de marfă de până la 1790 de tone cu o viteză maximă de 45km/h.

Probele efectuate la aceste locomotive au dat rezultate foarte bune în privința calității de putere și a prestațiilor. Datorită acestui fapt s-a hotărât continuarea acestei serii la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița, iar din anul 1928 și la Uzinele Malaxa din București.

În perioada anilor 1926 – 1943 la Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și la Uzinele Nicolae Malaxa s-au fabricat 520 de locomotive din seria 50.100.

Dintre acestea 261 de locomotive ( 1926 – 1942) au fost fabricate la UDR și 259 la Uzinele Malaxa ( 1928 – 1940)

CFR 50.243 – 50.252

CFR 50.304 – 50.389

CFR 50.473 – 50.883

CFR 50.1001 – 50.1010

Locomotiva 50.243 – Regele Ferdinand a fost casată în perioada comunistă la Combinatul Chimic Victoria – Făgăraș, din ea supraviețuind doar placheta de bronz ” Iuțeala maximă 60 km pe oră”, prezentă în colecția personală.

Sursa foto: colecţia personală Bogdan Andrei Mihele

Drum lin, Ioana Mihăiescu
Poveşti de viaţă marți, 25 noiembrie 2025, 18:33

Drum lin, Ioana Mihăiescu

La câți oameni dragi pleacă, în prag de Sărbători de Iarnă aveau nevoie de un arhitect care să le reconstruiască sufletele în Rai… și...

Drum lin, Ioana Mihăiescu
Membru al elitei contemporane, Ilie Stepan la aniversare!
Poveşti de viaţă marți, 25 noiembrie 2025, 17:51

Membru al elitei contemporane, Ilie Stepan la aniversare!

Membru al elitei contemporane, Ilie Stepan s-a născut pe 24 noiembrie 1953,în Caransebeș. Este un compozitor, chitarist, instrumentist (vioară,...

Membru al elitei contemporane, Ilie Stepan la aniversare!
In memoriam, Stela Popescu, 8 ani de la despărțire
Poveşti de viaţă duminică, 23 noiembrie 2025, 11:24

In memoriam, Stela Popescu, 8 ani de la despărțire

Pe 23 noiembrie 2017 o veste tristă îndolia sufletele românilor-Stela Popescu a fost găsită decedată în locuinţa sa din București. Până la...

In memoriam, Stela Popescu, 8 ani de la despărțire
Banatul a pierdut o mare personalitate, Cornel Ungureanu
Poveşti de viaţă miercuri, 19 noiembrie 2025, 22:00

Banatul a pierdut o mare personalitate, Cornel Ungureanu

Profesor universitar dr. Cornel Ungureanu, președintele Uniunii Scriitorilor, filiala Timiș și-a dat întâlnire cu frații de condei trecuți la...

Banatul a pierdut o mare personalitate, Cornel Ungureanu
Poveşti de viaţă marți, 18 noiembrie 2025, 12:12

Vlad Rădescu: 73 de ani de viață, 51 de ani în rolul lui Ciprian Porumbescu

Acum 51 de ani, pe marile ecrane avea premiera un film care a rămas unic în istoria filmului românesc, până la coproducția Cravata galbenă,...

Vlad Rădescu: 73 de ani de viață, 51 de ani în rolul lui Ciprian Porumbescu
Poveşti de viaţă luni, 17 noiembrie 2025, 19:37

De la Domnu Trandafir la Pittner-Bacsi-o poveste ce continuă

Astăzi se împlinesc 60 de ani de la moartea îndrăgitului învățător Pittner-Bacsi – simbol de necontestat al vechiului oraș...

De la Domnu Trandafir la Pittner-Bacsi-o poveste ce continuă
Poveşti de viaţă joi, 13 noiembrie 2025, 08:16

Actorul şi regizorul Mihai Dinvale a murit la vârsta de 74 de ani

Actorul și regizorul Mihai Dinvale, fost director al Teatrului Mic din București, a încetat din viață, lăsând în urmă o carieră de peste...

Actorul şi regizorul Mihai Dinvale a murit la vârsta de 74 de ani
Poveşti de viaţă miercuri, 12 noiembrie 2025, 11:58

A murit compozitorul Horia Moculescu

Viața, până la urmă nu este despre cât de mult am râs, ci despre faptul că în ultima vreme am încetat să mai plângem… mai ales de...

A murit compozitorul Horia Moculescu