Ascultă Radio România Reșița Live

ONG-urile sună alarma: Ministrul Grindeanu, chemat să salveze Semmeringul bănățean

ONG-urile nu au rămas indiferente la anunţul CFR Călători conform căruia trenul Oraviţa-Anina va circula doar la sfârşit de săptămână. Asociația Euroland Banat a adresat o scrisoare deschisă ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, solicitând menținerea circulației feroviare zilnice pe Semmeringul bănățean.

ONG-urile sună alarma: Ministrul Grindeanu, chemat să salveze Semmeringul bănățean

Articol editat de Mirabela Afronie, 12 ianuarie 2025, 09:34

Președintele Andrei Szabo avertizează că dispariția acestui obiectiv turistic de importanță națională ar duce la pierderi inestimabile pe termen lung pentru orașele Anina și Oravița, precum și pentru întreaga zonă, care încearcă să se revitalizeze economic prin turism.

Domnule Sorin Grindeanu,

Calea ferată Oravița – Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, riscă să fie inchisă în timpul săptămânii, în perioada de iarnă, după 13 ianuarie 2025 printr-o nouă decizie arbitrară a companiei CFR Călători.

Din păcate, la fel ca și în 2019 și 2021, CFR Călători reia, sub o nouă formă, dorința de inchidere și, implicit, distrugere a acestui tronson, recunoscut și promovat de CFR Călători (site, pagină facebook) ca fiind o cale ferată turistică, dar pe care se va circula, de LUNI, în perioada 13.01.2025 – 17.04.2025, doar in week-end, iar în timpul săptămânii NU va circula. CFR Călători propune ca doar după data de 17.04.2025 trenul să circule zilnic. Revoltător!

Vă reamintim, calea ferată Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci. Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 340 m, – o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri.

Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele și satele situate pe acest traseu.
Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanta națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism. Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este parte a sitului „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina”, este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI cod CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan. Deși, de-a lungul anilor, CFR-ul și diverșii săi angajați (inclusiv de la Regionala Timișoara) se concentrează in motivațiile lor pe „eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi, obținere cote de profit etc.”, în fapt, pericolul real este cel al alterării și pierderii integrității obiectivului ce are statut juridic de monument istoric. Degradarea sau dispariția sa ar presupune costuri mult mai mari pentru refacere și, nu în ultimul rând, ar conduce la tragerea la răspundere, conform prevederilor legale, a celor responsabili.

Considerăm că păstrarea integrității sitului ca monument istoric și a siguranței de călătorie pe calea ferată se pot îndeplini, în primul rând, prin menținerea traficului feroviar zilnic pe ruta Oravița – Anina și, binențeles, printr-un program de întreținere și punere în valoare a Semmeringului bănățean.
Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia conform celor prevăzute în noul Mers al trenurilor (cu valabilitate incepând cu data de 15.12.2024) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcție de nevoi.

Prezentei petiții, peste 10.000 de semnături au fost strânse în doar câteva zile, în 2019. Petiția se găsește la următorul link: https://campaniamea.declic.ro/petitions/salvati-calea-ferata-oravita-anina-1, petiție care poate fi oricând reluată, beneficiind de sprijinul și coaliția ONG-urilor care au inițiat-o, al instituțiilor și persoanelor îngrijorate de acest nou demers al unor persoane din cadrul CFR Călători.

Încheiem cu speranța că un ministru al transporturilor care cunoaște zona și valoarea acestui obiectiv, va soluționa pozitiv, în regim de urgență, spre binele comunităților și al patrimoniului cultural-industrial, memoriul nostru. Contăm pe faptul că dumneavoastră și Ministerul pe care îl conduceți veți susține și dispune menținerea circulației zilnice, pe întreg parcursul anului, a trenului pe ruta Oravița – Anina și retur, salvând de la distrugere Semmeringul bănățean.

Situaţii asemănătoare au mai fost în anii 2019 respectiv 2021 când doar prin implicarea societăţii civile s-a reuşit salvarea primei linii pe traseu montan de pe teritoriul României şi realuarea normală a circulaţiei trenurilor între Oravița și Anina.

„Muzică pentru Viață” 2025 se încheie cu un mesaj puternic de solidaritate
Actualitate miercuri, 24 decembrie 2025, 10:55

„Muzică pentru Viață” 2025 se încheie cu un mesaj puternic de solidaritate

„Muzică pentru Viață” 2025 se încheie cu un mesaj puternic de solidaritate. Comunitatea a reuşit să strângă 314.225 de lei pentru primul...

„Muzică pentru Viață” 2025 se încheie cu un mesaj puternic de solidaritate
Investiție majoră în energia Reșiței: centrală electrică pe gaz natural de 100 MW
Actualitate miercuri, 24 decembrie 2025, 10:51

Investiție majoră în energia Reșiței: centrală electrică pe gaz natural de 100 MW

Investiție majoră în energia Reșiței: Centrală electrică pe gaz natural de 100 MW, realizată de o companie din grupul PPC România Reșița...

Investiție majoră în energia Reșiței: centrală electrică pe gaz natural de 100 MW
Incendiu la sediul Primăriei Oravița
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 21:18

Incendiu la sediul Primăriei Oravița

Incendiu la sediul Primăriei Oravița unde flăcările au cuprins etajele clădirii. Nu s-au înregistrat victime, deşi în interior erau mai...

Incendiu la sediul Primăriei Oravița
Conducerea Spitalului Județean Reșița reacționează: acuzațiile privind consumul de stupefiante în rândul personalului, respinse ferm
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 17:49

Conducerea Spitalului Județean Reșița reacționează: acuzațiile privind consumul de stupefiante în rândul personalului, respinse ferm

Spitalul Județean de Urgență Reșița a fost din nou ţinta unei controverse publice, după apariția unor informații în presă și pe rețelele...

Conducerea Spitalului Județean Reșița reacționează: acuzațiile privind consumul de stupefiante în rândul personalului, respinse ferm
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 13:45

Spitalul Județean din Reșița are RMN nou

Noul aparat de Rezonanță Magnetică Nucleară (RMN) a fost deja instalat și va fi funcțional, anunță președintele Consiliului Județean...

Spitalul Județean din Reșița are RMN nou
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 12:36

Consiliul Județean investește în școlile speciale din Caraș-Severin

Două dintre centrele școlare de educație incluzivă, administrate de Consiliul Județean Caraș-Severin, se află în reabilitare cu fonduri...

Consiliul Județean investește în școlile speciale din Caraș-Severin
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 10:36

Senatul aprobă modernizarea liniei ferate Caransebeș–Arad pentru dezvoltarea regională

Senatul, camera decizională, a aprobat recent legea care asigură finanțarea modernizării liniei ferate Caransebeș–Arad, după ce Camera...

Senatul aprobă modernizarea liniei ferate Caransebeș–Arad pentru dezvoltarea regională
Actualitate marți, 23 decembrie 2025, 10:34

Timișoara modernizează iluminatul public pe 66 de străzi cu tehnologie LED și energie verde

Primăria Municipiului Timișoara extinde proiectul de modernizare a iluminatului public pe 66 de străzi și bulevarde, după ce în această...

Timișoara modernizează iluminatul public pe 66 de străzi cu tehnologie LED și energie verde