[AUDIO] Cinci decenii de la înfiinţarea celui mai mare muzeu al locomotivelor cu abur, în aer liber din Europa, edificat la Reşiţa, vor fi marcaţi vineri în foaierul Centrului Universitar UBB din oraş

Inaugurarea expoziţiei de locomotive cu abur din Zona Triaj, în 1972, la 29 aprilie, a marcat împlinirea a 100 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur la Reşiţa, reprezentând totodată ultimul act al amplelor manifestări aniversare consacrate bicentenarului industriei reşiţene care au debutat în 1971.

Anul acesta, la 5 decenii de la amenajarea acestui sit ingineresc la Reşiţa, pe parcursul mai multor săptămâni, va avea loc un ciclu de evenimente dedicate acestui jubileu care va debuta vineri, 29 aprilie în foaierul Centrului Universitar UBB din oraş, unde de la ora 17.00 va avea loc vernisajul expozițiilor: filatelice, documentară, de fotografii și de artă plastică.

Organizatori: Primăria Reşiţa, Centrul Universitar UBB din municipiul de pe Bârzava, Biblioteca Judeţeană “Paul Iorgovici” Caraş-Severin, Forumul Democratic al Germanilor din Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților Reșița, a transmis organizatorul evenimentului, Erwin Josef Ţigla:

Erwin Josef Ţigla

Manifestarea va fi înrămată festiv de un recital al corului “Franz Stuermer” al Forumului Democratic al Germanilor din Caraş-Severin.

Din 1964 fabricaţia locomotivelor cu abur la Reşiţa se transformase deja într-o pagină de istorie. La 1461 s-a oprit numărul locomotivelor în urbea de pe Bârzava pe parcursul a 92 de ani. Progresiv, vechile mijloacele de tracţiune cu abur erau retrase din circulaţie şi înlocuite cu mai performantele locomotive Diesel. În timp ce unele aveau să rămână în serviciu chiar până spre mijlocul anilor ’80.

Colecţia reșițeană cuprinde 16 exponate, piesa centrală fiind locomotiva RESICZA – prima locomotivă cu abur construită în sud-estul Europei, în anul 1872.

Demarată în 2012 de Fundația U.D.R., sub titulatura Muzeul de Locomotive cu Abur Reșița – Cel mai mare muzeu tehnic în aer liber din Europa, campania a cuprins lucrări de revopsire a locomotivelor, reamenajarea parcului, reasfaltarea aleilor pietonale, schimbarea completă a sistemului de iluminat public, acestuia fiindu-i adăugate noi elemente de iluminat arhitectural.

Sursa foto: primariaresita.ro

Cele mai citite

Related Articles