Ascultă Radio România Reșița Live

Lupta pentru o definiție: Ce este cu adevărat teatrul radiofonic? TNR solicită UNITER invalidarea nominalizărilor la categoria „Teatru radiofonic”

„Niciodată, în toată istoria sa de 100 de ani, și nicăieri în lume, teatrul radiofonic nu a fost echivalat cu o simplă citire pe roluri a unui text dramatic, fie ea și făcută la microfonul unui post de radio”, atrage atenția TNR într-un comunicat.

Lupta pentru o definiție: Ce este cu adevărat teatrul radiofonic? TNR solicită UNITER invalidarea nominalizărilor la categoria „Teatru radiofonic”

Articol editat de Anca Bălălău, 11 martie 2024, 23:24 / actualizat: 12 martie 2024, 15:53

La categoria „Teatru radiofonic”, lista include trei spectacole-lectură, „fapt care încalcă cea mai elementară definiție a acestui gen. Este motivul pentru care solicităm invalidarea acestor nominalizări”, transmite Teatrul Național Radiofonic într-o scrisoare deschisă.

În cadrul unei ediții speciale dedicată teatrului radiofonic, Anca Bica Bălălău a aflat părerea actorilor și regizorilor pentru care adevăratul teatru radiofonic înseamnă sute de ore de muncă și zeci de repetiții pentru ca undele radio să se transforme într-o scenă.

Attila Vizauer, redactorul-șef al Redacției Teatru din cadrul Radio România

Apăr un gen artistic, teatrul radiofonic, adică o creație artistică pură auditivă. E o transpunere pur acustică a unei narațiuni dramatizate care în afară de dialog, de replici ale personajelor, conține muzică, efecte sonore. Ascultătorul este provocat să-și imagineze personajele, povestea și spațiul în care se desfășoară această poveste. Personajele nu sunt numai actorii, sunt toate celelalte elemente sonore implicate în această creație, efectul de imersiune totală pe care îl poate produce un spectacol radiofonic bine făcut depinde de coexistența tuturor acestor componente.

Olga Delia Mateescu, una dintre cele mai iubite actrițe ale României, a jucat în 100 de piese de teatru și de filme, a scris şi regizat piese de teatru, a scris volume de teatru şi proză scurtă, a avut participări la producţii radiofonice.

Nu sunt de acord cu această idee de a premia spectacole lectură, nici măcar spectacole lectură vizuale, darămite radiofonice. Este o confuzie! Nu tot ce se aude la radio este spectacol radiofonic. Pentru o piesă se lucrează, se decupează, se gândește o atmosferă. Există relațiile care se subînțeleg audibile, e foarte important lucrul ăsta. Deci e un gen aparte care este gândit ca atare. Da, poți să dai premii pentru un spectacol radiofonic, dar faci diferența!

Cele dintâi spectacole radiofonice sunt legate și de actorul din Generaţia de Diamant a scenei româneşti, iubit şi admirat deopotrivă de spectatorii din sălile de teatru, dar şi de cinefili, pedagog pasionat şi dedicat, Virgil Ogăşanu.

Mă bucur că dl. Attila Vizauer a a sesizat acest lucru. A pus piciorul în prag și e bine că a făcut acest lucru pentru că nu trebuie să mai amestecăm lucrurile. Trebuie foarte bine delimitat pentru că în general lucrurile au început să se cam amestece. E bine că a pus piciorul în prag! Eu mă mir că președintele UNITER nu a avut și el un cuvânt de spus. E o tăcere așa ciudată pentru că această organizație teatrală are niște oameni deosebiți în conducere, în senatul UNITER și așa mai departe. Mă mir că ei nu au sesizat, n-au fost atenți probabil. Și tot ei au această obligație de a clarifica lucrurile și de a găsi un premiu, o atenție, sub o altă formă. Cred că e o scăpare! În special așteptăm o reacție din partea președintelui UNITER.

