Via Transilvanica, amplul proiect al drumului care uneşte locuri şi oameni, îşi concretizează în aceste zile traseul şi prin judeţul Caraş-Severin. Nu mai puţin de 256 de km măsoară tronsonul  cărăşean, care va fi marcat cu cele mai frumoase borne kilometrice sculptate în andezit. 31 de borne, aferente porţiunii de drum din zona Reşiţa şi împrejurimi, au fost aduse şi descărcate astăzi în Valea Domanului, în prezenţa lui Alin Uşeriu, iniţiatorul proiectului, a principelui Nicolae, ambasador Via Transilvanica, şi a şefilor administraţiei judeţene şi locale, Romeo Dunca şi Ioan Popa. Un moment cu valoare simbolică, a spus Alin Uşeriu.

“Este unul dintre cele mai importante momente de la Via Transilvanica. Predatul acestor “străjeri” care vor sta pe marginea traseului nostru este cel mai important lucru, e ca şi cum se pune eticheta pe vinurile vechi. Caraş-Severinul este judeţul cu traseul cel mai lung de pe Via Transilvanica, este dublu faţă de judeţul unde am iniţiat acest proiect, Bistriţa-Năsăud. Deci de la Tăşuleasa Social până aici vor fi 1000 de km, trăim cu toţii pe aceeaşi cărare. Şi am mai învăţat ceva: faptul că, fiind cel mai lung, este şi cel mai dificil. Pentru că aceste borne au 230 de kg fiecare, sunt din andezit, materialul cel mai tare care poate fi sculptat. 40 de sculptori au lucrat mult ca să putem să predăm aceste borne, nu uitaţi, este vorba despre 256 de piese de andezit. Trebuie să punctez că aceşti doi domni, aici de faţă (Romeo Dunca, Ioan Popa, n.r.), au promis în noiembrie anul trecut că ajută, şi au făcut-o. Realmente, i-am “uşurat” de 30.000. Implicarea lor mi se pare excepţională, 30 de km le aparţin lor”, a declarat Alin Uşeriu.

În calitate de ambasador Via Transilvanica, principele Nicolae a promis că va promova atât în ţară cât şi dincolo de graniţe proiectul care îi este foarte drag.

„Cred că pentru România este cel mai bun proiect în momentul de faţă pentru promovarea turismului, pentru a promova România frumoasă, curată şi bună. Prin Via Transilvanica putem să redescoperim rădăcinile noastre, şi acesta e un mesaj pe care cred că trebuie să-l transmitem şi copiilor noştri. Dacă transmitem acest mesaj, cu siguranţă el va avea ecou şi mai departe, şi dincolo de graniţele României”, a spus principele Nicolae.

Transportul bornelor a fost asigurat cu camioanele puse la dispoziţie de Dunca Expediţii, iar Romeo Dunca s-a arătat încântat de proiect. Va fi o  reuşită a Caraş-Severinului şi a României, a spus preşedintele Consiliului Judeţean.

„Dezvoltarea turistică a județului este singura șansă reală de a schimba ceva. Bineînţeles, pierderea de la cascada Bigăr poate fi imediat înlocuită cu accesarea altor locații de interes, frumoase, mă bucur că am reușit să participăm efectiv la proiect. Mă bucur că am participat efectiv, dar de data asta nu sunt de acord că e vorba de un aport de numai 30.000. Mă gândesc la Ineleț, cum o să ajungă bornele acolo, și cu siguranță va trebui să le duc eu, dar e o bucurie când ceea ce faci tu se regăseşte într-o reuşită. Via Transilvanica va fi o reușită a județului, o reușită a Românie, o reuşită a celor care au avut curajul să gândească ceva ce nu exista la noi”, a precizat Romeo Dunca.

Detalii de ordin tehnic au fost oferite de primarul reşiţean Ioan Popa:

“La noi o să rămână 31 de borne, s-au lăsat câteva la Văliug, iar de la Reşiţa se pleacă mai departe spre Valea Almăjului, spre Ineleţ.  Ulterior ne vor veni nişte “pahare” de beton în care vor fi aşezate aceste borne. Tot ceea ce înseamnă teritoriu gestionat de Reșița va fi pus în practică de colegii mei de la Patrimoniu. Suntem gata să ajutăm și alte comune sau UAT-uri care întâmpină probleme în a pune aceste borne. Dacă vor fi probleme de infrastructură, poate că ne va ajuta și Romeo Dunca să mai punem câte una cu elicopterul, dar sper să nu fie cazul, pentru că traseul e făcut de așa manieră încât să fie parcurs de orice om obişnuit, nu trebuie să fie sportiv  de performanță. Mulţumesc prințului Nicolae, lui Alin, lui Tibi, pentru încrederea pe care mi-au acordat-o și pentru faptul că au acceptat să lungim un pic traseul prin Banatul de Munte, pentru că noi avem o zonă extrem de frumoasă și ea merită văzută de cei care parcurg această distanță. Noi, cei de la Reșița, primim traseul venind pe Brebu Nou-Gărâna, coboră pe vechiul drum al pemilor, pe care veneau la oraș cu cartofii, bureții de fag și așa mai departe, deci vine pe  Valea Bârzavei, cotește pe lângă lacul Secu, prin dreapta în zona de gestiune a Târnovei, coboară în Marginea, după care traseul se duce spre peștera Comarnic, spre Anina, pe vechiul traseu de cale ferată, urmând să urce din nou în spatele Semenicului și să coboare în zona Prigor.”

De remarcat că în Valea Domanului a fost adusă şi o bornă specială, care onorează memoria regelui Mihai. Borna cu sculptura care îl înfăţişează pe fostul monarh a fost dezvelită în prezenţa principelui Nicolae, nepotul  regelui. Ea va fi amplasată la Vila Klaus, acolo unde fostul monarh al României a făcut un an de şcoală. În perioada următoare, toate bornele vor fi amplasate de-a lungul traseului cărăşean. Inaugurarea tronsonului  Via Transilvanica din Caraş-Severin ar urma să aibă loc loc pe 24 iulie.