[FOTO] Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” din București,pe scena Casei de Cultură, astăzi, la manifestarea „7 Zile-7 Arte”!

Reșițenii sunt așteptați la operetă… printr-un apreciat parteneriat între Teatrul de Vest și Casa de Cultură din municipiu, sub sloganul ,,Cultura Unește” căruia i s-a alăturat și Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian” din București, principalii beneficiari, spectatorii reșițeni sunt așteptați la spectacolul “London – A New Story”, ce va avea loc pe scena Casei de Cultura a Sindicatelor, astăzi, de la ora 19, în cadrul manifestărilor „7 Zile-7 Arte” !

“London – A New Story”  este realizat după o idee a  Biancăi Ionescu-Ballo. Spectacolul tratează cu mult umor și uneori autoironie subiecte de actualitate. În contextul recentului Brexit, acaparați de mirajul scenei, personajele ne invită în universul lor folosindu-se de sintagme motivaționale la modă.
Ambiţia, nostalgia, nevoia de a arăta că încă mai sunt competitivi îi aduce pe toţi în situaţia de a reevoca şi interpreta melodii superbe, de mare succes. În final, însuşi poştaşul este cooptat în această vâltoare şi sunt şanse să se înfiripe chiar şi câteva idile!,,Urmează-ţi visul!’’, par să spună cei …patru!

Distribuția: Bianca Ionescu-Ballo, Anton Zidaru, Gabriela Daha, Valentino Tiron
Text: Bianca Ionescu-Ballo.La pian: Alexandru Burcă.Regia: Anda Cruceanu.Coregrafia: Andreea Toma.Scenografia: Oana Letiţia Grigore

Vor putea fi auzite piese celebre din musicaluri: Oh, What a Beautiful Morning (Oklahoma) – Valentino Tiron,I Feel Pretty (West Side Story) – Gabriela Daha,Pe străduţa ta (My Fair Lady) – Anton Zidaru,Dac’aş fi bogat (Scripcarul pe acoperiş) – Valentino Tiron,Memory – Bianca Ionescu Ballo,Somewhere (West Side Story) – Gabriela Daha,I’m an Ordinary Man (My Fair Lady) – Anton Zidaru,Before the Parade Passes (Hello, Dolly!) – Toți soliștii,I Could Have Dance All Night – Bianca Ionescu Ballo & Anton Zidaru,Two Ladies (Cabaret) – Toti soliștii,Hunny bun – Gabriela Daha & Valentino Tiron,Tonight – Bianca Ionescu Ballo & Anton Zidaru,Over the Rainbow – Gabriela Daha,I’m an American Woman – Bianca Ionescu Ballo,Put on your Sunday clothes (Hello, Dolly!) – Toți soliștii

Pretul biletelor:50 lei, ptr randurile 1-10 , 40 lei pentru  restul sălii, parter și 30 lei la balcon.
Biletele pot fi achizitionate atat de la Casa De Cultura Resita, cat si de la Teatrul de Vest Resita, intre orele 10-17.

Soprana Bianca Ionescu, managerul Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”din București a absolvit Liceul de muzică nr.1 din Bucureşti în 1978, apoi a urmat cursurile Conservatorului de muzică „Ciprian Porumbescu”, la clasa de canto a Artei Florescu, absolvind facultatea în 1983, potrivit site-ului www.opereta.ro.

A început să cânte din studenţie în celebrul grup SONG, condus de regretatul muzician Ioan Luchian Mihalea, susţinând zeci de concerte în ţară şi străinătate cu acest cor. După absolvirea Conservatorului, a devenit solistă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”. Pe lângă concertele susţinute cu aproape toate orchestrele filarmonice din ţară şi cu Orchestra Naţională Radio, a apărut şi ca solistă de operă.Este prim solist – artist liric, apărând în numeroase spectacole ale Teatrului Naţional de Operetă, în roluri principale.

Este doctor în muzică, în domeniul Operetei româneşti din anul 2005.

În anul 1994 a preluat conducerea corului de copii „Minisong”, cu care a efectuat turnee, concerte şi înregistrări: „Joy to the World”.A înfiinţat corul „Ministars”, având turnee în aproape întreaga lume atât ca solistă vocală, cât şi ca dirijor de cor până în 2005.

A fost profesor de canto în perioada 2013-2015, la „Armonia Artelor”. A avut funcţia de director general adjunct la Opera Naţională Bucureşti şi a devenit manager general la Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”.

