Transportatorii rutieri ar putea beneficia din nou de restituirea parțială a accizei la motorină – proiect al Ministerului Finanțelor
Operatorii de transport rutier licențiați în România și Uniunea Europeană ar putea beneficia din nou de restituirea parțială a accizei la motorină, potrivit unui proiect de ordonanță publicat de Ministerul Finanțelor.

Articol editat de Valentina Adam, 21 octombrie 2025, 17:40
Măsura prevede compensarea cu 20 de bani pe litrul de motorină achiziționată, până la sfârșitul anului viitor, și se adresează transportatorilor de mărfuri și persoane, cu excepția transportului public local.
Restituire trimestrială și scopul măsurii
Potrivit proiectului, compensarea creșterii accizei se va realiza trimestrial, prin restituirea sumelor către beneficiari.
Scopul măsurii este de a evita relocarea alimentării cu combustibil în afara României, fenomen accentuat după suspendarea schemei de ajutor de stat în martie 2024.
Ministerul Finanțelor subliniază că această suspendare a avut ca efect imediat scăderea alimentărilor interne cu motorină, întrucât mulți operatori au preferat să alimenteze în alte state membre, unde acciza este mai mică.
„În Bulgaria și Ungaria, se aplică doar acciza minimă europeană de 330 euro/1.000 litri, ceea ce înseamnă că motorina este cu 179 euro/1.000 litri mai ieftină decât în România”, se arată în nota de fundamentare a proiectului.
Impactul asupra pieței de transport
Conform Autorității Rutiere Române, în 2025 existau cu circa 1.000 de operatori de marfă mai puțin decât în 2023. Din cele 47.148 de firme rămase, 83,5% dețin cel mult cinci autovehicule, iar 8,7% între șase și zece, ceea ce arată vulnerabilitatea microîntreprinderilor la costurile ridicate de operare.
În perioada 2024–2025, toate vehiculele de peste 3,5 tone au suportat cheltuieli suplimentare de minimum 3.000 de euro/unitate pentru tahografe, calibrare, montaj și inspecții, costuri impuse de Pachetul Mobilitate 1, fără a fi incluse în tarifele de transport.
Scădere a volumelor transportate
Datele Institutului Național de Statistică (INS) confirmă trendul descendent:
- În primul trimestru din 2025, transportul rutier de mărfuri a scăzut cu 2,7% în volum față de perioada similară din 2024.
- Din totalul de 68,8 milioane tone transportate, 79,9% au fost în regim național.
- Parcursul total al mărfurilor a înregistrat o scădere de 3,4%, cu o ușoară creștere de 0,2% în transportul intern.
Ministerul Finanțelor arată că prețul motorinei are un impact direct asupra costurilor de operare, reprezentând din 2022 peste 40% din totalul cheltuielilor transportatorilor.
Detalii tehnice și bugetul schemei
Bugetul maxim al schemei de ajutor de stat este estimat la 60 de milioane de lei, iar numărul maxim de beneficiari ar fi de 2.000 de operatori.
Proiectul se bazează pe articolul 342, alin. (9) și (10) din Codul Fiscal (Legea nr. 227/2015), care permite aplicarea unui nivel redus al accizelor pentru:
- transportul rutier de mărfuri în cont propriu sau pentru alte persoane, cu autovehicule de minimum 7,5 tone;
- transportul de persoane, regulat sau ocazional, cu autovehicule din categoriile M2 și M3, cu excepția transportului public local.
Nivelul redus al accizei se stabilește prin hotărâre de Guvern și nu poate coborî sub limita minimă europeană prevăzută în Directiva 2003/96/CE.
În prezent, acciza la motorină este de 2.317,59 lei/1.000 litri.
Urmărește-ne și pe Google News