[FOTO] Reșița și Timișoara unite prin “Scriituri albe și picturi colorate”!

273

Motto: „Tablourile sunt însufleţite, lucru care provine din sufletul pictorului.”Vincent Van Gogh

Pictura este o artă a privirii, sculptura este o artă a atingerii, matematica este o artă a gândirii, muzica este o artă a sufletului,dar  poezia este lacrima sufletului rostuită prin cuvânt…acestea nu ar ar putea exista fără slujitorii frumosului care salvează lumea.

“Scriituri albe și picturi colorate” este un eveniment care aduce împreună poezia și pictura, scrisul și culoarea, logica și sentimentul. Lansarea volumului de poezii semnat Cazan Emil însoțit de expoziția pictorului Kurta Cazimir. Manifestarea va avea loc vineri, 8 decembrie 2017, orele 17, în sala verde a Filamonicii Banatul din Timișoara.

Amfitrionii evenimentului sunt Carmen Marcela Cazan, a cărei Asociație pentru Cultură „ASCOULT ”  organizează evenimentul, caraș-severineanul Ioan  Gârboni, managerul Filarmonicii Banatul din orașul de pe Bega împreună cu profesorul universitar dr Liviu Spătaru,care a realizat prefața cărții și va face o recenzie sentimentală celor doi protagoniști.

Reșițeanul nostru, artistul plastic consacrat de o lungă și frumoasă carieră, Cazimir Kurta, ne-a mărturisit despre acest eveniment special:

„Expoziția este la Sala Capitol a Filarmonicii Banatul din Timișoara. Vineri, 8 decembrie de la ora 17 este un dublu eveniment ce conține o lansare de carte a profesorului universitar dr. Emil Cazan de la Facultatea de Științe Economic a Universității de Vest, un album  de poezii și picturile mele.”

Când ați pictat ați citit aceste poezii?

„Nu.”

A câta expoziție este?

„Am trecut de 60 de expoziții.”

Multe înainte.

„Vă mulțumesc.”

„Imaginând o retrospectivă Kurta Cazimir (de altfel, oricând posibilă), te poţi întreba care anume este cheia limbajului său plastic, prin ce se defineşte el ca artist care abordează, cu aceeaşi tenacitate, natura statică, peisajul ori portretul? Să fie constanta cromatică puternică, bine definită, aproape niciodată mizând pe nuanţă subiacentă ori pe translări evazive între o nuanţă sau alta? Să fie definirea riguroasă, uneori chiar rigidă, a tuturor componentelor ce alcătuiesc povestea (anecdotica) tablourilor sale? Să fie tratarea echidistantă a subiectului, fie el portret, fie peisaj ori o sumă de obiecte convenţional surprinse în aşa numita natură statică?

Înclin să cred că melanjul celor trei posibile atitudini – şi aptitudini – tehnice, dar cu un accent în plus pe cea din urmă, dezvăluie viziunea plastică a lui Cazimir, modul său de a recupera şi inventaria, de la aceeaşi distanţă şi cu aceeaşi rezonanţă non-sentimentală, o lume multistratificată în existenţa ei reală, planimetric-dinamică în realitatea ei plastică. Ca şi cum ar fiinţa în acelaşi timp şi în acelaşi spaţiu, numai ale pictorului, afirma criticul de artă”,Ada D. Cruceanu, despre valorosul nostru pictor reșițean, Cazimir Kurta.

La rândul său, artistul plastic, Petru Galiş, afirmă: „ Kurta Cazimir este o voce particulară în ,,corul” celor care se ocupă cu pictura. Face asta de tare mulţi ani şi dovedeşte odată în plus, dacă mai era nevoie, că este loc pentru toţi. Şi-a găsit demult un strat social (cultural) căruia i se adresează. Este acceptat şi apreciat, când propune, în expoziţii  (în ţară şi de multe ori în afara ei) tablourile sale în ulei. Acesta este tehnica lui preferată. Pictează portret, natură statică, peisaj sau compoziţii care se mişcă sore nonfigurativ.”

Epilog: „ Poezia este muzica sufletului şi, mai presus de toate, a sufletelor mari şi sensibile.”Voltaire

Anca Bica Bălălău