Noul program de guvernare: modificări majore în fiscalitate, taxe și administrație
Noul program de guvernare Bolojan prevede modificări majore în fiscalitate, taxe și administrație.

Articol editat de Casandra Silitra, 23 iunie 2025, 14:13
Coaliția formată din PSD, PNL, USR, UDMR și grupul minorităților naționale a agreat un nou program de guvernare care aduce schimbări semnificative în domeniul fiscal, în administrația publică și în modul de taxare a veniturilor individuale și corporative. Documentul, publicat pe site-ul Senatului României, conturează direcțiile viitoarelor politici economice și sociale, cu impact direct asupra populației și mediului de afaceri.
Două cote de TVA: 9% și 19%
Conform informațiilor apărute în spațiul public, programul prevede introducerea a două cote de TVA:
- TVA de 9% pentru:
- Alimente
- Medicamente
- Energie
- Lemn de foc
- TVA de 19% pentru toate celelalte produse și servicii.
Această măsură are scopul de a menține prețurile accesibile pentru produsele esențiale, dar și de a simplifica sistemul fiscal.
Alte măsuri fiscale majore
Creșterea accizelor
Accizele vor fi majorate, însă valorile exacte nu au fost încă specificate în documentul oficial.
Impozitul pe dividende
Se prevede o creștere a impozitului pe dividende, fără menționarea unui nou procent clar.
Taxe noi și extinderi fiscale:
- Taxa de rovignetă va crește.
- Jocurile de noroc, pariurile și tranzacțiile bancare asociate vor fi supuse unei taxări suplimentare.
- Veniturile din criptomonede și din bursă vor fi taxate.
- Închirierile pe termen scurt (Airbnb, Booking etc.) vor intra în sfera fiscalizării.
- Veniturile de pe platformele social media (Facebook, TikTok, YouTube) vor fi taxate, marcând o premieră în fiscalitatea digitală din România.
Reforma administrației publice: reduceri și reorganizări
Programul vizează o reducere cu 20% a cheltuielilor salariale în administrația publică centrală față de anul 2024, alături de:
- Reducerea cu 20% a numărului de angajați din administrația centrală.
- Desființarea funcției de viceprimar în localitățile cu mai puțin de 1.500 de locuitori (începând cu 1 ianuarie).
- Normarea poliției locale la 1.500 de locuitori și integrarea/coordonarea acesteia cu Poliția Națională.
Reorganizarea ANAF, Antifraudă și Vamă
Instituții cheie precum ANAF, Direcția Antifraudă și Vama vor fi reorganizate în afara algoritmului politic, pentru a crește eficiența și independența operațională.
Se urmărește:
- Criminalizarea evaziunii fiscale
- Înăsprirea legislației privind executările silite
- Crearea unui parteneriat cu cetățenii pentru combaterea evaziunii fiscale
CASS pentru pensiile mari
O altă măsură importantă este impunerea contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru pensiile mari, fără un prag stabilit oficial. Totuși, declarațiile liderilor politici (Sorin Grindeanu și Kelemen Hunor) indică faptul că ar fi vizate pensii peste 4.000 de lei.
Lista măsurilor
PRINCIPIILE GENERALE PENTRU REFORMA STATULUI ȘI BUNA GUVERNARE
DIRECȚII DE ACȚIUNE
- Autoritate în actul de guvernare;
- Pachet legislativ care să permită reforma statului;
- Reforma administrației publice centrale: fuziuni, comasări, desființări;
- Corecția bugetară pe toate cheltuielile;
- Eliminarea privilegiilor;
- Toate partidele din coaliție participă la reforme;
- Performanță și responsabilitate în managementul public;
- Reforma administrației publice locale și descentralizare;
- Corectarea nedreptăților și inechităților;
- Respect și onestitate pentru cetățeni și companii.
