Ascultă Radio România Reșița Live

CCR a declarat neconstituţionale mai multe modificări aduse Codului Penal

Comunicat Curtea Constituțională:

„În ziua de 25 octombrie 2018, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.a) teza întâi din Constituție și al art.11 alin.(1) lit.A.a) și art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a luat în dezbatere, în cadrul controlului anterior promulgării, următoarele obiecții de neconstituționalitate:

I. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată de un număr de 110 deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, Grupului parlamentar al Partidului Mișcarea Populară, Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și deputați neafiliați.

II. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum și a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție, constituită în Secții Unite.

III. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată Președintele României.

Constatând identitatea de obiect al acestor trei sesizări, Curtea Constituţională a dispus conexarea cauzelor.

CCR a declarat neconstituţionale mai multe modificări aduse Codului Penal

Articol editat de Radio Resita, 25 octombrie 2018, 19:08

Judecătorii CCR au declarat neconstituționale, printre altele, modificările aduse infracțiunii de abuz în serviciu (art. 297), pentru care Liviu Dragnea a fost condamnat, în primă instanță, la 3 ani și jumătate de închisoare cu executare.

Abuzul în serviciu fusese modificat printr-un amendament al PSD, care a preluat o propunere venită de la Ministerul Justiției, și care prevede că infracţiunea se pedepseşte dacă prejudiciul este mai mare decât salariul minim brut pe economie – 1.900 de lei, și numai în situația în care funcționarul a avut un beneficiu direct, el sau rudele sale cele mai apropiate.

Comunicat Curtea Constituțională:

„În ziua de 25 octombrie 2018, Plenul Curții Constituționale, învestit în temeiul art.146 lit.a) teza întâi din Constituție și al art.11 alin.(1) lit.A.a) și art.15 din Legea nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, a luat în dezbatere, în cadrul controlului anterior promulgării, următoarele obiecții de neconstituționalitate:

I. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată de un număr de 110 deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, Grupului parlamentar al Partidului Mișcarea Populară, Grupului parlamentar al Uniunii Salvați România și deputați neafiliați.

II. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum și a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție, constituită în Secții Unite.

III. Obiecția de neconstituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum si a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție, obiecție formulată Președintele României.

Constatând identitatea de obiect al acestor trei sesizări, Curtea Constituţională a dispus conexarea cauzelor.

În urma deliberărilor, Curtea Constituțională:

Cu unanimitate de voturi,

1. A admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.2 [cu referire la art.5 alin.(11)-(14)], pct.4 [cu referire la art.17 lit.a)], pct.5 [cu referire la art.35 alin.(1) fraza a doua], pct.14 [cu referire la art.75 alin.(2) lit.d)], pct.17 [cu referire la abrogarea art.91 alin.(1) lit.c)], pct.20 [cu referire la art.96 alin.(4)], pct.21 [cu referire la art.100 alin.(1) lit.d)], pct.22 [cu referire la art.1121 alin.(2) lit.b) sintagma „probele administrate”], pct.23 [cu referire la art.1121 alin.(21) sintagma „probe certe, dincolo de orice îndoială”], pct.24 [cu referire la art.1121 alin.(3) sintagmele „dacă acesta a cunoscut că scopul transferului este evitarea confiscării” şi „probe certe, dincolo de orice îndoială”], pct.27 [cu referire la art.155 alin.(2)], pct.29 [cu referire la art.173 alin.(2)-(5)], pct.30 [cu referire la abrogarea art.175 alin.(2)], pct.31 [cu referire la art.177 alin.(1) lit.b) sintagma „fostul soţ” și lit.c) sintagma „au convieţuit”], pct.32 [cu referire la art.1871], pct.33 [cu referire la art.189 alin.(1) lit.i)], pct.40 [cu referire la art.269 alin.(4) lit.b)], pct.41 [cu referire la art.273 alin.(4)], pct.42 [cu referire la art.277 alin.(3) teza a doua cuvântul „pedeapsă”], pct.43 [cu referire la art.277 alin.(31)], pct.49 [cu referire la art.295 alin.(3)], pct.51 [cu referire la art.297 alin.(3)], pct.62 [cu referire la art.367 alin.(6) în privința trimiterii la Codul de procedură penală] și art.II [cu referire la sintagma „probe certe”] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie sunt neconstituţionale.

