Creştinii ortodocşi şi greco-catolici au intrat de astăzi în Postul Paştelui. Acesta durează şapte săptămâni şi este cel mai sever dintre posturile de peste an. Regulile bisericeşti au stabilit ca zilele rânduite pentru ajunare, adică abţinerea totală de la mâncare şi băutură, sunt lunea şi marţea din prima săptămâna a postului, iar în ultima săptămâna a postului, numită şi a Patimilor, se ajunează luni, marţi, miercuri, vineri şi sâmbătă.

Citeşte şi: Creştinii ortodocşi şi greco-catolici au intrat în postul Paştilor

În aceste zile creştinii pot consuma, seara, doar pâine şi apă. Oamenii au început deja să respecte aceste reguli, dacă unii au ţinut astăzi post negru, alţii au mâncat doar fără carne. Pentru bolnavii cronici postul negru nu este indicat pentru că cei care nu manâncă corect pot avea dureri de inimă, a precizat medicul cardiolog Nicolae Preda.

Şi medicii nutriţionişti avertizează persoanele care suferă de afecţiuni cronice să nu ţină posţ deoarece acesta le poate agrava starea de sănătate. Persoanele care ştiu că nu au probleme de sănătate pot ţine posţ dar cu măsură. În această perioadă, organismul este privat de proteinele animale, care au un rol important pentru organism. Tocmai din acest motiv, proteinele vegetale sunt indicate în post. Cele mai bune proteine vegetale se gasesc în ciuperci şi soia.

„Carnea poate fi înlocuită cu soia şi cu ciuperci. Nevoia de glucide o luăm din pâine. Din păcate, lactatele nu pot fi înlocuite. Celor care doresc să ţină posţ le recomand ca doar miercurea şi vinerea să nu manânce proteine şi lactate, în celelalte zile din săptămâna ar fi indicat să consume ouă, brânză şi lapte“, a precizat medicul nutriţionist.

Medicii spun că cele mai importante legume care pot fi consumate sunt ridichile, sfecla, ştevia, spanacul, loboda, precum şi ceapa verde, salata şi tot ceea ce se găseşte în aceasta perioadă de început de primăvară. Postul nu este indicat copiilor cu vârste sub 16 ani, deoarece organismul acestora poate suferi dezechilibre nutriţionale.

(Daiana Roşca)