Ascultă Radio România Reșița Live

[FOTO-AUDIO] Calea ferată Oravița – Baziaș, primul tronson din actuala Românie la 165 de ani. De peste 4 ani linia ferată istorică nu mai este operabilă!

În data de 20 august 2019 se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea primului tronson de cale ferată de pe actualul teritoriu al României, un eveniment care nu are voie să treacă neobservat.

Articol editat de Gerhard Chwoika, 20 august 2019, 12:11 / actualizat: 20 august 2019, 15:32

Atunci, în anul 1854, momentul inaugurării avea o însemnătate deosebită, mai ales din punct de vedere economic. Mai târziu, începând cu 1 noiembrie 1856, când linia a fost deschisă și pentru traficul de persoane, tronsonul care unea localitățile Oravița și Baziaș prin Răcășdia – Iam – Iasenova – Biserica Albă, lungimea totală fiind de 62,5 km, avea să reprezinte pentru acest spațiu un progres fără precedent.

Iată ce povestește istoricul dr. Ionel Bota despre evenimentul inaugurării căii ferate acum la 165 de ani: „Cel dintâi traseu feroviar din țară este calea ferată Oravița – Iam – Iasenova – Vracevgai – Baziaș, inaugurată pentru transportul de marfă la 20 august 1854, iar pentru călători la 1 noiembrie 1856, o investiție de cinci milioane florini, considerată încă de istoricii problemei a fi și cea mai veche din sud-estul Europei. În raportul din 1853, secretarul ministerial Karl Hocheder anunța că traseul spre Baziaș, din Lişava la Oravița și de aici la Dunăre, fusese terminat. Inaugurarea are loc la 20 august 1854 cu o locomotivă C-2-t din tipul Engerth. Cu mecanicul Wenzel Hantschke, în locomotivă se află inspectorul Dullnig, inginerul Bach și arhitectul inginer Maniel. După locomotivă și tender se află o platforma descoperită unde s-au amenajat locurile pe care să stea ministrul Thinnfeld, secretarii Layer și Hocheder, von Gränzenstein și von Berg, directorul Direcției Montanistice Bănățene, Friedrich Reitz. Se mai află acolo groful von Bissingen de Iam, contele Hermann Gerubel, baronul Anton Baici de Vărădia, groful Julius Despinits de Comorâște, groful Vladimir Stojanovits de Lățunaș – Marcovăţ, baronul Wodianer, viitorul ministru, originar din Oravița, Jozsef de Szlavy, arhitectul Ioan (Johann) Bibel, inginerii metalurgi Karl Maderspach și G. Werne, farmacistul Karl Knoblauch, medicul Fr. Bach, fratele inginerului constructor de căi ferate. După platforma cu oficialitățile au fost legate, în vederea probei rezistenței și randamentului, 8 vagoane, din care trei încărcate cu lemn de pădure iar celelalte cinci cu cărbune de Anina. Trenul a plecat din Lişava la orele 7.00 dimineața, platforma a fost atașată însă în gara Oravița de unde, după slujba de sfințire oficiată de arhidiaconul de Oravița și doctorul în teologie dogmatică, titlu obținut la Vatican, Karl Wittahorszky, garnitura a plecat la orele 8.00, ajungând la orele 14.00 în Baziaș, după o singură oprire pe traseu, la Iasenova. În Baziaș, festivitățile de primire a trenului i-au avut ca protagoniști pe contele Mixhammer, antreprenorul docurilor și silozului cerealier, Sigmund de Balas, administrator ministerial în Viena, G. Sadler, H. Straté şi P. Skerlecy de Lomnicza din Viena, I. von de Faur și F. Herglotz din Reșița, farmacistul Eduard Brada și medicul F. Pavay, C. Pieringer de la comenduirea portului”.

Gerhard Chwoika vs. Christian Paul Chioncel

Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților din Reșița marchează cei 165 de ani prin lansarea unui plic filatelic ocazional dedicat evenimentului. Cu același prilej a fost confecționată şi o ștampilă filatelică, care va oblitera în cadrul oficiului poștal din Oravița, corespondenţa expediată, în data de 20 august. Menționăm faptul că, această ștampilă a fost aprobată de Federația Filatelică Română și de către Poșta Română pentru ca întreaga corespondență care se trimite în data de 20 august din Oravița să fie ștampilată cu acestea.

Amintim faptul că anul trecut, în decembrie 2018, s-au împlinit 155 de ani de la inaugurarea primei linii de cale ferată montană de pe teritoriul actual al României, cea dintre Oravița și Anina, cunoscutul Semmering Bănățean.

