Ascultă Radio România Reșița Live

Oamenii vor ca inteligența artificială să îi ajute la curățenie, să spele vase și să plătească facturi

Un studiu realizat pe un eșantion de 11.000 de adulți a arătat că 90% dintre aceștia susțin că înțeleg într-o oarecare măsură inteligența artificială, dar numai 15% știu cum poate fi folosită în viața de zi cu zi. Consumatorii spun că îmbunătățirea experienței de divertisment, a curățeniei și economisirea timpului sunt prioritățile pe care ar trebui să se concentreze inteligența artificială. 42% dintre respondenți doresc ca inteligența artificială să asigure o conectare eficientă între dispozitivele inteligente de acasă.

Oamenii vor ca inteligența artificială să îi ajute la curățenie, să spele vase și să plătească facturi

Articol editat de Valentina Adam, 25 septembrie 2024, 18:16

Un sondaj realizat pe un eșantion de peste 11.000 de persoane din zece țări europene a arătat că mai mult de jumătate dintre persoanele intervievate își doresc ca inteligența artificială să le simplifice viața (53%), să îmbunătățească divertismentul și calitatea vieții. 

Însă doar 15% dintre europeni spun că știu cum să obțină aceste beneficii în viața de zi cu zi și 38% au declarat că nu se simt incluși în discuțiile actuale despre inteligența artificială.  

Atunci când au fost rugați să evalueze gradul lor de înțelegere a tehnologiei, respondenții din Polonia au fost cei mai predispuși să spună că au o înțelegere a tehnologiei (23%), în timp ce respondenții din Regatul Unit s-au simțit cel mai puțin încrezători dintre piețele intervievate (11%), subliniind potențialele influențe culturale și educaționale asupra atitudinilor. 

Rezultatele studiului Samsung – Intelligent Living: How AI is Enhancing Everyday Experiences – arată, de asemenea, că oamenii își doresc din ce în ce mai mult ca inteligența artificială să le facă viața mai ușoară și mai plăcută, identificând în același timp aspecte concrete unde această tehnologie ar putea fi utilă. 

Pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai proeminentă în fiecare aspect al vieții noastre, de la algoritmii care ne ghidează alegerile în materie de divertisment la dispozitivele inteligente care ne anticipează nevoile de acasă, mai mult de jumătate (53%) dintre europeni doresc ca tehnologia să le ușureze viața și treburile fizice, cum ar fi curățenia. Această sarcină ocupă primul loc în topul obiectivelor de adoptare a inteligenței artificiale, peste sprijinul pentru plata facturilor casnice (21%). 

Totuși, această speranță nu este încă însoțită de entuziasm – doar o treime (38%) dintre respondenți au declarat că privesc cu interes ascensiunea inteligenței artificiale. 

Dr. Chris Brauer, Director of Innovation la Universitatea Goldsmiths din Londra și Chief Innovation Officer la Symmetry a afirmat: „Potențialul real al inteligenței artificiale constă în capacitatea sa de a transforma rutina noastră, astfel încât să ne completeze activitățile preferate. Pe măsură ce inteligența artificială devine din ce în ce mai integrată în dispozitivele noastre, valoarea sa va fi evaluată în funcție de cât de bine simplifică sarcinile, ne îmbunătățește calitatea vieții și face interacțiunile zilnice mai ușoare”. 

Inteligența artificială acasă

Sondajul a arătat că o prioritate semnificativă pentru europeni este conectivitatea, 42% dintre respondenți exprimându-și dorința ca AI  să conecteze mai bine dispozitivele din locuințele lor. Mai mult, aceeași proporție (42%) au declarat că sunt de părere că inteligența artificială le va îmbunătăți viața de acasă, în timp ce aproape un sfert (24%) a considerat gestionarea inteligentă a locuinței ca fiind cea mai dorită caracteristică a inteligenței artificiale.  

  • Curățenia (în principal, aspiratul) a ieșit în evidență ca principala sarcină la care oamenii doresc să îi ajute inteligența artificială, 33% dintre respondenți exprimându-și interesul pentru soluții bazate pe inteligența artificială care să se ocupe de această activitate pentru ei.  
  • În plus, 28% sunt interesați de inteligența artificială care poate ajuta la curățarea aparatelor de bucătărie, în timp ce 25% caută ajutor la spălarea vaselor. 
  • 23% dintre respondenți și-au exprimat interesul pentru funcțiile AI care pot ajuta cu rețete personalizate și gestionarea listelor de cumpărături. 
  • Acestea depășesc sarcinile mai tradiționale, cum ar fi gestionarea facturilor și a finanțelor gospodăriei, care a fost selectată de doar 21%. 

