Ascultă Radio România Reșița Live

Tradiţii şi obiceiuri de Sfântul Andrei. Simboluri reprezentative: usturoiul şi lupul

Etnograful Mircea Taban pentru Radio Reşiţa:

Tradiţii şi obiceiuri de Sfântul Andrei. Simboluri reprezentative: usturoiul şi lupul

Articol editat de Valentina Adam, 30 noiembrie 2017, 09:30 / actualizat: 30 noiembrie 2017, 10:54

El trebuie sa se fi bucurat de mare respect de vreme ce ziua lui de celebrare a inlocuit o importanta divinitate precrestina, personificare a lupului. Numele zeului uzurpat s-a pierdut. Noaptea de Santandrei (29 – 30 noiembrie) si ciclul de innoire a timpului, care se suprapun peste perioada calendaristica a Dionisiacelor Câmpeneşti şi cu fermentarea vinului în butoaie la popoarele tracice, pastreaza numeroase urme precrestine.

Pana la inceputul secolului al XX-lea se organizau in Colinele Tutovei, in noaptea de Santandrei, petreceri de pomina ale tinerilor, asemanatoare cu Revelionul. Pentru a fi feriti de actiunea malefica a moroilor si strigoilor, tinerii camuflau si ungeau cu mujdei de usturoi ferestrele si usile casei unde se desfasura petrecerea inainte de lasatul serii. De altfel, petrecerea se numea, local, Noaptea Strigoilor, timp nefasţ cand strigoii vii (oamenii care se nasc cu caita, cu coada – o vertebra in pluş din legaturi incestuoase etc.) isi parasesc trupurile fara stirea lor, iar strigoii morti ies din sicrie, morminte si cimitire pentru a provoca suferinte oamenilor, pocesc si sug sangele celor vii, leaga sau iau puterea barbatilor, strica taurii, fura sporul vitelor, se joaca cu lupii si ursii etc. In acest timp, petrecerea tinerilor in vatra satului, numita si Pazitul Usturoiului, era in toi. Fetele aduceau cate trei capatani de usturoi, le puneau laolalta intr-o covata pentru a fi pazite de o batrana la lumina lumanarii. Complet izolati de lumea din afara, stapanita de fortele malefice, tinerii se distrau, cantau, jucau, beau, adesea peste masura, mancau, glumeau, ca la un adevarat revelion. Amintim ca aceasta izbucnire de bucurie se desfasura in chiar postul Nasterii Domnului (Postul Craciunului). Dimineata, pe lumina zilei, tinerii ieseau in curtea casei unde covata cu usturoi era jucata in mijlocul horei de un flacau. Se impartea usturoiul si, in mare veselie, se intorceau pe la casele lor. Incepea un nou an. Usturoiul privegheat se pastra ca ceva sfanţ la icoana, si se folosea peste an ca leac pentru vindecarea bolilor, pentru prinderea farmecelor si descantecelor etc.

Noaptea strigoilor

Aparitia celor doi sfinti-mosi, Mos Andrei si Mos Nicolae, inceputul iernii si punerea in miscare a haitelor de lupi sunt semne evidente de imbatranire si degradare a timpului calendaristic. Ordinea se deterioreaza neincetaţ ajungand in noaptea de 29 spre 30 noiembrie, in Noaptea Strigoilor, la starea simbolica de haoş cea de dinaintea creatiei. Este o noapte de spaima, intrucat spiritele mortilor ies din morminte si, impreuna cu strigoii vii, „care in aceasta noapte isi parasesc culcusurile lor, fara sa aiba vreo stiinta despre aceasta” (Pamfile, 1914, p. 127), se iau la bataie pe la hotare, raspantii de drumuri si prin alte locuri necurate. Duelurile sangeroase cu limbile de la melite si coasele furate din gospodariile oamenilor se prelungesc pana la cantatul cocosilor, cand spatiul se purifica, duhurile mortilor se intorc in morminte, iar sufletele strigoilor revin in trupurile si paturile parasite fara stiinta lor. In anumite situatii, strigoii se manifestau violent fata de oamenii care nu-si luau anumite masuri de protectie: „Cand strigoii morti nu au cu cine sa se razboiasca, se duc pe la casele oamenilor unde incearca sa suga sangele celor ce au nenorocul sa le cada in maini. Pentru ca sa nu se poata apropia de case, oamenii, – e grija gospodinelor mai ales -, mananca usturoi in aceasta seara, se ung pe corp tot cu usturoi, sau numai pe frunte, in piepţ pe spate si pe la incheieturile trupului. La casa se ung cercevelele ferestrelor, pe unde strigoii ar putea sa intre sau sa se uite in casa, facandu-se semnul crucii si tot astfel urmeaza si la usa si horn, pe unde de asemenea ea crede ca strigoii pot intra si iesi din casa” (Pamfile, 1914, p. 128). Se credea ca sunt si strigoi care nu doreau sa faca rau. Acestia „fac hori pe la raspantiile drumurilor, unde joaca cu strasnicie pana la cantatul cocosilor” (Pamfile, 1914, p. 128). Strigoii sunt de doua categorii: vii si morti. Strigoii vii sunt spirite ale oamenilor, femei sau barbati, care isi parasesc trupurile noaptea, mai ales la Santandrei (Noaptea Strigoilor), Sangiorz si in alte imprejurari. Cauzele pentru care numai o parte din oameni devin strigoi in viata sunt diverse: copiii nascuti cu coada (o vertebra in plus), cu tichie, dintr-o legatura incestuoasa, al treilea copil din flori nascut de o femeie etc.

