Transportatorii critică decizia Guvernului de a mări acciza la carburanţi, apreciind că se conturează o nouă etapă neagră pentru transporturile româneşti.

Federaţia Operatorilor Români de Transport, FORT, susţine că orice eurocent mai mult în preţul benzinei şi al motorinei va influenţa direct competitivitatea companiilor româneşti din transporturile rutiere.

FORT argumentează, într-un comunicat, că majorarea accizelor la carburanţi îi va determina pe foarte mulţi camionagii care au de făcut transporturi în străinătate să alimenteze după ce vor trece graniţa. Însă cei care fac doar transporturi interne vor fi nevoiţi să plătească sume importante în plus la fiecare plin de carburant.

Potrivit UNTRR, în România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care cinci miliarde de litri motorină și două miliarde de litri de benzină. Astfel, cei 38 de bani în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru de motorină și benzină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 3,16 miliarde, în condițiile în care se va menține nivelul consumului de motorină și benzină.

De asemenea, transportatorii atrag atenția că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali de pe teritoriul României s-ar putea reorienta în afara țării, lucru ce ar avea un „impact dezastruos asupra bugetului de stat”.

Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali (români și străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. De exemplu, un operator român care face transport internațional cu 200 de camioane și în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorina în România și 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puțin 500.000 litri de motorină în afara României și sub 100.000 litri de motorină în România”, conform sursei citate.

Reorientarea a 15% din carburantul alimentat în România anual spre alte țări va aduce pierderi bugetului statului, avertizează UNTRR.

Sursă: Rador