Pentru a se simți în siguranță, 37% dintre respondenți au considerat că actualizările recurente de securitate sunt esențiale, 34% au apreciat monitorizarea activă a amenințărilor 24/7, iar 27% au identificat protecția completă a securității ca fiind cea mai importantă caracteristică a inteligenței artificiale pentru a integra-o în viața lor de zi cu zi în viitor. Aceste perspective subliniază necesitatea tehnologiilor AI care să fie nu doar inovatoare, ci și sigure. 

Timothy Hospedales, șeful Centrului de cercetare Samsung AI din Cambridge, a declarat: „La Samsung, credem că inteligența artificială ar trebui să îmbunătățească viața de zi cu zi, fiind un ajutor invizibil care simplifică sarcinile fără să ne solicite prea mult atenția. Angajamentul nostru este să creăm o tehnologie intuitivă și puternică, care să se integreze perfect în rutina consumatorilor și să le permită să se concentreze pe ceea ce contează cu adevărat”. 

AI pentru prioritizarea pasiunilor  

Aproximativ două treimi (66%) dintre europeni își doresc mai mult timp liber pentru a se dedica pasiunilor. 37% cred că inteligența artificială îi poate ajuta să își organizeze mai bine timpul, iar 41% se așteaptă ca aceasta să le stimuleze creativitatea. 

Consumatorii își doresc să îmbunătățească activitățile preferate, cum ar fi călătoriile, jocurile și vizionarea programelor TV. Acest lucru este reflectat de rezultatele sondajului, care arată că cele mai dorite funcții AI includ traducerea în timp real (23%) și optimizarea imaginii (27%), precum și detectarea zgomotului de fond și ajustarea calității sunetului (27%) pentru o experiență de vizionare mai plăcută.  

Personalizarea este, de asemenea, o tendință-cheie, în special în ceea ce privește sănătatea și bunăstarea, jumătate dintre respondenții la sondaj (50%) dorind să prevină bolile în loc să aștepte să le trateze. Mai precis, 32% dintre respondenți și-au exprimat dorința de a utiliza inteligența artificială pentru planuri personalizate de dietă, 24% pentru rutine de exerciții fizice și 34% pentru ajustări ale stilului de viață pe baza datelor individuale de sănătate. O proporție similară (31%) sunt interesați să utilizeze inteligența artificială pentru a-și urmări și îmbunătăți tiparele de somn.  

Chiar dacă interesul pentru AI în domeniul sănătății este în creștere, există încă o doză de scepticism. Doar 17% dintre cei care nu folosesc gadgeturi inteligente de sănătate ar fi dispuși să le încerce. De asemenea, în timp ce mulți își doresc ca AI să ofere o experiență vizuală și audio mai bună, 28% nu sunt interesați de funcții AI în acest domeniu, ceea ce indică o potențială lipsă de conștientizare a beneficiilor pe care inteligența artificială le poate aduce. 

Aceste date arată cât de important este să continuăm să dezvoltăm și să comunicăm mai bine beneficiile și siguranța tehnologiilor AI în domeniul sănătății. Este esențial să asigură măsuri de securitate solide, actualizări regulate și transparență pentru a câștiga și a menține încrederea consumatorilor. 

Dr. Chris Brauer, Chief Innovation Officer la Symmetry a concluzionat: „Viitorul inteligenței artificiale constă în integrarea sa fără efort în viața noastră de zi cu zi – nu doar acasă, ci și în mediul urban. Pe măsură ce avansăm, considerentele etice sunt esențiale – asigurându-ne că inteligența artificială nu doar promovează echitatea socială, ci ajută și la construirea unor medii mai inteligente și mai sustenabile. Astfel, este necesar să ascultăm consumatorii, să punem accentul pe securitate, incluziune și beneficii practice, astfel încât inteligența artificială să poată deveni un catalizator real pentru schimbarea globală”. 

