Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO] In memoriam: Nae Ionescu!

Motto: „Omul este singurul animal care se poate rata”.Nae Ionescu

Articol editat de Radio Resita, 16 iunie 2021, 18:14 / actualizat: 17 iunie 2021, 7:47

Personalitatea căreia îi dedicăm astăzi gândul nostru este Nicolae C. Ionescu, cunoscut ca Nae Ionescu!

S-a născut acum 131 de ani pe  16 iunie 1890 în  Brăila şi a rămas în istorie ca filosof, logician, pedagog și jurnalist român. Orientarea sa filosofică a fost numită trăirism, o variantă românească a vitalismului, incluzând elemente mistice și teologice din tradiția creștină ortodoxă.

„Meseria de gazetar nu e din cele mai uşoare. Lumea e învăţată să te încadreze al cui eşti – sau, vorba lui Caragiale – cu cine votezi. Că nu eşti al nimănui, decât al lui Dumnezeu şi al conştiinţei tale, asta nu poate înţelege nimeni”, mărturisea Nae Ionescu.

Urmează studiile primare, gimnaziale și liceale în orașul natal. În timpul liceului, se apropie de cercul socialist și îl cunoaște pe Panait Istrati. Este exmatriculat din liceul Nicolae Bălcescu din Brăila în ultimul an de studiu, se spune că pentru republicanism național. Termină studiile liceale la alt liceu.

Își continuă studiile la Facultatea de Litere și Filosofie din București, ale cărei cursuri le încheie în 1912, cu specializare în filosofie. În anul 1912, este numit profesor la Liceul Matei Basarab din București. După o vreme în care colaborează la Studii filosofice sau la Noua Revistă Română, pleacă în Germania, la Göttingen, în vederea desăvârșirii studiilor. Aici îl prinde Primul Război Mondial. Revine în România și își satisface stagiul militar la Brăila.

Pe 25 noiembrie 1915 se căsătorește cu Elena Margareta Fotino. În ianuarie 1916 pleacă în Germania, împreună cu soția, pentru continuarea studiilor. Intrarea României în război, în luna august 1916, îl surprinde acolo. Este închis în lagărul de prizonieri de la Celle-Schloss, Hanovra, de unde va fi eliberat în august 1917. Primul său fiu, Radu, se naște în lagăr, la începutul anului 1917. Al doilea fiu, Răzvan, i se naște în luna iunie a anului 1918.

 În anul 1919 își susține doctoratul în filosofie la Universitatea din München, cu profesorul Bäumker, cu teza: Die Logistik als Versuch einer neuen Begründung der Mathematik -Logistica ca o nouă încercare de definire a matematicii.

Revenit în țară în anul 1919, este pentru scurtă vreme profesor, apoi director la Liceul militar Mânăstirea Dealu pentru ca, în același an, să fie numit asistent la catedra de Logică și Teoria cunoașterii a profesorului Constantin Rădulescu-Motru. Nae Ionescu își inaugurează activitatea universitară cu lecția Funcțiunea epistemologică a iubirii. Convingerile sale politice de dreapta vor face să fie de mai multe ori arestat și închis.

Le-a fost profesor universitar şi mentor lui Mircea Eliade, Constantin Noica, Emil Cioran, Petre Țuțea, Jeni Acterian, Mircea Vulcănescu, Constantin Floru etc.

„Nae Ionescu nu vorbea ca un profesor, nu ţinea o lecţie, nici o conferinţă. Începuse o convorbire şi ni se adresa direct, fiecăruia în parte, parcă ar fi povestit ceva, ar fi prezentat o serie de fapte, propunîndu-ne o interpretare şi aşteptînd apoi comentariile noastre. Aveai impresia că lecţia întreagă e doar o parte dintr-un dialog, că fiecare din noi era invitat să ia parte la discuţie, să-şi mărturisească părerile la sfîrşitul orei. Simţeai că ce spune Nae Ionescu nu se găsea în nici o carte. Era ceva nou, proaspăt gîndit şi organizat acolo, în faţa ta, pe catedră. Era o gîndire personală şi, dacă te interesa acest fel de gîndire, ştiai că nu o puteai întîlni altundeva, că trebuie să vii aici s-o primeşti de la un izvor. Omul de pe catedră ţi se adresa direct, îţi deschidea probleme şi te învăţa să le rezolvi, te silea să gîndeşti”, spunea Mircea Eliade despre mentorul său Nae Ionescu.

Cariera jurnalistică

Între anii 1911-1916, în calitate de colaborator și apoi de redactor la Noua Revistă Română, Petre Țuțea, condusă de Constantin Rădulescu-Motru, publică mai multe articole și cronici.