2. A respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispozițiile art.I pct.15 [cu referire la art.75 alin.(3)], pct.22 [cu referire la art.1121 alin.(2) lit.a)], pct.38 [cu referire la art.257 alin.(4)], pct.39 [cu referire la art.269 alin.(3)] și pct.40 [cu referire la art.269 alin.(5)] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.

Cu majoritate de voturi,

1. A admis obiecţia de neconstituţionalitate formulată şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.6 [cu referire la art.39 alin.(1) lit.b) şi lit.e), cu trimitere la lit.b)], pct.10 [cu referire la art.64 alin.(1)], pct.11 [cu referire la abrogarea art.64 alin.(6)], pct.28 [cu referire la art.1591 sintagma „până la pronunţarea unei hotărâri definitive”], pct.40 [cu referire la art.269 alin.(4) lit.c) şi (6)], pct.47 [cu referire la art.291 alin.(1)] și pct.50 [cu referire la art.297 alin.(1)] din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie sunt neconstituţionale.

2. A respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate formulată şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.6 [cu referire la art.39 alin.(1) lit.c) şi lit.e), cu trimitere la lit.c)], pct.13 [cu referire la art.75 alin.(1) lit.d)], pct.21 [cu referire la art.100 alin.(1) lit.a)-c) şi alin.(2)-(6)], pct.22 [cu referire la art.1121 alin.(1) sintagma „probelor administrate”], pct.26 [cu referire la art.154 alin.(1) lit.b) şi c)], pct.27 [cu referire la art.155 alin.(3)], pct.40 [cu referire la art.269 alin.(4) lit.a)], pct.42 [cu referire la art.277 alin.(1), (2) și alin.(3) teza întâi], pct.43 [cu referire la art.277 alin.(32)], pct.46 [cu referire la art.290 alin.(3)], pct.52 [cu referire la abrogarea art.298], pct.53 [cu referire la art.308 alin.(3) şi (4)], pct.54 [cu referire la art.309] şi art.III din Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal, precum şi a Legii nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, precum și legea, în ansamblul său, sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.

Decizia este definitivă și general obligatorie și se comunică Președintelui României, președinților celor două Camere ale Parlamentului și prim-ministrului”.

Printre cele mai controversate modificări aduse se numără redefinirea infracțiunii de abuz în serviciu, posibilitatea eliberării condiţionate dacă s-a executat o jumătate din pedeapsă, în loc de două treimi, în cazul în care pedeapsa cu închisoarea este mai mică de zece ani, abrogarea articolului privind neglijenţa în serviciu, reducerea pedepselor la jumătate, dacă se achită prejudiciul și altele. 

Comisia de la Veneția a criticat în opinia emisă pe 19 octombrie modificările aduse Codului Penal și Codului de Procedură Penală despre care a spus că ,,slăbesc funcționarea eficientă a sistemului judiciar”. A recomandat autorităților române să repună toate amendamentele într-o dezbatere reală și punctual renunțarea la modificările aduse în Codul Penal infracțiunilor de abuz în serviciu, dare de mită, trafic de influență și delapidare.

Amintim că proiectul de modificare a Codului penal a fost adoptat în ciuda protestelor magistraților în sesiunea extraordinară a Parlamentului din 4 iulie, de către plenul Camerei Deputaţilor, în calitate de for decizional, cu 167 de voturi „pentru”, 97 de voturi „împotrivă” şi 19 abţineri. Erau necesare 165 de voturi favorabile.

