Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] “Scene Bizare“ sau ” Învățați singurătatea” la Teatrul de Vest!

„Roma pe care am găsit-o era o cetate de cărămizi, dar când am părăsit-o era o cetate de marmură”, spunea Cezar Augustus… şi am început cu această stare, fiindcă cine a fost la spectacolul Scene bizare dupa Urmuz, cu riscul de-a primi toate cărămizile în cap de la fiecare Brutus contemporan… aşadar cel ce-a văzut spectacolul “Scene Bizare“ după Urmuz  a văzut Roma -cetatea de marmură, a văzut Reşiţa aşa cum îi stă bine pusă într-o nouă abordare teatrală şi culturală.

Articol editat de Radio Resita, 24 aprilie 2019, 19:17 / actualizat: 25 aprilie 2019, 6:40

Din suferință se nasc marile capodopere ale oamenirii, pentru că fericirea plictisește, fiind la îndemâna oricui. Sau nu e așa?

Scrierile lui Urmuz  răspund, peste ani, oferind cititorilor și spectatorilor un tablou amplu asupra marilor trăiri ale omului, pentru că fiecare dintre noi trebuie să înveţe singurătatea… Teoretic, apariţia operei „Pâlnia şi Stamate”, ce se înscrie în literatura absurdului, se datorează lui Tudor Arghezi, care a stăruit pe lângă reticentul magistrat Demetrescu-Buzău să colaboreze la revista „Cugetul românesc”, mai ales că „printre cei foarte puţini care vor colabora te-am ales în primul rând pe d-ta”, argumenta  poetul. Ca urmare, Urmuz acceptă şi prozele „ Pâlnia şi Stamate” şi „Ismail şi Turnavitu” au  apărut  în revistă în anul 1922.

Umorul negru al prozei lui Urmuz este construit prin persiflarea clişeelor limbii şi din specularea sensului echivoc al unor cuvinte, pe care regizorul Mihaela Panainte a știut foarte bine  „să le distribuie” în scenă așa cum afirmă și  Nicolae Manolescu care defineşte maniera urmuziană printr-un exemplu concret, dar foarte sugestiv: „Urmuz nu foloseşte pur şi simplu clişeul, dar, schimbându-i intenţionat contextul uzual, atrage deodată atenţia asupra lui. Un lucru asemănător se întâmplă când cineva poartă un costum profesional în afara profesiei sale: un scafandru mergând pe stradă în costumul său subacvatic”.

Rafinamentul dovedit de cheia regizorală al Mihaelei Panainte care a făcut şi adaptarea textului, este într-o notă extrem de fină şi dură în acelaşi timp. Fină pentru sugestiile ce se revarsă din videoproiecţia filmului mut ce declanşează un cod morse ce coboară din fereastra universului peste noi şi dură prin accesibilitatea asumării degradării ce vine prin noi din pâlnia unui televizor sau din aşa zisele graniţe ale absurdului pe care le desenăm complăcându-ne în propria noastră dezolare…gata, în aparență să părăsim corabia ca niște șobolani.

Muzica, luminile, scenografia au îmbrăcat acest spectacol într-un mod foarte lucid, făcând loc pentru fiecare temere, sufocare sau chemare, cărora acvariul propriului suflet le-a ţinut loc de sicriu al efemerităţii umane.

Este un spectacol de colecţie, un mesaj disperat în care actorii au ţinut epilogul unei treceri de la viaţă la moarte , de la supunere la întrebare, într-un decor foarte bine realizat, un acvariu pe pereţii căruia s-a putut scrie, s-a putut vedea, auzii, dar din care nu s-a putut evada… decât prin cel de-al patrulea perete prin care Universul îi privea cu suspiciune şi cu nonşalanţa distanţei ce desparte sufletul de lacrimă.

Am recunoscut în jocul actorilor, o altă Camelia Ghinea, puternică și nonșalantă, i-am aplaudat pe cei trei colegi ai săi, Florin Ibrași, Sorin Fruntelată și Marius Tudor, dar m-am bucurat și de întâlnirea cu debutul celor doi tineri actori, Andreea Bănică și Robert Danci.Dealtfel, Robert Danci s-a impus cu o eleganță actoricească, marca profesorului său Bács Miklós, dominând scena prin personajul pe care l-a încarnat extrem de inteligent .

