Trenul de poveste

112

Povestea „Trenului de poveste” începe prin 1863, atunci când a fost dată în folosinţă calea ferată între Oraviţa şi Anina, prima cale ferată montană din ţara noastră şi cu siguranţă cea mai frumoasă din România. Construită în timpul Imperiului Austriac, reprezintă un monument cultural unic în România precum şi o realizare tehnică deosebită. A primit supranumele de ‘Semmeringul banatean’ fiind construită doar la câţiva ani după faimoasa cale ferată ‘Semmering’ din Austria.

Construcţia căii ferate este plină de elemente definitorii pentru ingineria acelor timpuri şi reprezintă şi acum, după atâta amar de ani, un exemplu de artă, prin tunelele, viaductele, podurile şi curbele strânse, diferenţa de nivel şi multe altele, care până la urmă îi dau un farmec deosebit.

Aproape toată Calea Ferată Oravița – Anina este realizată din tunele, poduri, străpungeri în stâncă, toate realizate la acea vreme doar din târnăcop şi multă sudoare. Vă invit pe viaductele și prin tunelele acestei linii ferate care de-a lungul anilor a cucerit atâtea inimi. Este singurul tren în care două ore vor părea prea scurte, ele nu ajung pentru a admira superbul peisaj.

De-a lungul ultimilor ani, Semeringul Bănăţean a fost scos la licitaţie pentru a fi privatizat, însă nimeni nu s-a prezentat la licitaţii. O eventuală privatizare ar însemna sfârşitul trist al unei căi ferate cu un potenţial turistic imens. Admirat de străini, dar şi de românii din alte zone ale ţării care au avut numai cuvinte de laudă, ignorat de autorităţile locale şi de oamenii politici ai Caraş Severinului, Semeringul se încăpăţânează să trăiască şi să bucure turiştii. E greu să rezişti tentaţiei de a mai merge preţ de două ceasuri cu acest tren, dacă ai avut bucuria să parcurgi traseul odată. Vrei să şti şi cum e iarna, cum e primăvara ori toamna.

Frumuseţile Banatului Montan se deschid privirii în toată splendoarea lor şi sunt umbrite doar de lipsa de interes a factorilor de decizie.

Dan Agache

Sursă foto: romaniaturistica.ro