Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Cei mai mici donatori din Reşiţa implicaţi în campania umanitară „Muzică pentru viață”
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 20:51

Cei mai mici donatori din Reşiţa implicaţi în campania umanitară „Muzică pentru viață”

Cei mai mici donatori din Reşiţa implicaţi în campania umanitară „Muzică pentru viață” au mers la căsuţa de sticlă alături de...

Cei mai mici donatori din Reşiţa implicaţi în campania umanitară „Muzică pentru viață”
Incendiu pe drumul Lupacului din Reşiţa
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 17:55

Incendiu pe drumul Lupacului din Reşiţa

Incendiu pe drumul Lupacului din Reşiţa, unde o casă din lemn a fost cuprinsă de flăcări. Proprietarii se aflau în locuinţă. Un incendiu a...

Incendiu pe drumul Lupacului din Reşiţa
Reșița are un Centrul Multifuncţional la standarde europene
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 16:52

Reșița are un Centrul Multifuncţional la standarde europene

Centrul multifuncţional din cartierul Lunca Pomostului din Reşiţa a fost  inaugurat astăzi, după doi ani de lucrări complexe. Este vorba...

Reșița are un Centrul Multifuncţional la standarde europene
Naveta care macină speranța. Drama unei paciente oncologice din Bocșa
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 15:51

Naveta care macină speranța. Drama unei paciente oncologice din Bocșa

Emilia Panescu, o femeie în vârstă de 77 de ani din Bocșa, este una dintre miile de paciente din România care duc o luptă dublă: cu cancerul...

Naveta care macină speranța. Drama unei paciente oncologice din Bocșa
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 15:19

Naveta, o povară psihologică majoră pentru pacienții cu cancer din Caraş-Severin

La începutul luptei cu boala oncologică, cei mai mulți pacienți sunt motivați, încrezători și hotărâți să urmeze tratamentul până la...

Naveta, o povară psihologică majoră pentru pacienții cu cancer din Caraş-Severin
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 14:40

Consiliul Județean Caraș-Severin: ultima ședință ordinară din 2025 cu decizii importante pentru infrastructură și sănătate

Consiliul Județean Caraș-Severin s-a reunit în ultima ședință ordinară din 2025. Au fost luate decizii importante pentru infrastructură și...

Consiliul Județean Caraș-Severin: ultima ședință ordinară din 2025 cu decizii importante pentru infrastructură și sănătate
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 12:34

Rezultate impresionante în Caraș-Severin la Colecta de Alimente 2025

Campania națională „Colecta de Alimente”, derulată sub umbrela Federației Băncilor pentru Alimente din România, a adus din nou în...

Rezultate impresionante în Caraș-Severin la Colecta de Alimente 2025
Actualitate joi, 18 decembrie 2025, 12:23

ITM Caraș-Severin controlează agenții de plasare a forței de muncă în străinătate

Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Caraș-Severin a desfășurat, în perioada 8-12 decembrie 2025, o serie de controale la agenții de plasare...

ITM Caraș-Severin controlează agenții de plasare a forței de muncă în străinătate