Ascultă Radio România Reșița Live

ONG-urile sună alarma: Ministrul Grindeanu, chemat să salveze Semmeringul bănățean

ONG-urile nu au rămas indiferente la anunţul CFR Călători conform căruia trenul Oraviţa-Anina va circula doar la sfârşit de săptămână. Asociația Euroland Banat a adresat o scrisoare deschisă ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, solicitând menținerea circulației feroviare zilnice pe Semmeringul bănățean.

ONG-urile sună alarma: Ministrul Grindeanu, chemat să salveze Semmeringul bănățean

Articol editat de Mirabela Afronie, 12 ianuarie 2025, 09:34

Președintele Andrei Szabo avertizează că dispariția acestui obiectiv turistic de importanță națională ar duce la pierderi inestimabile pe termen lung pentru orașele Anina și Oravița, precum și pentru întreaga zonă, care încearcă să se revitalizeze economic prin turism.

Domnule Sorin Grindeanu,

Calea ferată Oravița – Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, riscă să fie inchisă în timpul săptămânii, în perioada de iarnă, după 13 ianuarie 2025 printr-o nouă decizie arbitrară a companiei CFR Călători.

Din păcate, la fel ca și în 2019 și 2021, CFR Călători reia, sub o nouă formă, dorința de inchidere și, implicit, distrugere a acestui tronson, recunoscut și promovat de CFR Călători (site, pagină facebook) ca fiind o cale ferată turistică, dar pe care se va circula, de LUNI, în perioada 13.01.2025 – 17.04.2025, doar in week-end, iar în timpul săptămânii NU va circula. CFR Călători propune ca doar după data de 17.04.2025 trenul să circule zilnic. Revoltător!

Vă reamintim, calea ferată Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci. Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 340 m, – o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri.

Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele și satele situate pe acest traseu.
Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanta națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism. Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI cod CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan. Deși, de-a lungul anilor, CFR-ul și diverșii săi angajați (inclusiv de la Regionala Timișoara) se concentrează in motivațiile lor pe „eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi, obținere cote de profit etc.”, în fapt, pericolul real este cel al alterării și pierderii integrității obiectivului ce are statut juridic de monument istoric. Degradarea sau dispariția sa ar presupune costuri mult mai mari pentru refacere și, nu în ultimul rând, ar conduce la tragerea la răspundere, conform prevederilor legale, a celor responsabili.

Considerăm că păstrarea integrității sitului ca monument istoric și a siguranței de călătorie pe calea ferată se pot îndeplini, în primul rând, prin menținerea traficului feroviar zilnic pe ruta Oravița – Anina și, binențeles, printr-un program de întreținere și punere în valoare a Semmeringului bănățean.
Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia conform celor prevăzute în noul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 15.12.2024) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcție de nevoi.

Prezentei petiții, peste 10.000 de semnături au fost strânse în doar câteva zile, în 2019. Petiția se găsește la următorul link: https://campaniamea.declic.ro/petitions/salvati-calea-ferata-oravita-anina-1, petiție care poate fi oricând reluată, beneficiind de sprijinul și coaliția ONG-urilor care au inițiat-o, al instituțiilor și persoanelor îngrijorate de acest nou demers al unor persoane din cadrul CFR Călători.

Încheiem cu speranța că un ministru al transporturilor care cunoaște zona și valoarea acestui obiectiv, va soluționa pozitiv, în regim de urgență, spre binele comunităților și al patrimoniului cultural-industrial, memoriul nostru. Contăm pe faptul că dumneavoastră și Ministerul pe care îl conduceți veți susține și dispune menținerea circulației zilnice, pe întreg parcursul anului, a trenului pe ruta Oravița – Anina și retur, salvând de la distrugere Semmeringul bănățean.

Situaţii asemănătoare au mai fost în anii 2019 respectiv 2021 când doar prin implicarea societăţii civile s-a reuşit salvarea primei linii pe traseu montan de pe teritoriul României şi realuarea normală a circulaţiei trenurilor între Oravița și Anina.

UPDATE: Circulația feroviară pe secţia Topleț – Valea Cernei a fost reluată; întârzieri de circa 240 de minute
Actualitate luni, 24 noiembrie 2025, 11:59

UPDATE: Circulația feroviară pe secţia Topleț – Valea Cernei a fost reluată; întârzieri de circa 240 de minute

UPDATE: Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA informează că, începând cu ora 13:27, circulația feroviară pe secția de circulație...

UPDATE: Circulația feroviară pe secţia Topleț – Valea Cernei a fost reluată; întârzieri de circa 240 de minute
Caraș-Severin, printre județele cu cele mai puține firme radiate în 2025. România înregistrează totuși o creștere națională a radierilor, arată ONRC
Actualitate luni, 24 noiembrie 2025, 07:23

Caraș-Severin, printre județele cu cele mai puține firme radiate în 2025. România înregistrează totuși o creștere națională a radierilor, arată ONRC

Numărul firmelor radiate la nivel național a crescut ușor în primele zece luni ale anului 2025, potrivit datelor publicate de Oficiul Național...

Caraș-Severin, printre județele cu cele mai puține firme radiate în 2025. România înregistrează totuși o creștere națională a radierilor, arată ONRC
„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 20:27

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor

Timișoara finalizează pregătirile pentru campania de conștientizare și prevenție „Solidaritate, nu tăcere”, organizată de Direcţia de...

„Solidaritate, nu tăcere”: Direcţia de Asistenţă Socială Timișoara lansează marșul comunitar împotriva violenței asupra femeilor
Lucrările la fostul combinat Oțelu Roșu prind contur. Imagini noi cu drona arată reabilitarea liniei ferate industriale preluate de UMB
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 17:18

Lucrările la fostul combinat Oțelu Roșu prind contur. Imagini noi cu drona arată reabilitarea liniei ferate industriale preluate de UMB

Pasionații de infrastructură au publicat imagini noi cu lucrările de reabilitare a liniei de cale ferată industrială de la fostul combinat...

Lucrările la fostul combinat Oțelu Roșu prind contur. Imagini noi cu drona arată reabilitarea liniei ferate industriale preluate de UMB
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 16:55

Primarul Bibarț acuză șantaj în cazul podului hobanat peste Mureș: „Arădenii nu pot fi șantajați de șmecherii de la firma de insolvență și de la bănci”

Primarul Bibarț acuză șantaj din partea administratorilor insolvenței PAB România. Podul hobanat trece testele, dar recepția este blocată...

Primarul Bibarț acuză șantaj în cazul podului hobanat peste Mureș: „Arădenii nu pot fi șantajați de șmecherii de la firma de insolvență și de la bănci”
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 16:46

Caraș-Severin: Ziua Națională a României cu parade, tradiții și momente de reculegere

1 Decembrie în Caraș-Severin: Ziua Națională a României cu parade, tradiții și momente de reculegere. Reșița sărbătorește 1 Decembrie cu...

Caraș-Severin: Ziua Națională a României cu parade, tradiții și momente de reculegere
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 14:11

Herculane Stories – Muzeul virtual care a uimit publicul la Târgul de turism al României 2025

Herculane Stories – Muzeul virtual care a uimit publicul la Târgul de turism al României 2025 Între 20–23 noiembrie, în Pavilionul B2 al...

Herculane Stories – Muzeul virtual care a uimit publicul la Târgul de turism al României 2025
Actualitate duminică, 23 noiembrie 2025, 13:57

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva...

Primăria Timișoara va fi integrată în sistemul e-SIGUR. Primarul Dominic Fritz cere activarea platformei pentru a preveni accidente și salva vieți