Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

CJPC Timiș: Amenzi de peste 4,9 milioane de lei în primele nouă luni ale anului 2025. Peste 1.900 de acțiuni de control în magazine și restaurante
Actualitate vineri, 31 octombrie 2025, 14:58

CJPC Timiș: Amenzi de peste 4,9 milioane de lei în primele nouă luni ale anului 2025. Peste 1.900 de acțiuni de control în magazine și restaurante

Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș a desfășurat, în perioada 1 ianuarie – 1 octombrie 2025, aproape 2.000 de...

CJPC Timiș: Amenzi de peste 4,9 milioane de lei în primele nouă luni ale anului 2025. Peste 1.900 de acțiuni de control în magazine și restaurante
Reșița interzice coroanele și aranjamentele funerare artificiale
Actualitate vineri, 31 octombrie 2025, 11:09

Reșița interzice coroanele și aranjamentele funerare artificiale

Reșița interzice coroanele și aranjamentele funerare artificiale. Începând cu 1 ianuarie 2026, în cimitirele din municipiul Reșița vor fi...

Reșița interzice coroanele și aranjamentele funerare artificiale
ATENȚIONARE PUBLICĂ: Trageri cu muniție de război în poligonul Jandarmeriei Caraș-Severin
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 21:13

ATENȚIONARE PUBLICĂ: Trageri cu muniție de război în poligonul Jandarmeriei Caraș-Severin

ATENȚIONARE PUBLICĂ: Trageri cu muniție de război în poligonul Jandarmeriei Caraș-Severin. Accesul este interzis pentru oameni și animale....

ATENȚIONARE PUBLICĂ: Trageri cu muniție de război în poligonul Jandarmeriei Caraș-Severin
Reșița, orașul cu cele mai multe spații verzi din țară. Primăria caută voluntari pentru întreținere
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 18:35

Reșița, orașul cu cele mai multe spații verzi din țară. Primăria caută voluntari pentru întreținere

Reșița se clasează pe primul loc la nivel național în ceea ce privește suprafața de spații verzi. Potrivit datelor oficiale, 52% din...

Reșița, orașul cu cele mai multe spații verzi din țară. Primăria caută voluntari pentru întreținere
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 18:17

DSP Caraș-Severin încurajează vaccinarea antigripală și atrage atenția asupra riscurilor gripei sezoniere

Ziua mondială de prevenție a gripei este marcată, la nivel internațional, în data de 30 octombrie. Cu acest prilej, Direcția Județeană de...

DSP Caraș-Severin încurajează vaccinarea antigripală și atrage atenția asupra riscurilor gripei sezoniere
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 15:36

Vila Elisabeta din Băile Herculane nu intră în patrimoniul Consiliului Județean Caraș-Severin

Vila Elisabeta, unul dintre cele mai valoroase monumente istorice din Băile Herculane, nu va intra în patrimoniul Consiliului Județean...

Vila Elisabeta din Băile Herculane nu intră în patrimoniul Consiliului Județean Caraș-Severin
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 13:44

Piața muncii din Caraș-Severin: șomaj în scădere ușoară, dar provocări reale pentru vârstnici și mediul rural

Rata șomajului în Caraș-Severin s-a menținut la 3,59% în luna septembrie 2025, potrivit datelor Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de...

Piața muncii din Caraș-Severin: șomaj în scădere ușoară, dar provocări reale pentru vârstnici și mediul rural
Actualitate joi, 30 octombrie 2025, 13:42

Ajutorul de încălzire la Reșița: sute de cereri în această lună

Direcția de Asistență Socială Reșița a început încă din 1 octombrie acțiunea de preluare a cererilor pentru ajutorul de încălzire a...

Ajutorul de încălzire la Reșița: sute de cereri în această lună