În perioada 1919-1925, colaborează cu numeroase articole la revista Ideea europeană (director: Constantin Rădulescu Motru), alături de Tudor Vianu, Octav Onicescu, Dimitrie Gusti, Ștefan Nenițescu, Emanoil Bucuța, Cora Irineu, Mircea Florian.

În 1922, publică în Gazeta Matematică studiul Comentarii la un caz de intranziență a conceptelor matematice, pentru care obține Premiul de filosofie matematică, în anul 1923.

Din mai 1926 Nae Ionescu conduce ziarul Cuvântul, la care a colaborat și grupul de talente adunate în jurul său: Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu, Mihail Sebastian, Emil Cioran, etc.

Iubirile lui Nae Ionescu

Este cunoscut și pentru legăturile sale romantice cu câteva dintre femeile celebre ale vremii, printre care Maruca Cantacuzino-Enescu ,soția muzicianului George Enescu, Elena Popovici-Lupa și pianista Cella Delavrancea.

Cea mai intensă şi atipică relaţie a lui Nae Ionescu  a fost cea cu Maria Cantacuzino una dintre cele mai frumoase şi excentrice prinţese din istoria României ,soţia prinţului Mihai Cantacuzio, iubita şi, mai apoi, soţia compozitorului George Enescu şi confidenta Reginei Maria.

Când soţul Mariei Cantacuzino moare în 1928, într-un accident de maşină, nimic nu pare să mai stea în calea fericirii celor doi îndrăgostiţi. Maria Cantacuzino nu vrea să renunţe, însă, la titlul de prinţesă, după moartea soţului. Rămâne în casa Cantacuzino şi, după moartea prinţului, amenajează aici un salon de primire unde socializează lumea bună a Bucureştiului. Aici ajunge şi filosoful Nae Ionescu, un bărbat fermecător, vânat de damele din înalta societate, care o vrăjeşte pe prinţesă.

 „Gândea şi trăia absolutul, la aşa înălţimi şi în aşa adâncuri, că te lua adeseori ameţeala în preajma lui. […] Avea aripi întunecate, sumbra şi nealterata frumuseţe a lui Lucifer, chiar şi mândira aceluia care, după ce l-a adorat pe Dumnezeu, se măsoară cu El şi îl sfidează“, îl descria Măruca pe filosoful Nae Ionescu în memorii.

Când Nae Ionescu a anunţat-o pe prinţesă că relaţia lor s-a terminat şi a părăsit-o pentru pianista Cella Delavrancea, Măruca a intrat în depresie. Pe 5 iulie 1933 a vrut să-şi dea foc şi şi-a turnat pe faţă acid sulfuric. În urma tenativei, a rămas cu o ”amintire” care o va urmări toată viaţa.

Din cauza cicatricii de pe obrazul drept, prinţesa va purta până la finalul vieţii, în public, o pălărie cu voal. Vestea că Maria Cantacuzino a vrut să-şi pună capăt zilelor pentru iubirea lui Nae Ionescu a făcut înconjurul protipendadei bucureştene.

A ajuns şi la urechile lui Enescu, care şi-a abandonat concertele din străinătate şi a revenit în ţară pentru a fi alături de cea pe care încă o mai iubea. Doi ani i-a luat prinţesei recuperarea după gestul sinucigaş şi în tot acest timp Enescu a fost cel care a ajutat-o să îşi revină. El a fost cel care a internat-o pe prinţesă într-un sanatoriu de boli nervoase de la Viena.

Măruca a rămas în istorie drept prinţesa nefericită şi neînţeleasă, iubită şi înşelată, instabilă emoţional, atrasă de spiritism şi magie. Singura verigă stabilă în triunghiurile amoroase în care a fost prinsă prinţesa Maria Cantacuzino a fost dragostea lui George Enescu, cel care i-a rămas alături până în ultima clipă a vieţii lui.

„Inteligenţa inimii creează poezie în viaţa ta, face ca paşii tăi să fie un dans, face viaţa ta o ocazie de bucurie, de celebrare. Îţi dă umor şi bună dispoziţie. Te face capabil să iubeşti şi să dăruieşti. Aceasta este viaţa adevărată”, spunea cel care avea să moară  bolnav de inimă, pe  15 martie 1940 acum 81 de ani,  în vila sa de la Băneasa în prezența Cellei Delavrancea.

