Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Anton Pavlovici Cehov: „Puterea de a crede e o putere a sufletului”

Dramaturgul s-a născut la pe 29 ianuarie 1860, la Taganrog, un oraș de la Marea Azov.În scurta sa viaţă, a trăit doar 44 de ani, Anton Pavlovici Cehov a marcat definitiv lumea artistică mondială prin capodoperele scrise de el.Medic, prozator și dramaturg rus, Cehov este prezent de peste o sută de ani cu piesele sale, practic, în fiecare stagiune pe afișele teatrelor din România şi din lume. Orice montare echivalează cu o nouă reflectare a textului în oglinda scenei.

„Medicina este nevasta mea legiuită, iar literatura este amanta mea. Când mă satur de una, petrec noaptea cu cealaltă”

După părerea autorului, nu există niciun proiect măreţ care, mai devreme sau mai târziu, să nu fie destinat eşecului:

Îţi trebuie o energie supraomenească pentru a face punte peste prăpastia care separă visul de realitate. Toate personajele care se mişcă în atmosfera ei ceţoasă au un fel de premoniţie a înfrângerii lor în dragoste şi în artă. Îşi visează pasiunea, vorbesc despre ea, dar nu o trăiesc”, mărturisea despre prima sa piesă Pescăruşul care, este  prima dintre cele patru mari piese: Livada de vişini, Trei surori, Unchiul Vania, scrisă de  Cehov în anul 1896, şi cea mai des montată dintre  cele din opera sa.

În anul 1898, Constantin Stanislavski a regizat piesa pentru Teatrul de Arte din Moscova, obţinând un adevărat triumf, după eşecul versiunii academice din anul 1896. Producţia lui Stanislavski a ajuns „unul dintre cele mai mari evenimente din istoria teatrului rusesc şi una dintre cele mai marcante evoluţii în istoria dramaturgiei mondiale”. Atenția lui Stanislavski asupra realismului psihologic și a subtilităților ascunse din piesă au reînviat interesul lui Cehov de a scrie pentru scenă.

„A înfățișat viața viitoarei societăți rusești în imagini pline de viață și de optimism. Se uita la prezent fără să-l falsifice. Nu i-a fost niciodată teamă de adevăr”, mărturisea despre dramaturg, marele teoretician rus, Konstantin Stanislavski.

Teatrul de Arte din Moscova poartă şi astăzi pescărușul ca emblemă, celebrând producția istorică care i-a dat practic identitatea

Cehov a rămas contemporanul nostru prin intuiţia de-a radiografia stări, tăceri şi sentimente, acoperind întotdeauna visul fiecărui personaj, în care ne putem regăsi oricare dintre noi, cu teama şi bucuria vieţii.

[FOTO] Anton Pavlovici Cehov: „Puterea de a crede e o putere a sufletului”

Articol editat de Radio Resita, 28 ianuarie 2019, 20:07

„Principalul nu e gloria, nu e strălucirea, nu e ceea ce visam eu, ci puterea noastră de a îndura. Să ştii să-ţi porţi crucea şi să-ţi păstrezi credinţa. Eu cred şi sufăr mai puţin. Şi când mă gândesc la chemarea mea, nu mă mai tem de viaţă”, afirma, cel de la a cărui naştere se împlinesc astăzi 159 de ani, Anton Pavlovici Cehov.

Dramaturgul s-a născut la pe 29 ianuarie 1860, la Taganrog, un oraș de la Marea Azov.În scurta sa viaţă, a trăit doar 44 de ani, Anton Pavlovici Cehov a marcat definitiv lumea artistică mondială prin capodoperele scrise de el.Medic, prozator și dramaturg rus, Cehov este prezent de peste o sută de ani cu piesele sale, practic, în fiecare stagiune pe afișele teatrelor din România şi din lume. Orice montare echivalează cu o nouă reflectare a textului în oglinda scenei.

„Medicina este nevasta mea legiuită, iar literatura este amanta mea. Când mă satur de una, petrec noaptea cu cealaltă”

După părerea autorului, nu există niciun proiect măreţ care, mai devreme sau mai târziu, să nu fie destinat eşecului:

Îţi trebuie o energie supraomenească pentru a face punte peste prăpastia care separă visul de realitate. Toate personajele care se mişcă în atmosfera ei ceţoasă au un fel de premoniţie a înfrângerii lor în dragoste şi în artă. Îşi visează pasiunea, vorbesc despre ea, dar nu o trăiesc”, mărturisea despre prima sa piesă Pescăruşul care, este  prima dintre cele patru mari piese: Livada de vişini, Trei surori, Unchiul Vania, scrisă de  Cehov în anul 1896, şi cea mai des montată dintre  cele din opera sa.

În anul 1898, Constantin Stanislavski a regizat piesa pentru Teatrul de Arte din Moscova, obţinând un adevărat triumf, după eşecul versiunii academice din anul 1896. Producţia lui Stanislavski a ajuns „unul dintre cele mai mari evenimente din istoria teatrului rusesc şi una dintre cele mai marcante evoluţii în istoria dramaturgiei mondiale”. Atenția lui Stanislavski asupra realismului psihologic și a subtilităților ascunse din piesă au reînviat interesul lui Cehov de a scrie pentru scenă.

„A înfățișat viața viitoarei societăți rusești în imagini pline de viață și de optimism. Se uita la prezent fără să-l falsifice. Nu i-a fost niciodată teamă de adevăr”, mărturisea despre dramaturg, marele teoretician rus, Konstantin Stanislavski.

