Angajatorii sunt obligați să cerceteze propriile accidente de muncă

Angajatorii sunt obligați să cerceteze, pe cont propriu, accidentele de muncă, numai în cazurile în care există salariați care-și pierd temporar capacitatea de a lucra.

Astfel, accidentul se muncă se cercetează pe raza inspectoratului teritorial unde s-a petrecut evenimentul, chiar dacă punctul de lucru principal al angajatorului se află în alt județ.

Legea SSM

Conform legii Securității și Sănătății în Muncă – 319/2006, cercetarea unui accident de muncă trebuie începută, imediat după ce evenimentul este comunicat autorităților. În esență, investigarea o face angajatorul la care s-a produs accidentul, a spus în ședința Colegiului Prefectural de la finele lunii aprilie, inspectorul șef al ITM Caraș-Severin, Iancu Panduru:  „cercetarea evenimentelor este obligatorie și trebuie efectuată de către angajator, în termen de 48 de ore. Vorbim de angajator, care are obligația să aibă o persoană autorizată în acest sens sau printr-un serviciu extern. În caz contrar, ei pot fi sancționați, conform legilor în vigoare.

Conform acestui act normativ, cercetarea este obligatorie, dar entitatea care se ocupă de investigații diferă în funcție de urmările accidentului, se arată pe site-ul avocatnet.ro.

Angajatorul se ocupă de cercetare numai atunci când e vorba de accidente de muncă în urma cărora se ajunge la incapacitate temporară de muncă. În rest, cercetarea evenimentelor este făcută de:

În normele Legii SSM scrie că scopul cercetării este de a stabili în ce împrejurări și din ce cauze s-a produs un accident de muncă. Totodată, se identifică prevederile legale încălcate, cine este răspunzător și ce măsuri trebuie luate pentru a fi evitate pe viitor evenimente asemănătoare.

Cum se face cercetarea?

Potrivit aceluiași site avocatnet.ro, regulile cercetării accidentelor de muncă sunt prevăzute atât de Legea Securității și Sănătății în Muncă nr. 319/2006, cât și de normele sale de punere în aplicare. Conform acestora, angajatorii au obligația de a cerceta numai evenimentele în urma cărora rezultă incapacitate temporară de muncă.

Astfel, există câțiva pași pe care o firmă trebuie să le urmeze la investigarea unui accident de muncă și nu numai:

  1. Comunicarea accidentului către ITM
  2. Întocmirea rapidă a unei comisii de cercetare
  3. Pregătirea dosarului de cercetare
  4. Întocmirea și arhivarea dosarului de cercetare
  5. Verificarea și avizarea dosarului de cercetare
  6. Propunerile de sancționare
  7. Înregistrarea accidentului de muncă
  8. Avizarea formularului de accident
  9. Adăugarea formularului de accident la dosarul de cercetare
  10. Anunțarea revenirii la muncă a salariatului vătămat

Accidentele din Caraș-Severin

Anul tecut, în Caraş-Severin, au decedat de aproape două ori mai multe persoane, în accidente de muncă, decât în anul precedent. Totdată a crescut şi numărul evenimentelor de acest gen raportate Inspectoratului Teritorial de Muncă.

Am avut în anul 2020, un număr de evenimente comunicate, la noi la ITM Caraș-Severin, de 64, iar în anul 2021 avem 82 (de accidente de muncă). Numărul victimelor a fost de 65 în 2020 și 84 în 2021, dintre care decedate am avut 10 în 2020 și 18 în 2021”, a mai spus inspectorul șef al ITM Caraș-Severin, Iancu Panduru.

Acesta a mai adăugat că dintre salariații decedați în accidente de muncă, în anul 2021, 6 victime au fost din alte județe ale țării.

Victimele și domeniile de activitate

Cele mai multe victime înregistrate în accidentele de muncă aflate evidențele Inspectoratului Teritorial de Muncă din Caraș-Severin, pe anul 2021, au fost în domeniul silviculturii și exploatării forestiere, în număr de 14, dinrte care 9 fiind urmate de decesul angajatului.

De asemenea, am avut în construcții, 10 (accidente) dintre care unul a fost mortal. Celelalte evenimente care au fost înregistrate, au fost la comerț cu amănuntul, prelucrarea lemnului și altele”, a mai declarat inspectorul șef al ITM Caraș-Severin, Iancu Panduru, în cadrul aceleiași ședințe a colegiului Prefectural.

Cele mai citite

Related Articles