După votul din Parlament, New York Times a scris că modificările au fost aduse ,,neobișnuit de rapid în România, cu implicații în cazul lui Liviu Dragnea, condamnat pentru abuz în serviciu”. (Biziday)

Etichete:
CSAT 30 iunie 2025: Prima ședință prezidată de Nicușor Dan
Naţional luni, 30 iunie 2025, 10:06

CSAT 30 iunie 2025: Prima ședință prezidată de Nicușor Dan

CSAT se reuneşte luni, 30 iunie 2025. Este prima ședință prezidată de Nicușor Dan. Președintele României, Nicușor Dan, a convocat pentru 30...

CSAT 30 iunie 2025: Prima ședință prezidată de Nicușor Dan
Peste 490.000 de români își sărbătoresc onomastica de Sfinții Apostoli Petru și Pavel
Naţional duminică, 29 iunie 2025, 11:21

Peste 490.000 de români își sărbătoresc onomastica de Sfinții Apostoli Petru și Pavel

492.108 români își sărbătoresc onomastica pe 29 iunie, de Sfinții Apostoli Petru și Pavel, conform datelor furnizate de Direcția Generală...

Peste 490.000 de români își sărbătoresc onomastica de Sfinții Apostoli Petru și Pavel
29 iunie – Ziua lucrătorilor din penitenciarele din România
Naţional duminică, 29 iunie 2025, 10:30

29 iunie – Ziua lucrătorilor din penitenciarele din România

În fiecare an, la 29 iunie, Administrația Națională a Penitenciarelor marchează Ziua lucrătorilor din penitenciarele din România, sub...

29 iunie – Ziua lucrătorilor din penitenciarele din România
Bolojan: Pachetul de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar îl vom anunța săptămâna viitoare
Naţional vineri, 27 iunie 2025, 17:06

Bolojan: Pachetul de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar îl vom anunța săptămâna viitoare

Premierul Ilie Bolojan anunță măsuri urgente pentru reducerea deficitului bugetar de 30 de miliarde de euro. Strategia guvernului vizează...

Bolojan: Pachetul de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar îl vom anunța săptămâna viitoare
Naţional vineri, 27 iunie 2025, 10:19

Protest al studenților și elevilor în fața Ministerului Educației: „Nu tăiați bursele!”

Zeci de studenți și elevi s-au adunat vineri, 27 iunie, în fața Ministerului Educației și Cercetării pentru a protesta împotriva intenției...

Protest al studenților și elevilor în fața Ministerului Educației: „Nu tăiați bursele!”
Naţional vineri, 27 iunie 2025, 08:03

Direcția Generală Anticorupție va fi reorganizată teritorial, în urma deciziei ÎCCJ. MAI anunță noi măsuri pentru eficientizarea activității anticorupție

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a anunțat joi, printr-un comunicat oficial transmis AGERPRES, că Direcția Generală Anticorupție (DGA) va fi...

Direcția Generală Anticorupție va fi reorganizată teritorial, în urma deciziei ÎCCJ. MAI anunță noi măsuri pentru eficientizarea activității anticorupție
Naţional vineri, 27 iunie 2025, 07:58

Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază, prelungită până la 30 septembrie 2025. Lista completă a produselor vizate

Guvernul intenționează să prelungească măsura privind plafonarea adaosului comercial pentru alimentele de bază până la data de 30 septembrie...

Plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază, prelungită până la 30 septembrie 2025. Lista completă a produselor vizate
Naţional vineri, 27 iunie 2025, 07:03

Tichet electronic de energie de 50 lei/lună pentru persoanele vulnerabile (proiect)

Începând cu 1 iulie 2025, persoanele vulnerabile din România ar putea beneficia de un tichet electronic de energie în valoare de 50 lei/lună,...

Tichet electronic de energie de 50 lei/lună pentru persoanele vulnerabile (proiect)