Dacă începutul vieţii industriale în Valea Bârzavei a fost consacrat sectorului metalurgic, treptat s-a constituit şi s-a dezvoltat cel al construcţiilor de maşini, ajungând ca în ultimul sfert al secolului al XIX-lea, acesta să devină preponderent în Reşiţa, vechi centru industrial din sud-vestul României.

UCM Reşiţa, continuatoarea activităţii sectorului de construcţii de maşini din complexul industrial, aşa cum este cunoscut astăzi, este rezultatul a mulţi ani de experienţă în fabricarea de maşini, în transporturi, energie, industrie metalurgică şi chimică. Uzina a acumulat în timp, o cultură aparte şi a ajuns la o reputaţie deosebită bazată pe tradiţie, competenţă şi calitate.

Ce însă puţini cunosc este faptul că una din cele mai mari maşini-unelte din România, un strung carusel cu masa rotativă de 16 metri în diametru pe care se prelucrau turbinele pentru hidrocentralele şi termocentralele electrice din ţară şi cele construite la Reşiţa pentru întregul mapamond se află încă în funcţiune în societatea din municipiul de pe Bârzava şi care cu o bună mentenanţă şi o iscusită deservire va mai face multă treabă pentru sectorul industrial al ţării şi al lumii, chiar aşa de greu încercat cum este el astăzi.

De la dr. ing. Iulian Georgevici am aflat istoria nevăzută a utilajului uriaş din secţia Mecanică grea a Uzinei Constructoare de Maşini din Reşiţa:

Iulian Georgevici

Întreaga poveste a „colosului de fier” o puteţi afla sâmbătă, 28 mai în emisiunea “Oameni şi Locuri”, doar aici pe 105.6 FM, de la 15:15!

Amintim că, strungul carusel este destinat prelucrării pieselor de mari dimensiuni fixate pe un platou orizontal. Strungurile carusel au arborele principal dispus vertical, iar platoul se rotește în plan orizontal, ceea ce facilitează montarea pieselor voluminoase și grele, dificil de fixat în strungurile orizontale. În general sunt strunguri de mari dimensiuni, diametrul platoului fiind între 1 metru și 16 metri.

Sursa foto strung carusel: Petre Dalea