Din biografia lui Nae Ionescu fac parte şi cele două clădiri istorice existente și azi, amintite de către elevii săi în memoriile lor: vila Marucăi Cantacuzino de la Sinaia, azi Muzeul „George Enescu” de la Cumpătu și „Vila de la Băneasa” ,azi sediul unei societății comerciale de pe Str. Ion-Ionescu de la Brad din București. Despre cea de a doua clădire se spune că ar fi primit-o în dar de la Nicolae Malaxa. După moartea lui N. Ionescu în 1940, vila de la Băneasa a servit ca reședință Mareșalului Ion Antonescu.

Înainte de Renaştere,” spunea Nae Ionescu, „omul îşi cerea zilnic scuze în faţa lui Dumnezeu pentru existenţa sa. După Renaştere, Dumnezeu Îşi cere scuze zilnic în faţa omului pentru că există. Viaţa şi iubirea pot creşte doar din inimă…

Într-o lume guvernată de ipocrizie şi indiferenţă să ne amintim de o astfel de personalitate care a marcat istoria României şi a cizelat valori naţionale, Nae Ionescu!

Epilog: „Exemplele au fost lăsate de Dumnezeu pe pământ pentru ca ideile să fie sesizate senzorial și de proști”.Nae Ionescu

Anca Bica Bălălău

Sursa wikipedia

Etichete:
Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner
Cultură luni, 17 noiembrie 2025, 08:00

Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner

Centrul Cultural Școala Pittner din Reșița găzduiește miercuri, 19 noiembrie, de la ora 17.00, vernisajul expoziției „Timpul din spatele...

Daniel Brici expune la Centrul Cultural Școala Pittner
Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”
Cultură duminică, 16 noiembrie 2025, 15:20

Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”

Muzeul Banatului Montan deschide la Centrul Cultural Școala Pittner expoziția „Timpul din spatele scenei”, semnată de artistul Daniel Brici,...

Muzeul Banatului Montan încheie proiectul „Niște artiști și un muzeu ‘închis’” cu expoziția „Timpul din spatele scenei”
Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor
Cultură duminică, 16 noiembrie 2025, 09:16

Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor

Zilele dedicate marelui tenor Traian Grozăvescu continuă la Lugoj cu un eveniment muzical de excepție. Vineri, 21 noiembrie 2025, de la ora 18:00,...

Concert omagial „Traian Grozăvescu” la Lugoj: o seară dedicată moștenirii marelui tenor
Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025
Cultură sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:08

Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025

Comunitatea germană din Reșița marchează o serie de evenimente culturale și comemorative deosebite, duminică, 16 noiembrie 2025, organizate de...

Comunitatea germană din Reșița marchează Ziua de Doliu Național a Poporului German și 38 de ani de activitate culturală, în 16 noiembrie 2025
Cultură sâmbătă, 15 noiembrie 2025, 16:06

Festivalul Internațional „Sabin Pautza”, ediția a XII-a, revine la Reșița cu două concerte extraordinare. Maestrul Pautza: „Am fost pe punctul de a renunța din lipsă de bani”

Ediția a XII-a a Festivalului Internațional „Sabin Pautza” (F.I.S.P.) aduce în fața publicului două seri muzicale excepționale, organizate...

Festivalul Internațional „Sabin Pautza”, ediția a XII-a, revine la Reșița cu două concerte extraordinare. Maestrul Pautza: „Am fost pe punctul de a renunța din lipsă de bani”
Cultură vineri, 14 noiembrie 2025, 19:04

A apărut Calendarul Romano-Catolic de perete pentru 2026

Episcopia Romano-Catolică de Timișoara continuă tradiția și lansează Calendarul Romano-Catolic de Perete pentru anul 2026, disponibil în acest...

A apărut Calendarul Romano-Catolic de perete pentru 2026
Cultură vineri, 14 noiembrie 2025, 10:22

Timiş: MNArT aduce ‘revoluţia tactilă’, prin care arta devine accesibilă şi nevăzătorilor, prin atingere

 Exponatele din Muzeul Naţional de Artă Timişoara (MNArT) vor putea fi explorate şi de nevăzători, din 3 decembrie, în cadrul unui...

Timiş: MNArT aduce ‘revoluţia tactilă’, prin care arta devine accesibilă şi nevăzătorilor, prin atingere
Cultură joi, 13 noiembrie 2025, 16:04

Festivalul Internațional Sabin Pautza 2025 – Concurs Internațional de Compoziție la Reșița

Reșița găzduiește, în perioada 13–18 noiembrie 2025, cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional Sabin Pautza (F.I.S.P.), un...

Festivalul Internațional Sabin Pautza 2025 – Concurs Internațional de Compoziție la Reșița