Marți, 20 august la inițiativa Forumului Democratic al Germanilor din județul Caraș-Severin și al Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților din Reșița, un grup de reșițeni se va deplasa cu mașina la Oravița și Baziaș, pentru a marca simbolic evenimentul petrecut acum 165 de ani.

În urmă cu 5 ani, ca rezultat al unei activități de omagiere similare, se mai putea circula cu trenul pe ruta Oravița – Iam, atunci operabil de o firmă privată de transport persoane pe calea ferată. Din 2015, însă pe acest tronson de cale ferată, CFR nu mai are în circulaţie niciun tren! De remarcat este faptul că tronsonul Oravița – Iam face parte și astăzi din situl „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument istoric (cod LMICS-II-a-A-10949.01

Sursa: Erwin Josef Tigla

Tot mai mulți copii, victime ale abuzului și neglijenței în Timiș. DGASPC: „Cazurile de plasament în regim de urgență au crescut”
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 12:18

Tot mai mulți copii, victime ale abuzului și neglijenței în Timiș. DGASPC: „Cazurile de plasament în regim de urgență au crescut”

Creșterea alarmantă a numărului de cazuri de abuz și violență asupra copiilor continuă să îngrijoreze autoritățile. Potrivit datelor...

Tot mai mulți copii, victime ale abuzului și neglijenței în Timiș. DGASPC: „Cazurile de plasament în regim de urgență au crescut”
„Împreună pentru un oraș mai curat” în Moldova Nouă
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 09:58

„Împreună pentru un oraș mai curat” în Moldova Nouă

Primăria Moldova Nouă lansează campania „Împreună pentru un oraș mai curat”. Voluntarii sunt așteptați în număr cât mai mare,...

„Împreună pentru un oraș mai curat” în Moldova Nouă
Secția ATI a Spitalului Județean Timișoara se extinde cu fonduri europene
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 09:51

Secția ATI a Spitalului Județean Timișoara se extinde cu fonduri europene

Secția ATI, a Spitalului Județean Timișoara, va fi extinsă cu patru saloane și opt paturi noi, în cadrul unui proiect transfrontalier cu...

Secția ATI a Spitalului Județean Timișoara se extinde cu fonduri europene
Feribotul Baziaș 4, încă ancorat la mal: autoritățile promit reluarea cursei Moldova Nouă – Serbia în cel mult o lună
Actualitate marți, 17 iunie 2025, 08:00

Feribotul Baziaș 4, încă ancorat la mal: autoritățile promit reluarea cursei Moldova Nouă – Serbia în cel mult o lună

Deși sezonul estival a început, feribotul Baziaș 4 de la Moldova Nouă este în continuare nefuncțional, iar traversarea Dunării spre Serbia...

Feribotul Baziaș 4, încă ancorat la mal: autoritățile promit reluarea cursei Moldova Nouă – Serbia în cel mult o lună
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 16:31

Reabilitarea Școlii Nr. 8 din Reșița: Primăria răspunde acuzațiilor și anunță evacuarea constructorului

Demarate în urmă cu patru ani, lucrările de reabilitare a Școlii Gimnaziale Nr. 8 din Reșița se apropie în sfârșit de final. Însă...

Reabilitarea Școlii Nr. 8 din Reșița: Primăria răspunde acuzațiilor și anunță evacuarea constructorului
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 14:43

Accident mortal pe Centura Lugojului

Un grav accident rutier a avut loc luni, la prânz, pe Centura Lugojului. Pompierii au intervenit pentru descarcerarea și acordarea primului ajutor...

Accident mortal pe Centura Lugojului
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 14:40

Primăria Reșița a preluat mai multe active de la UCMR, care vor primi o nouă destinaţie

O parte dintre fostele active ale Uzinei Constructoare de Mașini Reșița (UCMR) au fost preluate de Primăria Reșița și urmează să fie...

Primăria Reșița a preluat mai multe active de la UCMR, care vor primi o nouă destinaţie
Actualitate luni, 16 iunie 2025, 14:08

Mircea Fechet: Autoritățile sunt în alertă. Pericol crescut de incendii de pădure în vestul și sud-vestul țării

În contextul unui sezon estival preconizat a fi secetos și marcat de temperaturi extreme, autoritățile se concentrează pe prevenirea și...

Mircea Fechet: Autoritățile sunt în alertă. Pericol crescut de incendii de pădure în vestul și sud-vestul țării