Distribuția: Andreea Bănică, Florin Ibrași,Camelia Ghinea, Marius Tudor, Robert Danci, Sorin Fruntelată

Univers sonor: Tibor Cári; Grafică video: Sebastian Hamburger; Scenografie: Erika Csegöldi; Regie: Mihaela Panainte

LightDesign: Lucian Moga; Coregrafie: Lavinia Urcan; Regie tehnică: Ilie Stănescu; Regie și Dramatizare: Mihaela Panainte

Premiera spectacolului a avut loc de Ziua Mondială a Teatrului pe 27 martie 2019.

Scenariul dramatic “Scene Bizare“ are la bază volumul în proză al lui Urmuz “Pagini Bizare”.

De la aparitia lor  în „Cugetul românesc”, realizată la îndemnul lui Tudor Arghezi, aceste Pagini bizare ale lui Urmuz  uimesc şi intrigă şi astăzi publicul spectator sau cititor. Fantasticul se îmbină aici cu ironia într-un joc estetic împins până la absurd. Cu subtilitate, autorul provoacă o criză de comunicare în care sintaxa discursului românesc este mereu subminată de înţelesul cuvintelor, criza pe care o rezolvă ironic.

 „Omul, dragul meu, e un paradox. O fiinţă ciudată, exotică. Râde când ar trebui să plângă, plânge când ar trebui să râdă, trăieşte fără minte şi moare fără chef. E slab, zilele îi sunt ca iarba”, mărturisea regretatul scriitor israelian,Amos Oz și până la urmă poți să-i  ierți unui om tot…  în afară de absență… Teatrul de Vest devine o prezență de care scena românească avea nevoie de mai bine de un deceniu, o confirmare că la Reșița se face teatru de artă!

Anca Bica Bălălău

Etichete:
Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner
Cultură luni, 17 noiembrie 2025, 08:00

Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner

Centrul Cultural Școala Pittner din Reșița găzduiește miercuri, 19 noiembrie, de la ora 17.00, vernisajul expoziției „Timpul din spatele...

Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner
Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”
Cultură duminică, 16 noiembrie 2025, 15:20

Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”

Muzeul Banatului Montan deschide la Centrul Cultural Școala Pittner expoziția „Timpul din spatele scenei”, semnată de artistul Daniel Brici,...

Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”
Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor
Cultură duminică, 16 noiembrie 2025, 09:16

Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor

Zilele dedicate marelui tenor Traian Grozăvescu continuă la Lugoj cu un eveniment muzical de excepție. Vineri, 21 noiembrie 2025, de la ora 18:00,...

Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor
Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025
Cultură sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:08

Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025

Comunitatea germană din Reșița marchează o serie de evenimente culturale și comemorative deosebite, duminică, 16 noiembrie 2025, organizate de...

Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025
Cultură sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:06

Festivalul Internațional „Sabin Pautza”, ediția a XII-a, revine la Reșița cu două concerte extraordinare. Maestrul Pautza: „Am fost pe punctul de a renunța din lipsă de bani”

Ediția a XII-a a Festivalului Internațional „Sabin Pautza” (F.I.S.P.) aduce în fața publicului două seri muzicale excepționale, organizate...

Festivalul Internațional „Sabin Pautza”, ediția a XII-a, revine la Reșița cu două concerte extraordinare. Maestrul Pautza: „Am fost pe punctul de a renunța din lipsă de bani”
Cultură vineri, 14 noiembrie 2025, 19:04

A apărut Calendarul Romano-Catolic de perete pentru 2026

Episcopia Romano-Catolică de Timișoara continuă tradiția și lansează Calendarul Romano-Catolic de Perete pentru anul 2026, disponibil în acest...

A apărut Calendarul Romano-Catolic de perete pentru 2026
Cultură vineri, 14 noiembrie 2025, 10:22

Timiş: MNArT aduce ‘revoluţia tactilă’, prin care arta devine accesibilă şi nevăzătorilor, prin atingere

 Exponatele din Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) vor putea fi explorate şi de nevăzători, din 3 decembrie, în cadrul unui...

Timiş: MNArT aduce ‘revoluţia tactilă’, prin care arta devine accesibilă şi nevăzătorilor, prin atingere
Cultură joi, 13 noiembrie 2025, 16:04

Festivalul Internațional Sabin Pautza 2025 – Concurs Internațional de Compoziție la Reșița

Reșița găzduiește, în perioada 13–18 noiembrie 2025, cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional Sabin Pautza (F.I.S.P.), un...

Festivalul Internațional Sabin Pautza 2025 – Concurs Internațional de Compoziție la Reșița