Miercuri, 22 februarie, ora 19:00, Orchestra de Cameră Radio propune un mix clasic Haydn & Mozart la Sala Radio, sub bagheta dirijorului german Christoph Adţ cu participarea apreciatei pianiste Dana Borşan.

Concertul va debuta cu Uvertura Il Ritorno di Tobia în do minor de Haydn, primul oratoriu semnat de compozitorul german, compus cu două decenii înaintea renumitelor sale opusuri din acelaşi gen. Programul va continua cu Concertul nr. 17 în sol major pentru pian şi orchestră de Mozart şi se va încheia cu Simfoniile nr. 6 în re major, Dimineaţa şi nr. 7 în do major, La prânz, parte a trilogiei supranumită Momentele zilei, compusă de Haydn cu intenţia de a crea o serie echivalentă Anotimpurilor de Vivaldi, cu referire nu la succesiunea anotimpurilor, ci la cea a a momentelor zilei.

Dirijorul Christoph Adt este o prezenţă cunoscută publicului din România pentru colaborările sale cu cele două orchestre simfonice ale radioului public încă din 1994.

Solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio din anul 2000, Dana Borşan este astăzi o pianistă cu o capacitate şi o tehnică interpretativă deosebit de rafinate, ceea ce îi asigură un loc binemeritat în elita pianisticii româneşti.

Concertul poate fi ascultat în direct pe toate frecvenţele Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live pe internet pe www.radioromaniacultural.ro şi www.romania-muzical.ro.

Biletele sunt disponibile pe www.eventim.ro, în magazinele Germanoş Orange, Vodafone, Domo, Carrefour, librăriile Cărtureşti, Humanitaş în benzinăriile OMV şi la casa de bilete a Sălii Radio. Alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio, pe www.orchestreradio.ro sau www.orchestreradio.com.

Dirijorul german Christoph Adt este o prezenţă binecunoscută publicului din studioul de concerte Mihail Jora, colaborarea cu cele două orchestre Radio România datând din 1994. Christoph Adt a studiat vioara, canto şi muzicologia, bucurându-se de o pregătire muzicală deosebită. A descifrat tainele dirijatului de orchestră sub îndrumarea profesorilor Thomas Ungar şi Ferdinand Leitner.

În 1987 a câştigat concursurile de dirijat de la Lugano şi de la Hamm, după care a devenit dirijor-asistent al lui Aldo Ceccato la Orchestra Radio din Hanovra.

Pe parcursul carierei sale de dirijor a avut prilejul să colaboreze cu mulţi interpreţi de valorare: Rudolph Buchbinder, Gerhard Oppitz, Isabelle Fausţ Ingolf Turban, Wen-Sinn Yang, Sergio Azzolini, Dana Borşan şi Alexandru Tomescu.

Christoph Adt s-a aflat la pupitrul unor cunoscute ansambluri muzicale: Orchestra Radio a Germaniei de Nord din Hanovra, Orchestra Simfonică Radio Praga, Philharmonic Japonia, Orchestra Simfonică a Westfaliei, Orchestra Filarmonicii Robert Schumann din Chemnitz, Orchestra de Cameră Radio, Orchestra Naţională Radio, Orchestra Filarmonicii George Enescu din Bucureşti ş. a.

Repertoriul său este impresionant. Christoph Adt abordează cu aceeaşi plăcere întreaga paletă stilistică pe care o oferă literatura muzicală universală, cu un accent deosebit asupra creaţiei compozitorilor secolului XX – Stockhausen, Xenakiş Ligeti, Huber, Nono, Schnitke ş.a.

Preocupat de soarta noilor generaţii de muzicieni, Christoph Adt a fost profesor şi a dirijat orchestra Universităţii de Muzică şi Arte Frumoase din Stuttgart. Din 1998 este profesor de dirijat orchestră şi muzică bisericească la Universitatea de Muzică şi Teatru din München unde pregăteşte şi două orchestre ale acestui celebru institut de învăţământ muzical al Germaniei, iar din 2007 este şi vice-preşedinte al instituţiei.