CREȘTEREA VENITURILOR LA BUGETUL DE STAT ȘI COMBATEREA EVAZIUNII FISCALE
- ANAF, Antifraudă, VAMA plasate în afara algoritmului politic și supuse reorganizare, indicatorilor de performanță. Finalizarea digitalizării. Controale pe baza analizelor de risc;
- Înăsprirea legislației privind evaziunea fiscală și executării silite – criminalizarea evaziunii fiscale;
- Parteneriat cu cetățenii pentru combaterea evaziunii fiscale;
- Legea insolvenței modificată – înăsprirea regimului și evitarea insolvențelor în cascadă;
- Combatere evaziunii fiscale cu prioritate pe: domeniul petrolier, importul de legume și fructe, importuri în relația cu Asia (Portul Constanța, Vămi);
- Combaterea evaziunii fiscale în industria de servicii;
- Taxarea suplimentară a jocurilor de noroc, pariuri și a tranzacțiilor bancare asociate acestora. Descentralizarea autorizării și taxării către autoritățile locale;
- Taxarea câștigurilor din criptomonede și a celor de la bursă;
- Taxarea închirierii proprietăților pe termen scurt (AirB&B, Booking, platforme naționale, etc.);
- Taxarea veniturilor de pe platformele social media (Facebook, Tiktok, Youtube, etc);
- Eliminare facilităților de TVA la tranzacțiile imobiliare;
- Fiscalizarea obligatorie a tuturor activităților care beneficiază de programe de sprijin guvernamental;
- Analiză excepțiilor fiscale și corectarea acestora;
- Sediu fiscal în România pentru companiile din comerțul electronic, aerian;
- Taxarea profitului excesiv al băncilor pe o perioadă limitată;
- Reducerea deductibilității pentru categorii de cheltuieli care facilitează diminuarea profitului;– (ex cheltuieli de consultanță a companiilor mamă pentru sucursale, etc).
CONSOLIDARE FISCALĂ
- Ajustări de taxe
- Reașezare TVA la două cote;
- Creștere accize;
- Impunere CASS la pensiile marii;
- Creștere impozit pe dividende;
- Creșterea impozitului pe proprietate la persoane fizice (jalon PNRR) (corelare cu piața imobiliară);
- Taxare Ecologică (jalon PNRR);
- Taxa de rovignetă actualizată;
- Plafonarea pensiilor și salariilor
ANALIZA ȘI PRIORITIZAREA PROIECTELOR DE INVESTIȚII
- Prioritizarea programelor de investiții din bugetul național
- Introducerea cofinanțării APL-uri, în funcție de capacitatea financiară a acestora, pentru prioritizare investiții;
- Reevaluarea și prioritizarea programelor de investiții;
- Introducerea de indicatori pentru sustenabilitatea proiectelor ( ex: număr de locuitori, spor natural, număr de autorizații de construcție);
- Evaluarea utilizării proiectelor finalizate (ex. număr racordați la rețele de apă, canalizare, etc);
- Standarde de cost revizuite;
- Analiza schemelor de sprijin din fonduri guvernamentale;
- Restrângerea schemelor, cu excepția celor care cresc exporturi, scad importuri, și creează valoare adăugată (ex. procesarea produselor agricole, etc.);
- Evaluarea și eșalonarea proiectelor din programul Anghel Saligny.
REFORMA ADMINISTRAȚIEI LOCALE
- Măsuri 2025
- Politici publice administrative realizate pe baza datelor privind populația, conforme cu ultimul recensământ;
- Grile de salarizare naționale pentru UAT-urile care nu acoperă salariile din venituri proprii;
- Scheme de personal maximale;
- Stimularea performanței (ex. alocări funcție de grad de încasare impozite, responsabilizarea autorizații pentru a construi și stabili corect impozitele);
- Coordanarea și colaborarea eficientă între Poliția Locală și Poliția Națională;
- Creșterea capacității de încasare a impozitelor;
- Transferarea rețelelor de utilități publice neautorizate către operatorii regionali autorizați.
MODIFICAREA LEGISLAȚIEI GENERALE CARE SĂ PERMITĂ REFORME
- Revizuirea statutului funcționarilor publici și a celor parlamentari;
- Revizuirea Codului muncii;
- Dezvoltarea unui sistem de evaluare a funcționarilor, mai simplu și direct legat de indicatorii de performanță ai managmentului, respectiv cu impact direct în relația de muncă cu instituția;
- Dezvoltarea unui sistem mai simplu și mai eficient de evaluare periodică a indicatorilor de performanță pentru conducerile instituțiilor;
- Modificarea legii dialogului social;
- Revizuirea contractelor colective de muncă care prevăd drepturi exagerate.