Activitatea lor cea mai intensa este in Noaptea Strigoilor (29/30 noiembrie) cand isi parasesc in somn corpul, ies din casa pe horn sau pe usa, se rostogolesc de trei ori pentru a se intrupa intr-un animal (lup, caine, pisica, porc, berbec, gaina, broasca), incaleca pe melite, butoaie, cozi de matura pentru a merge in locuri numai de ei stiute (intre hotare, raspantii de drumuri, poieni din paduri) unde se intalnesc cu strigoii morti. Acolo redevin oameni, se bat cu limbile de melita, se zgarie, se ranesc pana iese invingator unul din ei, care le va fi conducator un an de zile. Se bocesc unii pe altii, isi vindeca pe loc ranile, se intrupeaza din nou in animale si pornesc spre case inainte de primul cantat al cocosilor. In ajunul Sangiorzului, la Manecatoare (noaptea de 22/23 aprilie), isi parasesc din nou trupurile pentru a merge sa fure mana holdelor, laptele vitelor – sa strice taurii, sa lege sau sa ia puterea barbatilor etc. In cele doua nopti oamenii se ungeau cu mujdei de usturoi, ascundeau melitele, intorceau vasele cu gura in joş produceau zgomote, ii strigau pe nume, aprindeau focuri, pazeau cu atentie vitele si pasunile etc. In Moldova, noaptea se numea Pazitul Usturoiului si se celebra ca un revelion. Sunt argumente etnofolclorice care sprijina ipoteza ca in aceasta perioada a anului dacii celebrau Anul Nou. Tinerii satului, fete si baieti, se adunau in cete de 10 -12 persoane la o casa mai mare, careia ii ungeau, la lumina zilei, usile si ferestrele cu usturoi. Participantii, care nu paraseau pana dimineata casa, petreceau ca la un revelion: mancau, se cinsteau, adesea peste masura, jucau, glumeau. Dimineata ieseau cu lautarii in curte unde jucau covata cu capatani de usturoi adus de fete si pazit noaptea de o batrana. Petrecerea se incheia cu impartitul usturoiului intre participante care il pastrau la icoana, pentru a-l folosi la vindecarea bolilor, pentru farmecele de dragoste etc.

sursa crestinortodox.ro

(Hardy Cvoica)

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 14:06

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi. Contract de peste 86 milioane lei, semnat cu Karsan. Livrarea începe vara viitoare...

Primăria Timișoara cumpără 30 de autobuze electrice noi
Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 12:32

Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități

Direcția de Asistență Socială Timișoara anunță lansarea unui nou grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități, un demers...

Timișoara lansează un grup de suport dedicat părinților copiilor cu dizabilități
Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 11:12

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi Primăria Municipiului Timișoara a...

Primăria Timișoara reia lucrările la Școala Gimnazială nr. 30: investiție esențială pentru 2.500 de elevi
Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 10:17

Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale

Pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „SEMENIC” Caraș-Severin au gestionat 16 situații de urgență în...

Bilanțul intervențiilor ISU Caraș-Severin în ultimele 24 de ore – incendiu, muniție neexplodată și salvare de animale
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 09:56

Turismul pe Terra Banatica are potențial uriaș, dar infrastructura de servicii a rămas serios în urmă. De ce este nevoie urgentă de puncte gastronomice locale vizibile și accesibile în Caraş-Severin?

Promotorii turismului din Banatul Montan atrag atenția asupra unei probleme esențiale pentru dezvoltarea regiunii: lipsa serviciilor adaptate...

Turismul pe Terra Banatica are potențial uriaș, dar infrastructura de servicii a rămas serios în urmă. De ce este nevoie urgentă de puncte gastronomice locale vizibile și accesibile în Caraş-Severin?
Actualitate marți, 18 noiembrie 2025, 09:50

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local Primăria Municipiului Lugoj a făcut un pas...

Lugoj lansează inițiativa YESVolunteer: un nou capitol în dezvoltarea voluntariatului la nivel local
Actualitate luni, 17 noiembrie 2025, 17:22

Vârstnicii din Caraș-Severin, afectați de violența domestică în 2025

Inspectoratul de Poliție Județean Caraș-Severin avertizează asupra unei realități îngrijorătoare: tot mai multe persoane vârstnice devin...

Vârstnicii din Caraș-Severin, afectați de violența domestică în 2025
Actualitate luni, 17 noiembrie 2025, 17:10

Studiu național alarmant: 9 din 10 medici prezintă semne grave de burnout

O evaluare națională realizată de Federația Solidaritatea Sanitară arată că 9 din 10 medici care efectuează gărzi sunt expuși riscului de...

Studiu național alarmant: 9 din 10 medici prezintă semne grave de burnout