Românii care au avut  treabă la medic în ultimele zile, au bătut drumul degeaba. Sistemul informatic al cardului național de asigurări de sănătate a fost indisponibil 4 zile, iar Casa Națională de Asigurări de Sănătate nu a anunțat cât de repede se va face reparația. Cel mai probabil, sistemul a picat din cauza unor probleme tehnice de comunicație între unele componente. Nu este prima avarie majoră pe care o are sistemul. Anul acesta, în primele șase luni, a picat de cel puțin zece ori. Cert este că un sistem care a costat aproape 200 de milioane de euro este nefuncţional!

“În situația în care nu merge cardul sunt probleme pentru că serviciile nu pot fi validate și nu se poate intra în fișa pacientului. Nu a mers nici rețea electronică. Putem sa lucrăm offline, dar nu avem acces la date. Putem să facem consultațiile, dar dacă nu vor fi semnate cu cardul, nu vor fi validate. Există mișcări permanente în sistem, unii devin asigurați, alții neasigurați și dacă nu merge cardul nu putem verificat aceste lucruri”, au precizat medicii de familie.

Sistemul cardului naţional de asigurări de sănătate a fost readus în stare de funcţionare, dar în continuare se efectuează măsuri tehnice de consolidare a acestuia.
Astfel, dacă în data de 12 octombrie 2016, pe parcursul întregii zile, s-au prescris 19.000 de reţete on-line şi s-au eliberat medicamentele pentru 16.000 dintre acestea, în ziua de 13 octombrie 2016, până la orele 12.00, s-au prescris 145.000 de reţete on-line şi s-au eliberat medicamentele pentru 129.000 dintre acestea. Totodată, dacă numărul serviciilor medicale raportate şi validate on-line în întreaga ţară fost de 300.000 pe tot parcursul zilei de 12 octombrie 2016, în data de 13 octombrie 2016, până la orele 12.00, s-au raportat şi validat on-line 797.000 de servicii medicale., a precizat ministrul Vlad Voiculescu într-o postare pe Facebook.
Timp de șapte ani s-a lucrat la implementarea cardului de sănătate. Medicii de familie au atras însă atenția de mai multe ori că acesta nu funcționează la parametri normali, sistemul de validarea a cardurilor blocându-se în repetate rânduri, ceea ce creează un adevărat haos în cabinetele medicale, în spitale și în farmacii.
Informatizarea sistemului de sănătate prespune Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), rețeta electronică, cardul electronic de sănătate și dosarul electronic de sănătate. Memorandumul pentru implementarea acestui sistem a fost semnat în 2010, iar în 2012 a fost introdus sistemul rețetei electronice, în timp ce cardul electornic și dosarul electornic de sănătate trebuiau să fie funcționale în 2013, de atunci înregistrându-se mai multe amânări, în contextul unor scandaluri declanșate de fraude. Cu tot cu TVA, statul a investit 184 de milioane de euro pentru informatizarea sistemului. De asemenea, la începutul anului 2014, se estima că statul a pierdut un miliard de euro din cauza amânării punerii în practică a sistemului de carduri.
Premierul Dacian Cioloş a declarat că sistemul informatic care stă la baza cardului de sănătate nu are deocamdată asigurată mentenanţa, dar că acest lucru se va rezolva întrucât există un contract în pregătire.

Problema acolo (în funcţionarea cardului de sănătate – n.r.) este şi datorată faptului că nu există un contract de mentenanţă. În 2015 a fost lansată o licitaţie pentru un contract de mentenanţă la care nu s-a prezentat nimeni. Anul acesta, această licitaţie a fost relansată. Există un contract în pregătire. A fost o firmă câştigătoare, dar au fost contestaţii între timp. (…) Asta a prelungit semnarea contractului. Contractul urmează să fie semnat şi va exista mentenanţă şi sper eu ca problemele să se redreseze. Dar, sigur, aici problemele pot să vină şi datorită modului cum a fost construit acest sistem, însă, las specialiştii să ne spună, să tragă concluziile după ce vor face acest audit, a afirmat Cioloş.