Ascultă Radio România Reșița Live

Recomandările ANCOM pentru comenzile online de Black Friday

În perioada dedicată ofertelor promoţionale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrări întârziate ale produselor achiziţionate online sau tentative de fraudă la livrarea coletelor. ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenţie sporită opţiunilor şi condiţiilor de livrare, precum şi autenticităţii informaţiilor de-a lungul întregului proces de achiziţie online.

Recomandări privind livrarea produselor achiziţionate online de Black Friday

Recomandările ANCOM pentru comenzile online de Black Friday

Articol editat de Valentina Adam, 5 noiembrie 2024, 14:49

Recomandări privind livrarea produselor achiziţionate online de Black Friday

Volumul crescut de achiziţii de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activităţii de curierat din România. În aceasta perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariţia unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului.

Atunci când fac comenzi online, utilizatorii ar trebui să acorde o atenţie sporită ofertelor propuse de comercianţi şi să verifice următoarele aspecte:
– opţiunile de livrare oferite de magazinul online. Utilizatorii pot lua în calcul să solicite servicii suplimentare de siguranţă, cum ar fi serviciul cu deschidere la livrare sau serviciul de trimitere cu valoare declarată;
– modalităţile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor);
– modalităţile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS);
– termenul de livrare, care poate fi mai mare decât în alte perioade ale anului;
– dacă se oferă livrarea la uşă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu o greutate mai mare de 31,5 kg nu reprezintă prestarea unui serviciu poştal, ci a unui serviciu de transport marfă;
– dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul;
– identitatea expeditorului, în special în cazul în care contravaloarea bunurilor este achitată furnizorului de servicii poştale (bunuri expediate prin serviciul contra ramburs).

Atenţie la tentativele de fraudă!

În contextul în care mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor, pentru a determina cât de sigură este achiziţia online de produse, ANCOM şi Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică recomandă cumpărătorilor să acceseze scamadviser.com pentru a verifica dacă magazinul online este real şi dacă produsele vândute sunt autentice.

ANCOM atrage atenţia utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poştale prin care se solicită accesarea unui link şi completarea de informaţii personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înşelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poştale şi să se adreseze organelor de poliţie pentru începerea investigaţiilor.

În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online.

Ce, cum şi unde reclami

În situaţiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar şi eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. Mai multe detalii despre livrarea comenzilor online sunt disponibile aici.

În lipsa unei soluţionări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa:
– Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României;
– reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene.

În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluţionarea reclamaţiilor se desfăşoară conform menţiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv.

Pentru orice reclamaţie ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziţia făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).

ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poştale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. ANCOM poate însă analiza şi, după caz, sancţiona conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislaţiei din domeniul serviciilor poştale. Astfel de încălcări pot fi semnalate Autorităţii aici.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, oferte, calitatea serviciilor, serviciul de roaming sau regulile ce trebuie respectate în mediul online. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

ANCOM este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii prin promovarea concurentei şi inovaţiei pe pieţele comunicaţiilor electronice şi serviciilor poştale, administrarea pro-competitivă a resurselor limitate (spectru radio, resurse de numerotatie şi resurse tehnice asociate), încurajarea investiţiilor eficiente în reţele şi infrastructuri şi promovarea conectivităţii ultrarapide. De asemenea, ANCOM este Coordonator pentru servicii digitale în Romania. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitati www.ancom.ro, www.portabilitate.ro si www.veritel.ro. Pentru a testa si monitoriza calitatea serviciului de internet, accesaţi www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localitatilor, drumurilor nationale si judetene din Romania, accesati www.aisemnal.ro.

Samoilă Mârza – povestea singurului fotograf al Marii Uniri
Fapt divers duminică, 1 decembrie 2024, 06:00

Samoilă Mârza – povestea singurului fotograf al Marii Uniri

Marele moment istoric al Unirii Transilvaniei cu România, la 1 Decembrie 1918, a fost imortalizat de un singur fotograf, Samoilă Mârza, un ţăran...

Samoilă Mârza – povestea singurului fotograf al Marii Uniri
Credincioşii romano-catolici au intrat în Advent – perioada de reculegere şi post de dinaintea Crăciunului
Fapt divers duminică, 1 decembrie 2024, 00:01

Credincioşii romano-catolici au intrat în Advent – perioada de reculegere şi post de dinaintea Crăciunului

În calendarul Bisericii Romano-Catolice noul an bisericesc începe duminică, 1 Decembrie şi are ca etapă premergătoare Crăciunului, Adventul....

Credincioşii romano-catolici au intrat în Advent – perioada de reculegere şi post de dinaintea Crăciunului
Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri
Fapt divers sâmbătă, 30 noiembrie 2024, 00:46

Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri

Sfântul Andrei, apostolul românilor este sărbătorit pe 30 noiembrie de creştinii ortodocşi şi catolici de pretutindeni. Sfântul Sinod a...

Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri
Ziua Națională a României sărbătorită la Colegiul Național „Mircea Eliade” din Reșița
Fapt divers joi, 28 noiembrie 2024, 19:35

Ziua Națională a României sărbătorită la Colegiul Național „Mircea Eliade” din Reșița

Joi, 28 noiembrie 2024, începând cu ora 10:00, sala de sport a Colegiului Național „Mircea Eliade” din Reșița a fost animată de entuziasmul...

Ziua Națională a României sărbătorită la Colegiul Național „Mircea Eliade” din Reșița
Fapt divers joi, 28 noiembrie 2024, 15:00

Reşiţa: 1 Decembrie – Ziua Națională a României, sărbătorită în avans la Colegiul Naţional „Diaconovici-Tietz”

Mândri că sunt români, elevii de la Colegiul Naţional „Diaconovici-Tietz” din Reşiţa au rememorat în avans evenimentul de la 1 Decembrie...

Reşiţa: 1 Decembrie – Ziua Națională a României, sărbătorită în avans la Colegiul Naţional „Diaconovici-Tietz”
Fapt divers joi, 21 noiembrie 2024, 10:03

O banană proclamată operă de artă, vândută cu 6,2 milioane de dolari

O banană proclamată operă de artă, vândută cu 6,2 milioane de dolari. Cumpărătorul va primi un manual de instrucţiuni pentru înlocuirea...

O banană proclamată operă de artă, vândută cu 6,2 milioane de dolari
Fapt divers joi, 21 noiembrie 2024, 08:00

Intrarea Maicii Domnului în Biserică: Sărbătoare mare pentru ortodocşi şi greco-catolici, zi cu dezlegare la peşte

Sărbătoare mare pentru creştinii ortodocşi şi greco-catolici pe 21 noiembrie, Intrarea Maicii Domnului în Biserică. Aceasta este o zi extrem...

Intrarea Maicii Domnului în Biserică: Sărbătoare mare pentru ortodocşi şi greco-catolici, zi cu dezlegare la peşte
Fapt divers marți, 19 noiembrie 2024, 10:14

„Gladiator 3” este deja în pregătire, afirmă regizorul Ridley Scott

„Gladiator 3” este deja în pregătire, afirmă regizorul Ridley Scott. În România „Gladiator 2” rulează deja în...

„Gladiator 3” este deja în pregătire, afirmă regizorul Ridley Scott