Este preşedintele  Asociaţiei Culturale „Bianca Ionescu” şi face parte din Fundaţia ”Ioan Luchian Mihalea”.

A obţinut, de-a lungul timpului, distincţii la concursuri internaţionale de canto.
A jucat în filmele „Cucoana Chiriţa” (1986) şi „Chiriţa în Iaşi” (1987), regizate de Mircea Drăgan, din distribuţia acestora făcând parte actori ca Draga Olteanu Matei, Dem Rădulescu, Ştefan Tapalagă.

Istoria operetei din România a început cu mult timp înainte de instituționalizarea acestui gen muzical în România.

În anii 1830, în principalele centre culturale din țară, viața artistică era dominată de vodevil (formă a teatrului muzical). Librete scrise de Vasile Alecsandri, Matei Millo, Costache Negruzzi sau Eugeniu Carada fuseseră transformate în vodeviluri devenite deja celebre. Compozitori precum Eduard Caudella, Alexandru Flechtenmacher, Johann Andreas Wachmann, Iacob Mureșianu au contribuit, prin creațiile lor, la familiarizarea publicului cu acest gen muzical, iar lucrări precum „Crai Nou” (1882, prima operetă românească), a lui Ciprian Porumbescu, sau așa-numitele „opere comice”, s-au numărat printre preferatele iubitorilor de muzică. După unii muzicologi, momentul nașterii operetei românești este considerat a fi anul 1848, când lucrarea „Baba Hârca”, de Alexandru Flechtenmacher, un vodevil cu o latură muzicală neobișnuit de dezvoltată, s-a bucurat de mare succes. În 1950 a fost înființat Teatrul de Stat de Operetă care a fost inaugurat cu premiera „Vânt de libertate” de Isaak Dunaevski, spectacol la realizarea căruia au contribuit artiști precum Silly Popescu, Maria Wauvrina, Nae Roman, Migry Avram Nicolau, Toni Buiacici, Tiberiu Simionescu, N. Ionescu Dodo și mulți alții. Lucrări de referință aveau să contribuie, de asemenea, la creșterea calității artistice a producțiilor teatrului, așa cum au fost cele care alcătuiau repertoriul instituției în perioada în care se afla la conducere unul dintre cei mai importanți tenori pe care i-a avut opereta – Ion Dacian -, cel al cărui nume se află, începând cu 1992, în titulatura teatrului: „Țara surâsului” de Franz Lehár (1965); „Secretul lui Marco Polo” de Francis Lopez (1966); „Sânge vienez” de Johann Strauss (1967), „Contesa Maritza” de Emmerich Kálmán (1967) etc.

În 1990 Teatrul de Operetă a fost numit Teatrul de Operetă „Ion Dacian”. În anul 2000 prin hotărîre a guvernului, numele a fost schimbat în În 1990 Teatrul de Operetă a fost numit Teatrul de Operetă „Ion Dacian”. În anul 2000 prin hotărîre a guvernului, numele a fost schimbat în Teatrul Naţional de Operetă şi Musical „Ion Dacian”.

Ion Dacian și-a început cariera în anul 1934 la Opera Română din Cluj, apoi în 1950 când s-a înființat Teatrul de Stat de Operetă, Ion Dacian a fost angajat ca prim-solist al teatrului.

În cariera sa, Ion Dacian a interpretat 57 de roluri, jucând în peste 5000 de spectacole și luând parte la 120 de concerte cu diverse orchestre filarmonice. A fost un artist de mare popularitate, iubit de public.

Numit director al teatrului în anul 1963, a fost eliberat din funcție, fără explicații, în septembrie 1971.

Până în anul 1986, când a fost dărâmată împreună cu multe alte clădiri din centrul istoric al capitalei, gazda Operetei a fost clădirea Teatrului „Regina Maria”. Apoi, instituția bucureșteană și-a primit spectatorii în Sala Mică a Teatrului Național. Din acel moment, dar mai ales după 1989, instituția a traversat o perioadă de căutări, de încercări, de adaptare la noi condiții.
Actualul Manager, soprana Bianca Ionescu Ballo, îşi propune atragerea unor noi categorii de public , în special publicul tânăr și conturarea unei noi imagini a Operetei, care să îmbine bogata sa tradiție cu proiectele de viitor, menite să transforme Teatrul într-un important centru cultural al Capitalei.

Anca Bica Bălălău

Sursa: www.opereta.ro.

 

Cele mai citite

Related Articles