Ascultă Radio România Reșița Live

Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

Rador

Articol editat de Alin Datcu, 21 august 2018, 11:45 / actualizat: 22 august 2018, 9:52

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

Rador

Primăria Reșița caută soluții de finanțare pentru reconversia patrimoniului industrial preluat recent: Vila Veche şi Vila Roşie
Actualitate joi, 18 septembrie 2025, 10:00

Primăria Reșița caută soluții de finanțare pentru reconversia patrimoniului industrial preluat recent: Vila Veche şi Vila Roşie

Primăria Reșița caută în prezent surse de finanțare pentru a da o nouă funcționalitate celor două clădiri istorice achiziționate de la...

Primăria Reșița caută soluții de finanțare pentru reconversia patrimoniului industrial preluat recent: Vila Veche şi Vila Roşie
Lucrările la Podul de Fier din Lugoj, din nou blocate
Actualitate joi, 18 septembrie 2025, 06:36

Lucrările la Podul de Fier din Lugoj, din nou blocate

Municipiul Lugoj se confruntă cu probleme majore de infrastructură. După ce un pod s-a prăbușit recent, lucrările de reabilitare la Podul de...

Lucrările la Podul de Fier din Lugoj, din nou blocate
Primăria Timișoara înființează „Atelierul de Proiectare” pentru reducerea cheltuielilor publice și eficientizarea investițiilor
Actualitate joi, 18 septembrie 2025, 06:23

Primăria Timișoara înființează „Atelierul de Proiectare” pentru reducerea cheltuielilor publice și eficientizarea investițiilor

Primăria Municipiului Timișoara lansează un nou proiect administrativ: înființarea societății „Atelierul de Proiectare Timișoara S.R.L.”,...

Primăria Timișoara înființează „Atelierul de Proiectare” pentru reducerea cheltuielilor publice și eficientizarea investițiilor
Timișoara celebrează Ziua Limbii Române prin „Marea Dictare” – concurs scris de mână cu premii atractive
Actualitate joi, 18 septembrie 2025, 05:42

Timișoara celebrează Ziua Limbii Române prin „Marea Dictare” – concurs scris de mână cu premii atractive

Timișoara va găzdui sâmbătă, 21 septembrie 2025, de la ora 12.00, un eveniment dedicat limbii române: „Marea Dictare”. Concursul este...

Timișoara celebrează Ziua Limbii Române prin „Marea Dictare” – concurs scris de mână cu premii atractive
Actualitate miercuri, 17 septembrie 2025, 14:39

Școala Pittner din Reşiţa, nominalizată în finala Bienalei Naționale de Arhitectură din România

Școala Pittner, recent finalizată, a fost selectată pentru finala Bienalei Naționale de Arhitectură, eveniment de prestigiu care se...

Școala Pittner din Reşiţa, nominalizată în finala Bienalei Naționale de Arhitectură din România
Actualitate miercuri, 17 septembrie 2025, 14:30

Școala în ritm digital – Conferință dedicată educației conectate la viitor, organizată de CCD Caraș-Severin

Casa Corpului Didactic Caraș-Severin anunță organizarea conferinței „Școala în ritm digital – Educația conectată la viitor”, ce va avea...

Școala în ritm digital – Conferință dedicată educației conectate la viitor, organizată de CCD Caraș-Severin
Actualitate miercuri, 17 septembrie 2025, 14:27

Arad: Aproximativ 5700 de persoane au rămas fără asigurare medicală după 1 septembrie

Aproximativ 5.700 de persoane dintre cele 15.515 care erau coasigurate de familii au rămas fără asigurare medicală după 1 septembrie, însă...

Arad: Aproximativ 5700 de persoane au rămas fără asigurare medicală după 1 septembrie
Actualitate miercuri, 17 septembrie 2025, 13:07

Ziua Mondială a Siguranței Pacienților 2025: Centrul „Cristian Șerban” din Buziaș, solidar cu tinerii și copiii aflați în îngrijire

Pe 17 septembrie este marcată Ziua Mondială a Siguranței Pacienților, un eveniment dedicat conștientizării importanței îngrijirii medicale de...

Ziua Mondială a Siguranței Pacienților 2025: Centrul „Cristian Șerban” din Buziaș, solidar cu tinerii și copiii aflați în îngrijire