În perioada 2011 – 2015 a fost dirijor şef al Filamonicii Bad Reichenhall.

Până în prezent a dirijat orchestre în America Centrală, China, Japonia, Rusia, Franţa, Austria, Norvegia, Canada, ţări din Europa Centrală şi de Est.

Diplomat în relaţiile cu orchestrele, dar consecvent în a-şi impune exigenţele artistice, cu strategii pedagogice şi formative, Christoph Adt transformă fiecare întâlnire într-un prilej de bucurie pentru toţi participanţii, deopotrivă interpreţi şi ascultători. Activitatea sa este întregită de numeroase înregistrări pentru radio şi CD-uri.

Dana Borşan

„(…) o mare artistă, una dintre cele mai strălucite pianiste…” (Actualitatea muzicală)

„(…) această muziciană pur-sânge a oferit o interpretare vibrantă, cu o precizie riguroasă, o strălucire tragică şi un foc fascinant .” (Die Rheinpfalz)

„(…) virtuozitatea fără limite şi forţa din cântul ei au fost permanent întrepătrunse de o delicată sensibilitate, iar melodica virtuoză s-a combinat cu spiritualitatea muzicii.” (Munchner Merkur )

„(…) furtună de aplauze pentru grandioasa artistă” (Munchner Merkur)

„(…) interpretarea emoţionantă, naturaleţea, culoarea, căldura expresiei, frumuseţea tonului…” (Adevărul)

Interpretă fascinantă, cu o putere de expresie deosebită, artistă de o desăvârşită muzicalitate, Dana Borşan şi-a câştigat un loc binemeritat în elita pianisticii româneşti. Profesor univ. dr. la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, Dana Borşan este, din anul 2000, solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio .

Născută la Cluj, licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti şi beneficiară a unei burse a Comunităţii Europene, la Hochschule der Künste din Berlin, discipolă a maeştrilor Gabriel Amiraş şi Georg Sava, Dana Borşan a urmat cursuri de măiestrie cu Hans Leygraf, la Mozarteum- Salzburg şi Helene Boschi, la Weimar.

Debutul pe podiumul de concerţ la doar 12 ani cu Rondo-Concert pentru pian şi orchestră în re major de Mozarţ confirma apariţia unui talent neobişnuit. În scurt timp tânăra artistă avea să cucerească numeroase premii în competiţii naţionale, să concerteze alături de orchestra Filarmonicii George Enescu, de orchestra Studio a Radiodifuziunii Române, precum şi orchestrele filarmonicilor din Cluj-Napoca, Târgu Mureş, Braşov.

Un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale, Concursul Robert Schumann de la Zwickau. Interpretarea aleasă, controlul emoţional perfecţ construcţia arhitecturală, au fost câteva dintre calităţile ce i-au adus acest premiu, la vârsta de 19 ani, propulsând-o în viaţa de concert internaţională.

Numele Danei Borşan apare constanţ de peste 40 de ani, pe afişele tuturor filarmonicilor din România şi în programe de concert din străinătate. A susţinut peste 900 de concerte şi recitaluri, în 17 ţări, propunând de fiecare dată programe de substanţă, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru evoluţia oricărui pianist.

A cântat pe scene de prestigiu din Berlin, Dresda, Stuttgarţ Essen, Pariş Bruxelleş Varşovia, Viena, Sydney, Budapesta, Oslo, Hong-Kong, Bologna, Assisi, Aberdeen, Cork etc. Cea mai consecventă şi susţinută prezenţă concertistică a artistei se înscrie în spaţiul german.