András Istvan Demeter a câştigat în 1993 primul concurs de proiecte de management organizat în România pentru ocuparea unui post de director de teatru. A studiat management cultural în Dijon, Franţa şi este licenţiat în drept la Timişoara.A fost preşedinte-director general al Societăţii Române de Radiodifuziune:

Când se face o selecție, de exemplu, ca cea pentru nominalizările din cadrul Galei Premiilor UNITER, atunci cred că nu s-ar mai întâmpla accidente de genul celor despre care discutăm acum.

Noi acum vedem că la nominalizările din gala aferentă anului 2023 se regăsesc aproape exclusiv texte care sunt lectură înregistrată într-un fel sau altul și devenită, denumită sau categorisită ca fiind teatru radiofonic.

Teatrul radiofonic care se receptează printr-un singur simț, cel al auzului, nu poate fi făcut decât în condiții cu totul și cu totul speciale. Nu putem concepe înregistrarea unui dialog fără să fie, folosesc un termen inadecvat, împănat în cadrul unui studio cu toate acele efecte care transformă dialogul acela în artă teatrală

Una din cele mai îndrăgite și apreciate actrițe din România, Daniela Nane consideră că o lectură la microfon nu este teatru radiofonic:

Eu nu știu care au fost criteriile pentru care s-a considerat o lectură de piese de teatru a fi teatru radiofonic. E o formă radiofonică de teatru, dar nu e teatru radiofonic. Întotdeauna sunt discutabile. Și criteriile de evaluare în profesia noastră au fost mereu discutabile

„A nominaliza spectacole-lectură la categoria „Teatru radiofonic” e ca și cum ai propune pentru „Cel mai bun spectacol” un spectacol-lectură organizat în foaierul unui teatru. Și dacă un astfel de eveniment este postat pe YouTube? Nu ar merita, oare, să fie nominalizat la premiile UCIN pentru „Cel mai bun film”? Doar e filmat…

Aplaudăm Atelierul de Scriere Dramatică coordonat de Mimi Brănescu la Teatrul Național București și avem toată aprecierea pentru Radio Guerrilla, acest post particular care își alocă timp de emisie pentru a promova dramaturgia contemporană. Este un proiect prețios și ne bucurăm că el există. Totuși, așa cum o spune și Carla-Maria Teaha, această emisiune oferă spectacole-lectură, nu teatru radiofonic”, subliniază Atilla Vizauer, redactorul șef al Redacției Teatru din cadrul Radio România.

„Nominalizarea la categoria Teatru radiofonic a unor spectacole-lectură la microfon este deosebit de periculoasă, pentru că deturnează standardele artistice ale genului. Și ne întristează că tocmai breasla care ar trebui să cultive și să transmită generațiilor tinere moștenirea teatrului radiofonic, condamnă viitorul acestui gen – redescoperit de tinerii artiști odată cu pandemia – reducându-l la o simplă citire de text. Este un gest nedrept și o dovadă că juriul nu apreciază mijloacele și posibilitățile de creație pe care le oferă sunetul.

Apelăm la probitatea profesională a dumneavoastră, a artiștilor membri ai Senatului UNITER, care ați ascultat, ați comentat, ați apreciat, ați jucat în sau ați regizat spectacole de teatru radiofonic (fie că ele au fost produse de Radio România sau în altă parte). Vă rugăm să apărați acest gen artistic și să nu validați „spectacole” care îl diminuează.

Vă rugăm să respectați identitatea teatrului radiofonic”, conchide comunicatul Teatrului Național Radiofonic.

NIȘTE ARTIȘTI ȘI UN MUZEU „ÎNCHIS” – 1MP de Artă 1MP de Artist
Cultură vineri, 24 octombrie 2025, 13:35

NIȘTE ARTIȘTI ȘI UN MUZEU „ÎNCHIS” – 1MP de Artă 1MP de Artist

Muzeul Banatului Montan continuă seria de intervenții artistice sub umbrela creativă intitulată „Niște artiști și un muzeu ‘închis’....

