Parlamentul iranian aprobă închiderea Strâmtorii Ormuz
Parlamentul iranian a aprobat, duminică, închiderea Strâmtorii Ormuz pentru traficul naval, ca reacție la atacurile aviației americane asupra a trei instalații nucleare, relatează agenția turcă Anadolu, care citează presa de la Teheran.

Articol editat de Valentina Adam, 23 iunie 2025, 06:26
„Parlamentul a ajuns la concluzia că Strâmtoarea Ormuz trebuie închisă”, a declarat generalul-maior Esmaeil Kowsari, membru al Comisiei de Securitate Națională a parlamentului, într-o declarație difuzată de televiziunea de stat Press TV.
Decizia finală în această privință aparține Consiliului Suprem de Securitate Națională, cea mai înaltă autoritate în materie de securitate din Republica Islamică.
Președintele american Donald Trump a anunțat, duminică dimineață, că forțele sale au bombardat trei instalații nucleare iraniene, situate la Fordow, Natanz și Isfahan.
Atacurile au avut loc pe fondul unei noi escaladări a conflictului, în urma unui asalt militar israelian susținut de SUA împotriva Iranului, început la 13 iunie, ceea ce a determinat Teheranul să lanseze valuri de rachete balistice, ca represalii împotriva statului evreu.
Prin strâmtoarea Ormuz trece aproape 20% din petrolul exportat la nivel mondial.
Oprirea acestei rute riscă să provoace o creştere a preţului petrolului. De la începutul bombardamentelor israeliene asupra Iranului, acesta s-a abţinut să lovească în interesele economice americane prin blocarea strâmtorii Ormuz, de teama unor represalii militare din partea SUA.
Deși nu a închis vreodată complet Strâmtoarea Ormuz, Iranul a amenințat de mai multe ori că o va face, folosindu-se de acest lucru în negocierile pentru tema programului său nuclear.
„Dacă Iranul închide Strâmtoarea Ormuz, va fi o altă greșeală teribilă. Este sinucidere economică pentru ei dacă o fac, iar noi avem opțiuni pentru a face față acestei situații”, a avertizat secretarul de stat al SUA, Marco Rubio.
Importanța strategică a strâmtorii
Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Oman de Golful Persic și e singurul punct maritim de acces către și dinspre Golful Persic, prin ea trec aproximativ 20 milioane de barili (bbl) pe zi de petrol, aproximativ 20 % din consumul global.
La cel mai îngust punct are doar 33 de kilometri lățime, iar coridoarele comerciale sunt și mai strâmte, un punct vulnerabil la atacuri sau blocaje.
În 2019 au avut loc atacuri asupra unor nave în apropierea regiunii, iar recent au fost semnalate și incidente de interferență electronică și o coliziune între două petroliere, fără consecințe majore, dar cu un efect psihologic intens.
Statele din regiune au infrastructură maritimă alternativă. Arabia Saudită folosește conducta East–West către Marea Roșie, iar Emiratele Arabe Unite au o conductă către Fujairah, dar capacitatea totală este insuficientă pentru volumele actuale.
Închiderea strâmtorii ar declanșa reacții puternice din partea SUA, NATO, și probabil selectiv din lumea arabă, afectând grav prețurile energiei, costurile de transport și lanțurile globale de aprovizionare.