De la ora 22:00 vom asculta…  „Nu ascultaţi, doamnelor!” de Sacha Guitry.

Traducerea şi adaptarea radiofonică: Angela Plati. Regia artistică: Dan Puican.

În distribuţie: Virgil Ogăşanu, Dana Dogaru, Ileana Stana Ionescu, Emil Hossu, Rodica Mandache, Mihai Fotino, Alfred Demetriu, Rodica Popescu-Bitănescu, Radu Panamarenco, Vasile Filipescu, Sorin Gheorghiu.

Regia de studio: Janina Dicu. Regia muzicală: Romeo Chelaru.

Regia tehnică: Manuela Popescu.

 Înregistrare din anul 1991

De la ora 23:00, vom asculta „Imaginează-ţi că eşti Dumnezeu” – spectacol radiofonic alcătuit din trei piese scurte semnate de Matei Vişniec.

 Adaptarea radiofonică şi regia artistică: Mihai Lungeanu.

În distribuţie: Liviu Cheloiu, George Constantinescu, Marius Damian.

Regia de montaj: Robert Vasiliţă. Regia de studio: Violeta Berbiuc. Regia muzicală: Stelică Muscalu. Producţia şi regia tehnică: Vasile Manta. Redactor: Domnica Ţundrea.

Înregistrare din anul 2009

O comedie dulce-românească ce vorbeşte despre modul în care priveşte Occidentul spre Balcani. Veţi vedea o Românie autentică a stereotipurilor, naivă şi manelizată, lipsită de consistenţă. Un teatru sincer, care atinge prejudecăţi şi idei periculos de amintit.

Personalitate marcantă a două secole, Matei Vișniec este cel mai jucat dramaturg român pe plan internațional și un simbol al patriotismului şi modestiei – valori specifice Oamenilor Aleşi.

Matei Vișniec a văzut lumina zilei acum 65 de ani, pe 29 ianuarie 1956 în Rădăuți și și-a structurat cariera studiind istoria și filosofia la Universitatea din București, unde  a fost membru fondator al Cenaclului de Luni, coordonat de profesorul Nicolae Manolescu.

Destinul a vrut ca în septembrie 1987, să obțină o viză turistică pentru o călătorie în Franța și Grecia, iar la Paris  o fundație literară, „La  Fondation pour une Entraide Intellectuelle Européenne”, să  îi ofere o bursă literară.În timp ce se află la Paris, piesa sa, „Caii la fereastră”, este interzisă la Teatrul Nottara din capitală, cu o zi înainte de premieră, astfel că la începutul lui octombrie autorul cere azil politic în Franța.

Exilul îl aduce lângă  membrii proeminenți ai emigrației române, Monica Lovinescu, Virgil Ieruna etc., în timp ce ia cursuri intensive de limba franceză. Timp de o lună și jumătate locuiește într-un cămin de muncitori imigranți, apoi este găzduit într-un cămin al organizației umanitare „Secours Catholiques”. În tot acest timp, frecventează intens teatrele pariziene, începe traducerea propriilor sale piese în limba franceză.

În lunile august 1988 – octombrie 1989, locuiește la Londra,  unde lucrează ca jurnalist la Secția Română de la RADIO BBC, unde are un contact benefic cu teatrul anglo-saxon și scrie o piesă în limba engleză – The Pit (Groapa).

În luna octombrie 1989, demisionează de la BBC pentru a-și începe studii doctorale în Franța. O bursă de studii de 2 ani îi permite să trăiască la Cetatea Internațională Universitară de la Paris (Cité Internationale Universaitaire) și să scrie o teză despre „Rezistența culturală în Europa de răsărit sub regimurile comuniste”. Imediat, va obține prima diplomă franceză – DEA (Diplôme d’Etudes Approfondies); concomitent, începe să scrie piese de teatru direct în limba franceză. După aceea, se va dedica teatrului și activității de jurnalist la Secția Română de la RADIO FRANCE INTERNATIONALE. Începe o bogată activitate de jurnalist.

La 31 de ani, când ajunge la Paris, Vișniec lasă culturii române o operă deja semnificativă, un roman, foarte multe piese și câteva volume de poezie. Intră în cultura franceză prin poezie, Le sage à l’heure du thé este distins cu premiul Cea mai bună carte de poezie din 1984.

Piese jucate în peste 30 de țări: România, Republica Moldova, Franța, Germania, Italia, Belgia, Luxemburg, Olanda, Elveția, Spania, Portugalia, Marea Britanie, Danemarca, Suedia, Finlanda, Grecia, Turcia, Rusia, Ungaria, Bulgaria, Serbia, Macedonia, Croatia, Ucraina, Canada, Statele Unite, Argentina, Brazilia, Bolivia, Japonia, Maroc, Iran, Liban…

Spectacole și participări la mari festivaluri internaționale de teatru: Festivalul de la Avignon, Bienala de teatru de la Bonn, Festivalul de teatru de la Edinburg, Festivalul FAJDR de la Teheran, Festivalul de teatru de la Sibiu etc.

Audiţie plăcută!

Anca Bica Bălălău