RESTRUCTURARE COMPANIILOR DE STAT
- Consilii de supraveghere sau administrație formate din profesioniști;
- Reducere CA-urilor, comitetelor și consiliilor de supraveghere;
- Reduceri de personal acolo unde se justifică această măsură;
- Transparență (ex. CCM-uri, cheltuieli, bugete, etc.);
- Limitarea indemnizațiilor și a salarizării în raport cu responsabilitățile/indicatorii de performanță;
- Indicatori de performanță → demiteri pentru neîndeplinire;
- „Profiturile” companiilor vor fi virate la bugetul de stat;
- Reducerea subvențiilor și creșterea eficienței;
- Auditarea activelor;
- Închiderea companiilor de stat care au pierderi cronice (ex: cifra de afaceri care nu crește cu inflația, capital propriu negativ etc);
- Listarea la bursă a mai multor companii de stat.
REFORMA AUTORITĂȚILOR AUTOFINANȚATE
- Reformarea ANCOM, ASF, etc.
- Modificarea legilor de funcționare;
- Limitarea salarizării;
- Reducerea personalului suport;
- Economiile acestora vor fi colectate la buget sau lăsate în piață;
REFORMA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE CENTRALE
- Simplificare, debirocratizare, descentralizare, digitalizare (ex. crearea unui departament digital, în subordinea primului ministru, care să coordoneze toate eforturile, să decidă și să aplice măsuri de standardizare pentru baze de date și soluții digitale, dedicate administrației centrale);
- Calculul corect al personalului și reducerea acestuia acolo unde se impune;
- Reducerea sporurilor și stimulentelor exagerate;
- Salarizare unitară în sistemul public prin eliminarea exceselor;
- Eficiență în educație. Normă didactică mărită și redimensionarea burselor concomitent cu creșterea perfomanței.
PERFORMANȚĂ MAI BUNĂ ÎN SĂNĂTATE
- Creșterea performanței spitalelor
- Reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă;
- Plata în funcție de performanță pentru medici;
- Reducerea sporurilor la personalul din spitalele cu datorii;
- Numirea șefilor de secții de către manageri, nu de către universități. Contracte de performanță;
- Consorții de spitale și achiziții comune pentru materiale primare;
- Creșterea bazei de plătitori la Casa de Asigurări și eliminarea excepțiilor;
- Descurajarea acordării de concedii medicale fictive;
- Creșterea cu 20% a bazei de contribuabili a CASS, prin eliminarea excepțiilor și prin aplicarea CASS la pensiile mari;
- Creșterea cu peste 15% prin aplicarea CASS la pensiile mari;
- Creșterea ponderii medicamentelor generice și respectarea ghidurilor de tratament;
- Folosirea eficientă a bugetelor CNAS
- Reducerea centrelor de permanență din mediul urban;
- Sistemele private de sănătate care vor dori contract cu CNAS vor avea obligația ca minim 80% din personalul angajat să fie angajați cu normă întreagă.
- Rezidenții în sistem privat vor fi plătiți parțial de unitatea medicală;
- Desfacerea contractului de muncă pentru personalul medical care desfășoară, în timpul programului de lucru din sistemul public, activități medicale în alte unități sanitare;
- Convertirea unităților sanitare cu grad redus de ocupare și servicii medicale ineficiente în ambulatorii sau spitale de recuperare și paleație.
MAI MULȚI ANGAJAȚI ÎN ECONOMIE
- Descurajarea nemuncii și creșterea numărului de oameni care muncesc
- Reducere perioadei de șomaj;
- Reglementarea acordării concediilor medicale;
- Sancționarea drastică pentru medicii care acordă concedii medicale fictive sau nejustificate;
- Stoparea creșterii exagerate a numărului de persoane care beneficiază de ajutor de handicap;
- Ajutoare sociale doar acolo unde nu există locuri de muncă;
- Eliminarea excepțiilor în vederea pensionării anticipate.
RESURSE NATURALE VALORIFICATE MAI BINE
- Analiza și stabilirea corectă a redevențelor;
- Creșterea capacității de control a ANRM.
REFORMA PENSIILOR SPECIALE
- Creșterea vârstei de pensionare a magistraților la 65 de ani;
- Legi de salarizare noi care să prevină procesele și calculul incorect al salariilor;
- Sentințe unitare și criterii de performanță în justiție;
- Limitarea câștigurilor din pensiile necontributive;
- Reclasificarea personalului din instituții în vederea calculului vârstei de pensionare.
Programul de guvernare, în forma trimisă la Senat, poate fi consultat AICI