Restricțiile de tonaj blochează exploatarea lemnului în Caraș-Severin

Din cei 750 de mii de metri cubi cât s-ar fi putut recolta anul trecut în Caraș-Severin, s-au exploatat doar 490 de mii. Nu mai sunt suficienți operatori economici în domeniu, dar și cei care exploatează, întâmpină dificultăți cu transportul. E bine că se asfaltează în comunele cărășene, dar nu se pot închide căile de acces. A interzice trecerea cu mașinile de tonaj mare este și un factor de renunțare la foarte multe repartiții către agenții economici, spune șeful Direcției Silvice, Ion Tabugan.

„Avem zeci de mii de metri cubi la care se renunță cu proprietari erijați în proprietari peste noapte, cu limita la 3 tone, cum vor consilierii sau primarii. Nu este normal. De multe ori suntem împiedicați prin aceste restricții de 3 tone”.

Prefectul Ioan Dragomir a transmis o adresă către Consiliul Județean în legătură cu mai multe drumuri și poduri care împiedică transportul de lemn. Prefectul crede că și autoritățile locale trebuie să țină cont de nevoile transportatorilor, fie ei și de lemn.

„Până acum ne plângeam că nu avem drumuri, acum primarii s-au zbătut, au atras fonduri și au asfaltat. E păcat ca utilajele să treacă pe acolo și să le distrugă repede. Dar și primarii trebuie să gândească în viitor că unde există masă lemnoasă trebuie exploatată, trebuie valorificată. Ar fi bine ca ei să fie mai atenți când autorizează lucrările acelea și să autorizeze pe o stabilitate mai mare a drumului, pe o calitate mai bună a lucrărilor și unde sunt modernizări să reziste cel puțin 10 tone încărcătură. Banii nu îi dau de la ei, îi accesează tot din fonduri, s-ar putea să mai reducă puțin suprafețele de drum asfaltate, dar calitatea ar fi alta și și-ar rezolva și niște probleme economice că nu transportă doar Romsilva, transportă și ei și firmele de pe raza lor.”

La Slatina Timiș, spre exemplu, se percep taxe de tranzitare a drumurilor locale, spune primarul Gheorghe Roma.

„Prin hotărâre de Consiliu Local, se percepe o taxă de 3 mii de lei pe lună pentru un camion mare, 150  de lei pe zi sau 10 mii de lei pe an. Din această taxă putem să întreținem drumurile comunale. Avem deja cereri, în funcție de interesul agenților economici care vor să tranziteze comuna”.

Cele mai citite

Related Articles