A colaborat cu peste 200 de dirijori, printre care: Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Misha Katz, Daisuke Soga, Alexis Hauser, Jin Wang, Francesco Rettig, Sebastien Rouland, Erwin Acel, Emil Simon, Tadeo Nakajima, Paul Nadler, Manfred Ramin, Jochen Wohner, Otakar Thrlik, Emil Tabakov, Cristoph Adţ Dejan Savic, Mark Masţ Mihail Secikin, Alexandru Samoilă, Amaury de Closel, Corneliu Dumbrăveanu, Ludovic Bacş Ion Baciu, Remus Georgescu, Ilarion Ionescu-Galaţi, Ovidiu Bălan, Petre Sbârcea, Iosif Conta, Mihai Agafiţei, Antal Jancsovicş Vlad Conta, Dumitru Goia, Cristian Neagu, Tiberiu Soare, Radu Popa, etc.

Numele Danei Borşan a apărut pe afişele festivalurilor de la Aberdeen, Potsdam, Faenza, Chişinău, Bucureşti – Festivalul George Enescu, Festivalul Dinu Lipatti, Cluj – Festivalul Mozart etc.

În 2011, pianista a fost invitată să concerteze, în cadrul Festivalului internaţional Robert Schumann de la Zwickau (Concertul de Brahms) şi în cadrul Festivalului George Enescu (Concertul de Hanns Wolf). Repertoriul său include peste 50 de concerte pentru pian şi orchestră, precum şi programe consistente, de recital şi de muzică de cameră.

Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici (Schumann, Chopin, Liszţ Brahms), artista are în repertoriu lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti (Concertele de Hanns Wolf, M. Moszkowski, Siegfried Matthuş Sigismund Toduţă).

Solistă concertistă a Orchestrelor şi Corurilor Radio, Dana Borşan a încheiat în anul 2006 un proiect deosebit – Integrala Concertelor pentru pian şi orchestră de W.A. Mozarţ eveniment în premieră în viaţa muzicală românească, concretizat în concerte alături de Orchestra de Cameră Radio şi o serie de 8 CD-uri editate de Casa Radio.

Un alt proiect realizat este Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de W.A.Mozart împreună cu violonistul Alexandru Tomescu, recitaluri deosebit de bine primite de public şi de presă. Până în prezenţ artista a realizat 16 apariţii discografice la case renumite: Eterna, KU.Classicş Electrecord, Casa Radio, peste 1.600 de minute înregistrate la Radio România, emisiuni radio şi TV în România, Moldova, Germania, Ungaria.

Despre toate acestea, comentatorii de specialitate scriau „tehnica de mare clasă, adânca participare sufletească, intuirea stilurilor, ştiinţa etajării sonorităţilor, relevă uriaşul talent al artistei” (Adevărul literar şi artistic) sau „Dana Borşan scoate muzica, emoţia, substanţa sufletească din pian… are un ton substanţial şi abundenţ cultivă poezia sonoră…” (România liberă)

Artista a fost distinsă cu premiile Uniunii Criticilor Muzicali (1991 şi 2006) şi al revistei Actualitatea muzicală(1998), cu Ordinul Meritul Cultural în grad de cavaler (2011) şi Ordinul Meritul pentru învăţământ (2004) acordate de Preşedinţia României.

În paralel cu activitatea artistică, Dana Borşan susţine şi o activitate didactică remarcabilă, conducând din 1990 o clasă de pian. Studenţii săi au obţinut numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale. A contribuit la formarea unor tineri artişti cunoscuţi în viaţa de concert din România şi din străinătate: Toma Popovici, Csiki Boldizsar, Andrei Licareţ Raluca Ouatu, Rebeca Omordia, Alexandra Costin, Alexandru Petrovici, Amalia Bonciocaţ Daniel Dascalu, Carmen Rotaru etc.

Dana Borşan a susţinut cursuri de măiestrie la Catania, Stuttgarţ Wuppertal, Essen şi, în cadrul programului Erasmus-Socrateş la universităţile din Weimar, Stuttgarţ Pariş Viena, Nurnberg, Cork şi Oslo, a participat în juriile concursurilor internaţionale din Hong Kong, Oslo (Grieg), Guerande, Bucureşti (Enescu), Cluj (Mozart), Arad (Beethoven) etc…