NIȘTE ARTIȘTI ȘI UN MUZEU „ÎNCHIS” – 1MP de Artă 1MP de Artist
Lansare de carte la Reșița: „Iubirea de dincolo de mări” – un roman al emoției, dorului și regăsirii semnat de Maria Radu Nowak
Cultură joi, 23 octombrie 2025, 17:00

Lansare de carte la Reșița: „Iubirea de dincolo de mări” – un roman al emoției, dorului și regăsirii semnat de Maria Radu Nowak

Iubitorii de literatură din Reșița au avut parte de un eveniment deosebit la Direcția pentru Cultură Caraș-Severin, unde a fost lansat joi, 23...

Lansare de carte la Reșița: „Iubirea de dincolo de mări” – un roman al emoției, dorului și regăsirii semnat de Maria Radu Nowak
Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității
Cultură miercuri, 22 octombrie 2025, 15:12

Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității

La Centrul Eparhial din Caransebeș, a avut loc marți, 21 octombrie un eveniment cultural dedicat lansării volumului „Tratament cu argintul...

Lansarea volumului „Tratament cu argintul viu” de Bata Marianov la Episcopia Caransebeșului – o celebrare a artei și spiritualității
Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 14:13

Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest

Dacă premiera spectacolului Cenușăreasa, d𝐮𝐩ă Charles Perrault, s-a jucat cu casa închisă, iată că basmul revine pe scena Teatrului de...

Sâmbătă mergem la matineu: Cenușăreasa revine pe scena Teatrului de Vest
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 10:27

Cultură în Brumărel la Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița

Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița continuă tradiția promovării valorilor culturale locale și internaționale printr-o nouă...

Cultură în Brumărel la Biblioteca Germană „Alexander Tietz“ din Reșița
Cultură luni, 20 octombrie 2025, 08:00

Viața evreilor din Timișoara: dincolo de sinagogi și palate – o seară de istorie vie și memorie colectivă

O incursiune emoționantă în istoria evreilor din Timișoara Timișoara, orașul multicultural prin excelență, continuă să-și redescopere...

Viața evreilor din Timișoara: dincolo de sinagogi și palate – o seară de istorie vie și memorie colectivă
Cultură joi, 16 octombrie 2025, 13:06

România promovează literatura contemporană la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt 2025

România este prezentă, în perioada 15-19 octombrie, la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt, cel mai important eveniment editorial din...

România promovează literatura contemporană la Târgul Internațional de Carte de la Frankfurt 2025
Cultură miercuri, 15 octombrie 2025, 19:43

Teatrul de Vest, scoate din nou capul de Sub apă, prin selecționarea reșițeanului Ionuț Vișan la 𝐃𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢𝐚 𝐥𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭 – 𝟏𝟐 𝐯𝐨𝐜𝐢 𝐧𝐨𝐢 𝐚𝐥𝐞 𝐬𝐜𝐞𝐧𝐞𝐢 𝐫𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐞𝐬̦𝐭𝐢!

Fundația Culturală 𝐶𝑎𝑚𝑖𝑙 𝑃𝑒𝑡𝑟𝑒𝑠𝑐𝑢 anunță cu bucurie cei 𝟏𝟐 𝐝𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢...

Teatrul de Vest, scoate din nou capul de Sub apă, prin selecționarea reșițeanului Ionuț Vișan la 𝐃𝐫𝐚𝐦𝐚𝐭𝐮𝐫𝐠𝐢𝐚 𝐥𝐚 𝐭𝐢𝐦𝐩𝐮𝐥 𝐩𝐫𝐞𝐳𝐞𝐧𝐭 – 𝟏𝟐 𝐯𝐨𝐜𝐢 𝐧𝐨𝐢 𝐚𝐥𝐞 𝐬𝐜𝐞𝐧𝐞𝐢 𝐫𝐨𝐦𝐚̂𝐧𝐞𝐬̦𝐭𝐢!