Teatrul de Arte din Moscova poartă şi astăzi pescărușul ca emblemă, celebrând producția istorică care i-a dat practic identitatea

Cehov a rămas contemporanul nostru prin intuiţia de-a radiografia stări, tăceri şi sentimente, acoperind întotdeauna visul fiecărui personaj, în care ne putem regăsi oricare dintre noi, cu teama şi bucuria vieţii.

„Bogăţia limbii şi arta oratorică au mers întotdeauna una lângă alta. Orice operă de artă trebuie să aibă o idee clară, bine definită. Trebuie să ştii pentru ce scrii. Dacă însă păşeşti pe acest drum fără să ai vreo ţintă hotărâtă, te rătăceşti şi talentul dumitale se iroseşte”, îi mărturisea fratelui său…

  Cu un caracter foarte modest, care l-a insoțit de-a lungul vieții, Anton Pavlovici  Cehov nu și-a imaginat niciodată ce dimensiuni ar putea capăta reputația sa postum. Reacțiile publicului la piesele lui de teatru din anul morții au demonstrat cât de apreciat a fost scriitorul, atât în sufletul poporului rus, cât și pe plan internațional.

La 2 iulie, în sanatoriul de la Badenweiler, din Germania, Anton Pavolvici Cehov murea de tuberculoză.Lucrările lui Cehov au fost traduse în mai multe limbi. Celebrul scriitor uzbec Abdulla Qahhor, a tradus multe dintre povestirile lui Cehov în limba uzbecă. Qahhor a fost influiențat de scriitorul rus, considerându-l profesorul său

  Anton Pavlovici Cehov a păstrat fragilitatea sentimentelor cu ironie şi delicateţe în spaţiul etern al scenei de teatru, dându-ne şansa să ne regăsim câte o bucăţică de suflet în fiecare personaj, în fiecare destin sau în fiecare tăcere, pentru că dramaturgul este stăpânul fără margini peste marginile multe.

Epilog: „Puterea de a crede e o putere a sufletului”.Anton Pavlovici Cehov

Anca Bica Bălălău

Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității
Cultură miercuri, 22 octombrie 2025, 15:12

Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității

La Centrul Eparhial din Caransebeș, a avut loc marți, 21 octombrie un eveniment cultural dedicat lansării volumului „Tratament cu argintul...

Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității
Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 14:13

Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest

Dacă premiera spectacolului Cenușăreasa, d𝐮𝐩ă Charles Perrault, s-a jucat cu casa închisă, iată că basmul revine pe scena Teatrului de...

Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest
Cultură în Brumărel la Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 10:27

Cultură în Brumărel la Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița

Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița continuă tradiția promovării valorilor culturale locale și internaționale printr-o nouă...

Cultură în Brumărel la Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița
Viața evreilor din Timișoara: dincolo de sinagogi și palate – o seară de istorie vie și memorie colectivă
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 08:00

Viața evreilor din Timișoara: dincolo de sinagogi și palate – o seară de istorie vie și memorie colectivă

O incursiune emoționantă în istoria evreilor din Timișoara Timișoara, orașul multicultural prin excelență, continuă să-și redescopere...

Viața evreilor din Timișoara: dincolo de sinagogi și palate – o seară de istorie vie și memorie colectivă
Cultură joi, 16 octombrie 2025, 13:06

România promovează literatura contemporană la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt 2025

România este prezentă, în perioada 15-19 octombrie, la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt, cel mai important eveniment editorial din...

România promovează literatura contemporană la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt 2025
Cultură miercuri, 15 octombrie 2025, 19:43

Teatrul de Vest, scoate din nou capul de Sub apă, prin selecționarea reșițeanului Ionuț Vișan la 𝐃𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢𝐚 𝐥𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭 – 𝟏𝟐 𝐯𝐨𝐜𝐢 𝐧𝐨𝐢 𝐚𝐥𝐞 𝐬𝐜𝐞𝐧𝐞𝐢 𝐫𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐞𝐬̦𝐭𝐢!

Fundația Culturală 𝐶𝑎𝑚𝑖𝑙 𝑃𝑒𝑡𝑟𝑒𝑠𝑐𝑢 anunță cu bucurie cei 𝟏𝟐 𝐝𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢...

Teatrul de Vest, scoate din nou capul de Sub apă, prin selecționarea reșițeanului Ionuț Vișan la 𝐃𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢𝐚 𝐥𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭 – 𝟏𝟐 𝐯𝐨𝐜𝐢 𝐧𝐨𝐢 𝐚𝐥𝐞 𝐬𝐜𝐞𝐧𝐞𝐢 𝐫𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐞𝐬̦𝐭𝐢!
Cultură miercuri, 15 octombrie 2025, 11:59

Poeta Aliki Telescu revine la Reșița: lansare de carte bilingvă și recital de poezie la Biblioteca Germană „Alexander Tietz”

Biblioteca Germană „Alexander Tietz” din Reșița găzduiește joi, 16 octombrie 2025 un eveniment literar deosebit, dedicat poetei Aliki...

Poeta Aliki Telescu revine la Reșița: lansare de carte bilingvă și recital de poezie la Biblioteca Germană „Alexander Tietz”
Cultură luni, 13 octombrie 2025, 16:37

Lansare de carte Dan Perjovschi la Muzeul „Corneliu Miklosi” din Timișoara: „De pe trotuarul celălalt. 35/22”

Joi, 16 octombrie 2025, de la ora 19:30, Muzeul Corneliu Miklosi din Timișoara, cunoscut și sub numele de „la tramvaie”, găzduiește lansarea...

Lansare de carte Dan Perjovschi la Muzeul „Corneliu Miklosi” din Timișoara: „De pe trotuarul celălalt. 35/22”