Samoilă Mârza fotograful Marii Uniri

La sfârșitul lui noiembrie 1918, pentru a fi imortalizat înălțătorul moment al Unirii, autoritățile locale au tocmit (doar) un fotograf neamț, pe nume Bach. Neamțul cu nume de mare compozitor s-a dovedit un mare… neserios. Nu s-a prezentat. Din cauza neseriozității neamțului, a fost cât pe ce ca un moment unic al istoriei noastre să rămână neimortalizat în fotografii.

Din fericire, Providența a făcut ca la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia să se prezinte, din proprie inițiativă, un fotograf român – unul serios și patriot. Se numea Samolilă Mârza. Autorul singurelor fotografii de la Marea Unire s-a trezit în zori, pentru a parcurge distanța de la Galtiu și până la Alba Iulia, împreună alți consăteni de-ai săi.

Samoilă Mârza nu s-a lăsat impresionat de vremea posacă a începutului de decembrie

Și-a fixat pe bicicletă greoiul aparat de fotografiat cu burduf, cu tot cu trepied. A luat geanta cu clișeele de sticlă și a pornit la drum, împreună cu grupul de săteni din Galtiu, înveșmântați în straie de sărbătoare. La Alba Iulia au ajuns pe la orele unsprezece.

Cu un exces de zel demn de o cauză mai bună (și o totală lipsă de inspirație), personalul responsabil de asigurarea ordinii la eveniment nu i-a îngăduit tânărului fotograf să pătrundă în Sala Unirii.

Fotografiile se realizau anevoie la 1918. Vremea posomorâtă făcea necesară o perioadă prelungită de expunere. Autoritățile nu s-au dovedit prea cooperante. Dar, chiar și așa, vrednicul fotograf român a reușit să efectueze cinci fotografii la Marea Adunare Națională de la 1 decembrie 1918. În două dintre ele apar tribunele oficiale, iar în celelalte puhoiul de români ce se adunase pentru a participa la mărețul eveniment al Unirii.

Imaginile realizate de Samoilă Mârza au fost unicele care au imortalizat Marea Adunare Națională de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918. Ele au făcut parte dintr-un album publicat în 1919, alături de alte imagini ale unor momente semnificative ale vremii.

Exemplare ale acestui album au ajuns la rege, la premier și chiar la generalul Berthelot – care, impresionat, i-a oferit tânărului un abonament care-i permitea să folosească trenul pentru a călători oricât și oriunde pe pământul francez. Imaginile au fost prezentate și la conferința de pace de la Versailles, iar personalități precum regele Ferdinand sau Nicolae Iorga le apreciau în mod deosebit.

În 1967, cu un an înainte de sărbătorirea trecerii unei jumătăți de secol de la Marea Unire, atât clișeele realizate la 1 decembrie 1918 la Alba Iulia, cât și vechiul aparat fotografic (care costase, odinioară, cât o pereche de boi) au fost cumpărate de către Muzeul Unirii, de la cetățeanul Samoilă Mârza. Cu banii obținuți, bătrânul fotograf și-a achiziționat unul dintre cele mai bune aparate foto disponibile în „comerțul socialist”. Avea de gând să-l folosească la semicentenarul Marii Uniri, peste un an. Dar, din păcate,  Samoilă Mârza nu avea să mai trăiască până la 1 decembrie 1968.

Aceasta a fost povestea celui care a efectuat singurele fotografii la Marea Adunare Națională de la Alba Iulia, din data de 1 decembrie 1918, eveniment în urma căruia Ardealul a revenit acolo unde dintotdeauna i-a fost locul. Neprețuitele imagini ale celui mai măreț moment din istoria României n-ar fi existat fără patriotismul și pasiunea pentru profesie  ale fotografului Samoilă Mârza!

Cele mai citite

Related Articles