Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] Entităţile de cultură şi mediu din Caraş-Severin iau atitudine faţă de CF Oraviţa-Anina şi se adresează deschis Ministrului Transporturilor

Petiție pentru păstrarea circulației feroviare zilnice, tur și retur pe ruta Oravița-Anina (Semmeringul bănățean)

[FOTO] Entităţile de cultură şi mediu din Caraş-Severin iau atitudine faţă de CF Oraviţa-Anina şi se adresează deschis Ministrului Transporturilor

Articol editat de Gerhard Chwoika, 5 decembrie 2019, 05:00 / actualizat: 5 decembrie 2019, 10:54

Stimate domnule Lucian Bode,

Spre stiinta parlamentarilor din Banat!

Calea ferată Oravița – Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, care riscă să fie închisă după 14 decembrie 2019 printr-o decizie arbitrară a companiei CFR Călători.

Din păcate, CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una așa zis turistică, pe care se va circula doar dacă sunt rezervate 30 de locuri, și asta cu 15 zile înainte de ziua călătoriei.

Reamintim, calea ferată Oraviţa-Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al  României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii
de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaduct peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m – o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului
peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri.
Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura
dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele situate pe acest traseu.

Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanță națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism.
Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A
(Lista monumentelor istorice LMI CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan.

Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia în viitorul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 15.12.2019) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte
curse de garnituri turistice în funcție de nevoi.

Prezentei petiții, vă putem trimite tabelul cu cele peste 8500 de semnături strânse în doar câteva zile, până în acest moment.
Coaliția de ONG-uri care a inițiat prezenta petiție și semnatarii ei Vă asigurăm că numărul organizațiilor și persoanelor
îngrijorate de demersul CFR Călători, a celor care se alătură prezentei petiții și, implicit, al semnatarilor, va continua să crească
și în zilele ce vor urma.

În data de 15 decembrie linia ferată Oravița-Anina împlinește 156 de ani. Mulți dintre semnatarii acestei petiții își doresc
să serbeze această zi chiar în tren, să admire această capodoperă de inginerie, peisajele spectaculoase, văile adânci,
parcurgând Semmeringul bănățean. Contăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a putea sărbători în tren acest traseu deosebit.


În speranța soluționării pozitive, în regim de urgență, spre binele comunităților și al patrimoniului cultural-industrial, semnează prezenta petiție organizațiile/ instituțiile de mai jos.

Erwin ȚIGLA
Președinte
Forumul Democratic al Germanilor Caraș-Severin

Camelia DUCA
Președinte
Societatea Pentru Cultură Metarsis

Andrade-Ionuț BICHESCU
Rector
Universitatea Eftimie Murgu Reșița

Nadia POTOCEANU
Președinte
Fundația Activity

Andrei BĂLBĂRĂU
Manager
Muzeul Cineastului Amator

Corneliu MARTIN
Președinte
Asociația Dunărea Moldova Nouă

Cornel Popovici STURZA
Președinte
Grupul Ecologic de Colaborare Nera

Iosif MORAC
Vicepreședinte/Director executiv
Asociația Speologică Exploratorii

Alin CIULĂ
Președinte
Asociația Altitudine

Mihai CONSTANTINESCU
Președinte Asociația Natura Transilvaniei

Raluca PETERNEL,
Manager Proiecte WWF Romania

Andrei SZABO
Presedinte Euroland Banat Association

Partener media: Radio Romania Reşiţa

Surse foto: Radio Reşiţa; Werner Henn

Timișoara modernizează iluminatul public pe 66 de străzi cu tehnologie LED și energie verde
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 10:34

Timișoara modernizează iluminatul public pe 66 de străzi cu tehnologie LED și energie verde

Primăria Municipiului Timișoara extinde proiectul de modernizare a iluminatului public pe 66 de străzi și bulevarde, după ce în această...

Timișoara modernizează iluminatul public pe 66 de străzi cu tehnologie LED și energie verde
Peste 1.800 de persoane angajate în Caraș-Severin, în 11 luni din 2025
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 10:12

Peste 1.800 de persoane angajate în Caraș-Severin, în 11 luni din 2025

Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Caraș-Severin a reușit să integreze pe piața muncii 1.885 de persoane, în perioada...

Peste 1.800 de persoane angajate în Caraș-Severin, în 11 luni din 2025
Reșița: Locuințe sociale moderne și spații verzi în cartierul Mociur
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 10:07

Reșița: Locuințe sociale moderne și spații verzi în cartierul Mociur

Primăria Reșița a finalizat lucrările de reabilitare a Căminului nr. 2 din cartierul Mociur, oferind 50 de apartamente moderne pentru familii...

Reșița: Locuințe sociale moderne și spații verzi în cartierul Mociur
Simion Mirulescu are o tumoră canceroasă la gât dar luptă să trăiască!
Actualitate luni, 22 decembrie 2025, 20:47

Simion Mirulescu are o tumoră canceroasă la gât dar luptă să trăiască!

Simion Mirulescu este din Mehadia și, până nu demult, viața lui curgea firesc, cu griji obișnuite și planuri simple. Apoi, într-o zi, totul...

Simion Mirulescu are o tumoră canceroasă la gât dar luptă să trăiască!
Actualitate luni, 22 decembrie 2025, 20:42

Corul OncoHelp Timișoara a colindat în frig la Reșița, oferind „Muzică pentru Viață”

Centrul Civic a înghețat, dar inimile s-au încălzit. Corul OncoHelp Timișoara a colindat în frig la Reșița, oferind „Muzică pentru...

Corul OncoHelp Timișoara a colindat în frig la Reșița, oferind „Muzică pentru Viață”
Actualitate luni, 22 decembrie 2025, 20:22

Proiectul viitorului spital oncologic de la Reșița avansează. Lucrările de pregătire a terenului sunt în plină desfășurare la fostul Institut de Proiectări

Proiectul mult așteptat al spitalului oncologic de la Reşița face paşi concreți. Clădirea în care îşi va desfăşura unitatea medicală...

Proiectul viitorului spital oncologic de la Reșița avansează. Lucrările de pregătire a terenului sunt în plină desfășurare la fostul Institut de Proiectări
Actualitate luni, 22 decembrie 2025, 19:41

Colinde și generozitate: Oravița răspunde apelului umanitar în cadrul campaniei „Muzică pentru Viață”

Corul profesorilor „Magistri” de la Liceul Teoretic General Dragalina din Oraviţa a venit la căsuța de sticlă din centrul Reşiţei pentru a...

Colinde și generozitate: Oravița răspunde apelului umanitar în cadrul campaniei „Muzică pentru Viață”
Actualitate luni, 22 decembrie 2025, 15:33

Transportul public din Reşiţa, pe un trend ascendent: mai mulți călători, cheltuieli mai mici

Transportul public din Reșița este pe un trend ascendent cu peste 4 milioane de călători și costuri mai mici după reintroducerea tramvaiului....

Transportul public din Reşiţa, pe un trend ascendent: mai mulți călători, cheltuieli mai mici