Canalul Bega va redeveni navigabil, aşa cum era el cunoscut înainte de 1958, când navigaţia pe canal în sectorul românesc a fost închisă.

Acest lucru va fi posibil prin proiectul cu impact transfrontalier „Repararea infrastructurii de navigație pe canalul Bega”, elaborat de Administraţia Bazinală de Apă Banat în parteneriat cu Consiliul Judeţean Timiş. Proiectul a primit finanţare din fondurile programului IPA (Interreg Cooperare Transfrontalieră România – Serbia). Atât partea română cât şi cea sârbească şi-au propus să dezvolte prin acest parteneriat infrastructura transportului de navigaţie.

Deoarece Canalul Bega Navigabil, amenajat cu aproape 250 ani în urmă, este din punct de vedere hidrotehnic o constructie cu amenajări tehnice deosebite şi, mai ales cu semnificaţie istorică, toate lucrările hidrotehnice pentru reabilitarea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român sunt în conformitate cu practicile și politicile naționale și europene și se încadrează în Strategia națională de management al riscului la inundații pe termen mediu și lung.

nh-sanmihaiu-roman-medium

Pe sectorul românesc, obiectivul principal al proiectului este refacerea nodului hidrotehnic Sânmihaiu Român, dar pentru întreţinerea Canalului Bega în vederea navigabilităţii se vor achiziţiona o dragă și două barje; pentru asigurarea în condiţii optime a navigabilităţii se va asigura semnalizarea canalului navigabil şi se va efectua şi un studiu de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.

Pe sectorul sârbesc se va urmări repararea nodurilor hidrotehnice Srpski Itebej și Klek, achiziția unei drage, construcția unei piste de biciclete şi realizarea studiului de fezabilitate pentru realizarea punctului de trecere a frontierei.

Proiectul are o valoare totală de 13.877.987 euro (TVA inclus), din care părţii române îi revine 6.929.795 euro, restul fiind accesat de către partenerii din Serbia (VDP Vode Vojvodine si Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Administrație Regională). Finanţarea este nerambursabilă.