03.-Ziua-2-Media-2020-Foto.-Alexandru-Dolea1Reporter: Alin Şerbănescu – Este prima dată când radiodifuzorii din Asia ies din Asia şi vin prima dată aici, în Bucureşti, România. Consideraţi că este un lucru bun? Credeţi că este un bun început?
Steve Robinson: Consider că este extraordinar că a fost a fost ales Bucureştiul ca prim loc de întâlnire în afara Asiei. Pentru mine, personal, care nu sunt foarte familiar cu ABU (Asia-Pacific Broadcastings Union), este o oportunitate de relaţionare cu radiodifuzorii asiatici şi poate de asociere.
Reporter: Sunteţi de părere că acest eveniment ar putea deveni în viitor un eveniment obişnuit?
Steve Robinson: Sigur că da. De fapt, mă gândeam, pe măsură ce discutam în cadrul sesiunilor conferinţei, mă gândeam că poate ar trebui să propun să avem o reuniune de acest fel în California, pentru că este vorba de Asia-Pacific şi California este riverană la Oceanul Pacific. Intenţionez să analizez această posibilitate.
Reporter: Cum arată media publică în Statele Unite, unde totul este privat, ca să spun aşa?
Steve Robinson: O, media publică din Statele Unite este foarte robustă. Avem un sistem public de televiziune, care este cotat foarte bine pe diferitele sale programe. Avem, de asemenea, un serviciu public de radio viguros, sunt 1000 de posturi de radio publice care sunt extrem de puternice pe partea de ştiri şi informaţii, pe social, pe muzică, pe jazz, muzică clasică – pe muzică sunt foarte puternice, de exemplu. De fapt, la nivelul întregii ţări, serviciul public de radio NPR (National Public Radio) are cel mai mare număr de ascultători pe tronsonul ştirilor de dimineaţă. NPR este, deci, un post extrem de puternic.
Reporter: Avem aceşti giganţi ai internetului – YouTube, Twitter, Facebook, Google. Ce şanse ar putea avea radiodifuzorii?
Steve Robinson: O şansă extraordinară, pentru că şi noi emitem online, avem podcast. Aşa cum am spus şi în discursul meu, un podcast care utilizează ştiri a înregistrat 40 de milioane de descărcări în trei luni, şi acest lucru este uriaş, este extraordinar. Podcastul avea emisiuni radio, ştiri, documentare. Cum am spus în discursul meu, noi [podcasterii] suntem parte a mediei. Radio-programul pe care îl coordonez, Exploring Music, care are de acum 11 ani, conţine 200 de săptămâni de emisiuni, 1000 de ore de program sunt acum online, pe site-ul www.exploringmusic.org, avem 2.000 de abonaţi – deci cred că suntem puternici.
Reporter: Credeţi că media publică poate să menţină democraţia vie? Media publică rămâne importantă pentru democraţie?
Steve Robinson: Cu siguranţă că da, nici nu se pune problema. Este important ca orice democraţie să aibă un serviciu de radio liber şi transparent şi, în cazul radioului public, suntem cu atât mai liberi pentru că nu există influenţa reclamelor. De asemenea, putem să realizăm documentare şi emisiuni pe care altfel nu le-am putea realiza.
Reporter: Putem spune că este media în serviciul publicului, pentru că este un serviciu public de radio? Avem un ocean de informaţie în fiecare zi, în fiecare clipă. Putem fi noi, media publică, un ghid bun şi putem noi arăta calea prin acest ocean de informaţie?
Steve Robinson: Radiodifuzorii publici, în special cei care difuzează ştiri şi informaţii, avem libertatea să difuzăm istoriile lungi, nu trebuie să spunem o poveste în 90 de secunde şi să facem 50 de astfel de ştiri de 90 de secunde. Noi facem o singură poveste de o oră, o oră şi jumătate sau două ore, facem mai multe documentare, deci informaţia este mult mai concentrată, mult mai punctuală, ea nu mai este răspândită. Cum aţi spus, când „te îneci” într-un ocean de informaţie, acesta cred că este un lucru bun.