Ascultă Radio România Reșița Live

Publicitate în Metaverse – Când ceva este gratuit… Tu ești produsul!

Doresc să încep acest articol al rubricii „Tehnologia la zi” cu o expresie destul de veche, dar cel mai recent folosită de Yuval Noah Harari, autorul cărților de succes internațional „Sapiens, Scurta istorie a omenirii” și „Homo Deus, Scurta istorie a viitorului”, și anume că – Atunci când ceva este gratuit… Tu ești produsul!

Publicitate în Metaverse – Când ceva este gratuit… Tu ești produsul!

Articol editat de Ovidiu Babolea, 23 ianuarie 2022, 15:23 / actualizat: 23 ianuarie 2022, 20:36

Situație care, sper că nu mai miră pe nimeni, atâta timp cât, navigând pe tot felul de site-uri și platforme de social media, observăm reclame care sunt reprezentate fie de căutări anterioare, fie de interese subtile ale noastre, ale utilizatorilor.

Spionaj aprobat de spionat

Iar asta, privită de la distanță pare o idee bună… să ți se ofere ce vrei… Dar în afară de faptul că limitează accesul și către alte produse publicitare, ceea ce, din nou, de la distanță nu pare atât de rău, pentru ca platformele online să știe care sunt punctele tale de interes, presupune și puțin … să-i zicem, spionaj aprobat chiar de utilizator de multe ori, prin acceptul dat pentru Privacy & Cookies, acel pop-up care apare pe aproape toate site-urile și prin care, pe scurt, suntem de acord să devenim studiu de caz pentru diversitatea de producători și plasatori de publicitate.

Cea mai mare problemă este că, de foarte multe ori, dacă nu acceptăm acel Privacy & Cookies ne este restricționat accesul spre site-ul, ori platforma respectivă. Iar aici apare, sa-i zicem, abuzul. Practică de care Facebook, respectiv Meta, mai nou, nu este străin.

Reclame pentru fiecare

Cu toate acestea Meta lucrează la un nou tip de publicitate, disponibilă în controversatul Metaverse. Astfel că, Facebook plănuiește să colecteze informații biometrice, cum ar fi pozițiile corpului și mișcarea pupilelor, și să le folosească pentru a vinde reclame virtuale.

Documentele, văzute pentru prima dată de Financial Times, oferă o perspectivă suplimentară asupra modului în care compania intenționează să monetizeze metaversul.

Viziunea ilustrată în zecile de brevete include o experiență de realitate virtuală extrem de realistă, plină de avatare cu aspect uman, mișcările acestora fiind dictate de urmărirea mișcărilor faciale și corporale ale utilizatorului prin diferite echipamente portabile.

Gadget-uri speciale pentru Metaverse

Tehnologia patentată include un „sistem de senzori magnetici” purtat în jurul trunchiului, de exemplu, și un analizor foto care poate recrea texturile pielii.

Aceste tehnologii, nu numai că ar face experiențele virtuale mai realiste, dar ar ajuta și compania să vândă produse utilizatorilor sau, mai corect spus, să-și vândă utilizatorii, celor care plasează produse în Metavers.

Viitorul a început deja

De exemplu: Meta ar putea folosi date, precum mișcările ochilor utilizatorilor, pentru a vedea ce produse captează atenția cel mai mult, ori în procesul de recreere a texturilor pielii, prin analizatorii foto de pe dispozitive, să constate că nu ai pielea suficient de hidratată și să îți recomande, prin plasarea de produse, o cremă hidratantă.

Publicitatea adaptată în acest mod ar aduce cu sine o serie de probleme etice și de reglementare. Dar, s-ar putea dovedi, de asemenea, incredibil de profitabil. Pentru ei, nu pentru noi.

Și toate acesta într-un viitor care a început deja… o realitate, pare desprinsă din filmul Minority Report, pe care este musai să-l vedeți ca să înțelegeți și mai bine despre ce vorbim aici.

sursa foto: gadgetstouse.com

Etichete:
Ochelarii inteligenți AI: sfârșitul smartphone-urilor așa cum le știm?
Tehnologie sâmbătă, 20 septembrie 2025, 10:14

Ochelarii inteligenți AI: sfârșitul smartphone-urilor așa cum le știm?

Dacă te uiți în jur o să vezi aceeași scenă: oameni cu ochii în telefon. Fie că răspund la mesaje, caută o adresă sau pur și simplu...

Ochelarii inteligenți AI: sfârșitul smartphone-urilor așa cum le știm?
OpenAI publică primul studiu amplu despre modul în care oamenii folosesc ChatGPT în viaţa de zi cu zi
Tehnologie joi, 18 septembrie 2025, 11:00

OpenAI publică primul studiu amplu despre modul în care oamenii folosesc ChatGPT în viaţa de zi cu zi

OpenAI a lansat marți, împreună cu cercetători internaționali, primul studiu de referință care analizează modul în care utilizatorii...

OpenAI publică primul studiu amplu despre modul în care oamenii folosesc ChatGPT în viaţa de zi cu zi
Unde imaginația întâlnește inovația
Tehnologie duminică, 14 septembrie 2025, 11:14

Unde imaginația întâlnește inovația

Imaginează-ți că urci într-un taxi, îi spui unde vrei să ajungi… și în locul șoferului, la volan nu e nimeni. Doar tu, un ecran și o...

Unde imaginația întâlnește inovația
5G: Internetul viitorului, acum
Tehnologie sâmbătă, 13 septembrie 2025, 10:39

5G: Internetul viitorului, acum

Tehnologia 5G nu mai este doar un concept din filme SF, ci o realitate care începe să ne schimbe modul în care trăim, muncim și ne distrăm....

5G: Internetul viitorului, acum
Tehnologie duminică, 24 august 2025, 06:52

Google întărește protecția antifurt pe Android: Identity Check devine mai strict

Google extinde funcționalitatea Identity Check pe Android, oferind utilizatorilor un nivel suplimentar de securitate împotriva furtului de...

Google întărește protecția antifurt pe Android: Identity Check devine mai strict
Tehnologie sâmbătă, 23 august 2025, 06:56

Ce este un malware?

Malware-ul (software rău intenționat) este un termen general pentru programe informatice care sunt concepute să afecteze, să perturbe sau să...

Ce este un malware?
Tehnologie sâmbătă, 26 iulie 2025, 12:09

Jocul video „Ace of Hearts” – o platformă inovatoare pentru sănătatea mintală a tinerilor

Un nou joc video denumit „Ace of Hearts” oferă sprijin tinerilor care se confruntă cu traume din copilărie, aducând în prim-plan sănătatea...

Jocul video „Ace of Hearts” – o platformă inovatoare pentru sănătatea mintală a tinerilor
Tehnologie duminică, 20 iulie 2025, 08:22

WhatsApp pregăteşte o nouă funcţie de AI

Cea mai populară aplicaţie de comunicare din lume testează o funcţie care va rezuma mesajele necitite din mai multe conversaţii într-o singură...

WhatsApp pregăteşte o nouă funcţie de AI