Metodologie 

Acest studiu a fost realizat între 11 și 19 iulie 2024, pentru a afla părerea publicului european față de AI. Sondajul a inclus 11.000 de adulți din zece țări: Regatul Unit, Germania, Franța, Italia, Spania, Suedia, Finlanda, Norvegia, Danemarca și Polonia, fiecare țară contribuind cu 1.000 de respondenți, cu excepția Regatului Unit, care a avut 2.000 de respondenți. 

Foto: Frank_Reppold/Pixabay

Cum a ajuns fasolea cu ciolan mâncarea românilor de Ziua Națională?
Fapt divers luni, 1 decembrie 2025, 08:52

Cum a ajuns fasolea cu ciolan mâncarea românilor de Ziua Națională?

Un doctor în sociologia practicilor alimentare și un jurnalist specializat în gastronomie au explicat pentru HotNews.ro de când și mai ales de...

Cum a ajuns fasolea cu ciolan mâncarea românilor de Ziua Națională?
Asociația Tășuleasa Social lansează prototipul „Modul de găzduire pe Via Transilvanica” – un nou standard pentru ospitalitatea rurală sustenabilă din România
Fapt divers duminică, 30 noiembrie 2025, 15:26

Asociația Tășuleasa Social lansează prototipul „Modul de găzduire pe Via Transilvanica” – un nou standard pentru ospitalitatea rurală sustenabilă din România

Un pas înainte pentru Via Transilvanica: prototipul care schimbă ideea de ospitalitate rurală Asociația Tășuleasa Social a prezentat la Brașov...

Asociația Tășuleasa Social lansează prototipul „Modul de găzduire pe Via Transilvanica” – un nou standard pentru ospitalitatea rurală sustenabilă din România
Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri. Peste 700.000 de români îşi sărbătoresc ziua onomastică
Fapt divers duminică, 30 noiembrie 2025, 00:46

Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri. Peste 700.000 de români îşi sărbătoresc ziua onomastică

Sfântul Andrei, apostolul românilor este sărbătorit pe 30 noiembrie de creştinii ortodocşi şi catolici de pretutindeni. Sfântul Sinod a...

Sfântul Andrei – tradiții și obiceiuri. Peste 700.000 de români îşi sărbătoresc ziua onomastică
Benefiicile ceaiului
Fapt divers duminică, 30 noiembrie 2025, 00:40

Benefiicile ceaiului

Ceaiul, alături de cafea, este una dintre băuturile consumate peste tot în lume.Fie că vorbim de ceaiurile preparate prin infuzare, decoct sau...

Benefiicile ceaiului
Fapt divers duminică, 30 noiembrie 2025, 00:01

Credincioşii romano-catolici au intrat în Advent – începutul noului an bisericesc şi perioada de reculegere şi post de dinaintea Crăciunului

Adventul – începutul noului an bisericesc în Biserica Romano-Catolică În calendarul Bisericii Romano-Catolice, noul an bisericesc debutează...

Credincioşii romano-catolici au intrat în Advent – începutul noului an bisericesc şi perioada de reculegere şi post de dinaintea Crăciunului
Fapt divers sâmbătă, 29 noiembrie 2025, 10:00

Două operații complexe de hernie hiatală, realizate laparoscopic de dr. Elian Al-Aqrabawi și echipa sa

Operația de hernie hiatală este una dintre intervențiile cu cel mai mare grad de dificultate în chirurgia digestivă, necesitând experiență...

Două operații complexe de hernie hiatală, realizate laparoscopic de dr. Elian Al-Aqrabawi și echipa sa
Fapt divers vineri, 28 noiembrie 2025, 11:54

Cetățeanul Roman, atracția inedită a stațiunii Băile Herculane!

Cetățeanul Roman, atracția inedită a stațiunii Băile Herculane: o întoarcere spectaculoasă în timp cu Carol Beran Băile Herculane continuă...

Cetățeanul Roman, atracția inedită a stațiunii Băile Herculane!
Fapt divers vineri, 28 noiembrie 2025, 11:28

Descoperă adevărata bucătărie thailandeză: proaspătă, gustoasă și accesibilă

Dacă ajungi în Thailanda și te gândești că nu prea ai ce mânca pentru că ai văzut în toate videoclipurile tot felul de preparate ciudate...

Descoperă adevărata bucătărie thailandeză: proaspătă, gustoasă și accesibilă